Ang Svangerskapskvalme

Ønskerenlitentil

Forelsket i forumet
Til dere som har slitt ordentlig med dette - vær så snill gode tips?

Jeg er 6+4 nå. Jeg er så ulidelig kvalm. Var veldig kvalm i mitt første svangerskap også, gikk ned 7 kg de første tre mnd da. Kastet aldri opp, men klarte nesten ikke å spise. Jeg klarte på et eller annet vis da og være på jobb selv om det var helt forferdelig!

Føler jeg er enda mer kvalm denne gangen og at det startet ca en uke tidligere enn mitt første svangerskap. Kvalmen er der hele døgnet, uten noen pause. Føles som jeg går rundt med kronisk omgangssyke. Beina skjelver når jeg bare går fra stuen til badet. Jeg klarer innimellom og spise middag hvis det er akkuratt det jeg har lyst på der og da, ellers bruker jeg en time på en brødskive og spiser mest kjeks. Har ikke kastet opp enda, men har tilbrakt flere timer foran do fordi jeg føler jeg skal spy hele tiden. Nå skal det sies at jeg svært sjeldent kaster opp for jeg gjør virkelig alt for å unngå det! Nå har jeg fått diare i tillegg. Ingen andre som er syke og jeg har jo ikke vært utenfor huset heller, så føler selv at det er pga at jeg er så kvalm. Føler meg helt tom. Klarer ikke gjøre husarbeid, klarer så vidt hente i bhg. Føler meg helt fanget i egen kropp. Sist svangerskap varte dette til uke 14, så kan hende det er 7 uker igjen....

Vær så snill - tips og oppmuntrende ord. Går på veggen her jeg ligger på soffaen på uke 2.

Det som hjalp aller mest på kvalmen hos meg, var å passe på at magen aldri var tom. Selv om det er vanskelig å spise, spis noe. Om så bare en tørr kjeks. Jeg oppdaget etterhvert at eple og appelsin fungerte bra for meg. Jeg levde på epler og eplejuice, småspiste og smådrakk hele dagen. Jeg ble fortsatt kvalm, men jeg klarte å holde kvalmen under kontroll. Jeg har lest mange tips, og det som går igjen er dette med å aldri bli tom i magen. Det er fælt mens det står på, håper du finner noe som funker for deg. God bedring!

Sniker frå eit anna forum, men vil bere tipse deg om sånne armbånd du får kjøpt på apoteket som legg press på eit visst punkt, er vel eigentleg for reisesjuke eller noko men hjalp meg litt i alle fall :) Om ikkje anna hjalp det nok til at eg fekk i meg litt mat, og det er det viktigste for å unngå kvalme; et lite og ofte og alltid ha noko i magen som ho over seier! Farris og cola er ofte gode drikker mot kvalme då, og har litt næring i seg om ikkje anna :) Dei har òg ingefær tabletter på apoteket, usikker på om dei kan takast når ein er gravid men eg pleide å ta dei før eg blei gravid for å lindre kvalme :)

Sniker fra prøvere.
Da jeg var gravid var det eneste som funket fruktsalt oppløst i vann, og Ritz-kjeks. Fruktsalt er gruuusomt, men det gjorde jobben. Spiste sikkert tre pakker ritz om dagen og det var det eneste jeg fikk i meg da det stod på som verst. Prøvde ingefærkapsler (det er trygt så lenge det er kun ingefær) og ble faktisk bare værre av dem, fordi magen jobbet så voldsomt med å løse opp kapslene rundt ingefæret.

Det som hjalp aller mest på kvalmen hos meg, var å passe på at magen aldri var tom. Selv om det er vanskelig å spise, spis noe. Om så bare en tørr kjeks. Jeg oppdaget etterhvert at eple og appelsin fungerte bra for meg. Jeg levde på epler og eplejuice, småspiste og smådrakk hele dagen. Jeg ble fortsatt kvalm, men jeg klarte å holde kvalmen under kontroll. Jeg har lest mange tips, og det som går igjen er dette med å aldri bli tom i magen. Det er fælt mens det står på, håper du finner noe som funker for deg. God bedring!

Sniker frå eit anna forum, men vil bere tipse deg om sånne armbånd du får kjøpt på apoteket som legg press på eit visst punkt, er vel eigentleg for reisesjuke eller noko men hjalp meg litt i alle fall :) Om ikkje anna hjalp det nok til at eg fekk i meg litt mat, og det er det viktigste for å unngå kvalme; et lite og ofte og alltid ha noko i magen som ho over seier! Farris og cola er ofte gode drikker mot kvalme då, og har litt næring i seg om ikkje anna :) Dei har òg ingefær tabletter på apoteket, usikker på om dei kan takast når ein er gravid men eg pleide å ta dei før eg blei gravid for å lindre kvalme :)

Sniker fra prøvere.
Da jeg var gravid var det eneste som funket fruktsalt oppløst i vann, og Ritz-kjeks. Fruktsalt er gruuusomt, men det gjorde jobben. Spiste sikkert tre pakker ritz om dagen og det var det eneste jeg fikk i meg da det stod på som verst. Prøvde ingefærkapsler (det er trygt så lenge det er kun ingefær) og ble faktisk bare værre av dem, fordi magen jobbet så voldsomt med å løse opp kapslene rundt ingefæret.

Takk for tips dere! :)

Prøver å spise et eller annet hver 2 time. Føler meg ekstremt kvalm når magen er tom, og så blir jeg skikkelig kvalm igjen rett etter jeg har spist. Er så motbydelig og sitte å dytte i seg mat man bare vil kaste opp av, hele dagen! Men sånn er det bare, det er jo til det beste. Drikker eplejuice, er forfriskende! Og farris. Det letteste å spise er ritz-kjeks, men har lurt litt på hvor mye jeg bør spise! kroppen er jo egentlig sulten, så må jo spise mer en tre kjeks for å bli mett:p For et kosthold! Men er vel bedre enn ingen mat da :)

Prøvde disse seaband armbåndene sist graviditet, og de hjalp ikke da. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke kan hjelpe meg denne gangen :) Kan prøve!

Takk for tips dere! :)

Prøver å spise et eller annet hver 2 time. Føler meg ekstremt kvalm når magen er tom, og så blir jeg skikkelig kvalm igjen rett etter jeg har spist. Er så motbydelig og sitte å dytte i seg mat man bare vil kaste opp av, hele dagen! Men sånn er det bare, det er jo til det beste. Drikker eplejuice, er forfriskende! Og farris. Det letteste å spise er ritz-kjeks, men har lurt litt på hvor mye jeg bør spise! kroppen er jo egentlig sulten, så må jo spise mer en tre kjeks for å bli mett:p For et kosthold! Men er vel bedre enn ingen mat da :)

Prøvde disse seaband armbåndene sist graviditet, og de hjalp ikke da. Men det betyr jo ikke nødvendigvis at det ikke kan hjelpe meg denne gangen :) Kan prøve!

Jeg syntes klementiner var lett å spise selv da jeg var på mitt kvalmeste! Litt syrlig og masse væske. Hadde et lager med klementiner og eplejuice på kontoret[emoji23] ikke blitt særlig kvalm enda, håper å unngå det denne gangen.

Første svangerskap spiste jeg tørre rugsprø, andre svangerskap var dietten ristet brød med smør og sjokolademelk [emoji85] Denne gangen går det i lyse frokost-knekkebrød med smør og sjokolademelk. Sjokolademelk virker helt sært når man er kvalm, men det får opp blodsukkeret, så tipper det er derfor jeg synes det funker [emoji4] Er nesten verre å være kvalm uten å kaste opp synes jeg, for da blir man liksom aldri ferdig (noen blir jo ikke ferdig selv om de spyr helle stakkar)

Kald appelsin fra kjøleskapet skjært i båter og grønt eple er også godt når man er uggen synes jeg.

Jeg er konstant kvalm... funnet ut at druer funker for meg :) drikker litt sjokolademelk innimellom :) går litt opp og ned så tenkte jeg skulle prøve sånne armbånd som noen nevner over her :)

Spise ! (Vannmelon går ned her)
pyridoksin (b6 vitamintilskudd)
Seabånd
Ingefær
Eplemost og farris

Eller så blir det jo legemidler som eks:
Prostafran eller Afipran

Måtte spise hver annen time sist svangerskap. Prøv å tvinge i deg noe selv om det ikke frister. Lite hver gang, men i hvert fall få ned noe.
Jeg hadde med niste på senga og hadde på vekkerklokke for å få spist.
Trodde ikke seabåndene hjalp noe før jeg tok dem av...
Syntes også det hjalp for en liten stund å kaste opp, men skjønner at du kjemper imot... Det er jo så forferdelig å spy!
Spiste mye ingefær. Og satt ute på trammen i frisk luft i stedet for å være inne i alle de grusomme luktene.
Eller lå helt stille og kunne for all del ikke gå.

Sniker fra mai. Jeg hadde det helt likt, bare at jeg spydde som en griiiiis :-( holdt på helt til uke 17, men plutselig var det stopp og jeg har vært pigg siden. Masse lykke til :-)

Jeg har blitt litt kvalm og reagerer på lukter. Har ikke spesielt matlyst men det funker med couscous. Bare helt vanlig fullkorns couscous. :) Ikke spesielt mye smak, men det metter og jeg blir ikke kvalm av å lage det eller spise det.
Skulle ønske jeg orka å spise brokkoli, har så sykt lyst på brokkoli....

Leste på nett at noen i mer "alternative sirkler" mente at svangerskapskvalmen kunne forverres av magnesiummangel, fordi kroppen ikke greier å ta opp like mye magnesium som før graviditeten, og det skal visstnok gjøre at galleproduksjonen blir helt på tverke. Vet ikke om dette er BullS**t eller ikke,men er verdt å prøve tenker jeg, og tar 300 mg hver dag (har sjekket, dette er helt ufarlige mengder). ikke kvalm enda. Kan være tilfeldigheter, men etter forrige omgang prøver jeg alt! :) her er linken: https://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/

Dette er IKKE gjort noe forskning på som jeg kan finne men det er ikke farlig heller, så da gir jeg det en sjanse.

Leste på nett at noen i mer "alternative sirkler" mente at svangerskapskvalmen kunne forverres av magnesiummangel, fordi kroppen ikke greier å ta opp like mye magnesium som før graviditeten, og det skal visstnok gjøre at galleproduksjonen blir helt på tverke. Vet ikke om dette er BullS**t eller ikke,men er verdt å prøve tenker jeg, og tar 300 mg hver dag (har sjekket, dette er helt ufarlige mengder). ikke kvalm enda. Kan være tilfeldigheter, men etter forrige omgang prøver jeg alt! :) her er linken: https://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/

Dette er IKKE gjort noe forskning på som jeg kan finne men det er ikke farlig heller, så da gir jeg det en sjanse.
Kan du sende link med bilde til tilskuddet du tar ? :)

Jepp :) http://nycomed.no/product/nycoplus-magnesium-300-mg/
9bfe43d7e7425031a8311b504b29ea35.jpg

Har kjøpt meg magnesium-olje også, men smører bare litt et par ganger i uken, syns det varmer litt vel mye på huden. Det varmer og kan nesten irritere huden litt, så tar det rolig med oljen :) Her er det også delte meninger, noen tror at absorpsjon gjennom huden (transdermalt) er mer effektivt enn gjennom tarmene. Skader ikke å prøve litt tenker jeg. :) Jeg vet om at idrettsutøvere bruker magnesium-olje til å ha på ømme muskler. Så lenge det ikke er farlig er jeg villig til å prøve det meste :)

Back
Topp