Ang svangerskapsforgiftning...

Ønskedrøm

♡ mamma til tre skatter ♡
Septembermødre <3
Hadde dette i forrige svangerskap, hvor jeg ble lagt inn i uke 33 og forløst med haste ks i uke 34. Dette pga høyt blodtrykk og utslag på urin.

Denne gangen har jeg høyt blodtrykk og ødem, men negativ urin. Man kan vel ikke ha svangerskapsforgiftning UTEN utslag på urinen? (bt målt i går var henholdsvis 166/97 og 150/94)
Tenker en del på om dette kan være starten på en ny svangerskapsforgiftning. .

Noen med erfaringer?
 
Har ingen erfaringer selv, men har ei venninne som har hatt svangerskapsforgiftning alle 3 gangene, den siste gangen ble ho ikke trodd for det ikke ga utslag på urinen (tror det var det,mulig det var ho hadde normalt bt) men ho kjente igjen symptomene og følte seg dårlig, så etter etpar dager så dro ho til legen igjen for ho følte seg værre og da slo det ut på alt.

Men det vil ikke si at du kommer til å få sv.forgiftning fordet, men du har hatt det før og kan kjenne igjen symptomer og vet hvordan det er.. Er du bekymra så snakk med lege/jm. Håper på at det går bra, denne gangen :)
 
Du må ha både blodtrykk og utslag på urin for at det skal defineres som svangerskapsforgiftning, men om blodtrykket er høyt og urinen negativ, så har du det ikke på daværende tidspunkt. Men det kan utvikle seg. Så du bør jo gjenta prøvene om kort tid. Plutselig kan man fylle kriteriene. Du har jo risiko siden du har hatt det før og ting kan endre seg raskt.
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning med førstemann. Var heldig å fikk det ikke før i uke 40, heldigvis.
Da var det greitt nok å bli satt i gang.
Jeg hadde høyt blodtrykk (undertrykk) og trykk i hodet. Grusom tung i hele kroppen, hoven i beina, men ingen utslag på urin.
Ble satt i gang og gutten min kom tre dager over termin. Frisk og rask. Og blodtrykket var normalt igjen etterpå.
Med nr.2 gikk jeg med blodtrykksmåler, fordi legen var redd for det skjedde igjen. Men gikk bra. Vært obs på dette nå også. Bt har vært litt høyt, men innen for normalen.

Men ett viktig tegn er hodepine/ trykk i hodet. Som ikke går over.
Får man det må man reagere straks!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Med forrige merket jeg ingen ting, det jeg syntes var litt ekkelt. Var på kontroll på sykehuset av andre grunner og fikk kjøre forbud av legen og beskjed om innleggelse med engang. Da kom jeg fra jobb og ante fred og ingen fare.

Fått kontroll time på fredag hos legen min, så de følger heldigvis godt opp! Men som sagt synes jeg det er ekkelt siden jeg ikke merket NOE sist.
 
Med forrige merket jeg ingen ting, det jeg syntes var litt ekkelt. Var på kontroll på sykehuset av andre grunner og fikk kjøre forbud av legen og beskjed om innleggelse med engang. Da kom jeg fra jobb og ante fred og ingen fare.

Fått kontroll time på fredag hos legen min, så de følger heldigvis godt opp! Men som sagt synes jeg det er ekkelt siden jeg ikke merket NOE sist.
Godt du blir fulgt opp! :)
Skummelt med svangerskapsforgiftning, vist du ikke merka noe selv sist. Da må man være litt obs.
Men legen min beroliga meg med at det var veldig sjelden man fikk det flere ganger. Krysser fingrene for at alt går bra!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Jeg hadde svangerskapsforgiftning med førstemann. Var heldig å fikk det ikke før i uke 40, heldigvis.
Da var det greitt nok å bli satt i gang.
Jeg hadde høyt blodtrykk (undertrykk) og trykk i hodet. Grusom tung i hele kroppen, hoven i beina, men ingen utslag på urin.
Ble satt i gang og gutten min kom tre dager over termin. Frisk og rask. Og blodtrykket var normalt igjen etterpå.
Med nr.2 gikk jeg med blodtrykksmåler, fordi legen var redd for det skjedde igjen. Men gikk bra. Vært obs på dette nå også. Bt har vært litt høyt, men innen for normalen.

Men ett viktig tegn er hodepine/ trykk i hodet. Som ikke går over.
Får man det må man reagere straks!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
Skikkelig vond hodepine, sant? For jeg har faktisk hatt en del hodepine de siste 3-4 dagene, såpass at jeg har nevnt det for samboeren, men ikke nok til å egentlig plage meg... Skal på kontroll neste uke, bør jeg være bekymret?


Sent from my iPad using BV Forum
 
Skikkelig vond hodepine, sant? For jeg har faktisk hatt en del hodepine de siste 3-4 dagene, såpass at jeg har nevnt det for samboeren, men ikke nok til å egentlig plage meg... Skal på kontroll neste uke, bør jeg være bekymret?


Sent from my iPad using BV Forum
Har du hatt høyt blodtrykk?
Dersom du bare har litt vondt i hodet er det ingen fare.
Men får du ett slags "trykk" som ikke går over, bør man sjekke det.
Husker jeg hadde så intenst vondt. Verre enn migrene.
Drikk mye vann og hvil deg nok, og se om hodepinen avtar.

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Godt du blir fulgt opp! :)
Skummelt med svangerskapsforgiftning, vist du ikke merka noe selv sist. Da må man være litt obs.
Men legen min beroliga meg med at det var veldig sjelden man fikk det flere ganger. Krysser fingrene for at alt går bra!

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Veldig rart du fikk den beskjeden... Jeg har to venninner som har hatt HELLP, de blei begge fulgt tett opp i neste svangerskap fordi de hadde økt risiko for å få det igjen(spesielt hu ene som fikk det i uke 23)...ei tredje venninne hadde begynnende sv.skapsforgiftning rundt uke 28-30 med alle tre og på de to siste utviklet det seg så hu tok ks 3 uker før termin.
Har aldri hørt om noen med sf som ikke har utslag på urinen...men kan jo begynne med andre symptomer, så er jo viktig med oppfølging...og med riktig oppfølging går jo alt bra :)
 
Veldig rart du fikk den beskjeden... Jeg har to venninner som har hatt HELLP, de blei begge fulgt tett opp i neste svangerskap fordi de hadde økt risiko for å få det igjen(spesielt hu ene som fikk det i uke 23)...ei tredje venninne hadde begynnende sv.skapsforgiftning rundt uke 28-30 med alle tre og på de to siste utviklet det seg så hu tok ks 3 uker før termin.
Har aldri hørt om noen med sf som ikke har utslag på urinen...men kan jo begynne med andre symptomer, så er jo viktig med oppfølging...og med riktig oppfølging går jo alt bra :)
Skulle vist ikke ha nevn det...
For nå sitter jeg her igjen da med høyt bt.. :(
Men er samme som sist.. høyt undertrykk og ikke utslag på urin. Bare hovne hender og føtter.
Kan være begynnende svangerskapsforgifning, så må på sjekk i morgen.


Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Skulle vist ikke ha nevn det...
For nå sitter jeg her igjen da med høyt bt.. :(
Men er samme som sist.. høyt undertrykk og ikke utslag på urin. Bare hovne hender og føtter.
Kan være begynnende svangerskapsforgifning, så må på sjekk i morgen.


Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app

Æsj da :(
Trøst deg med at så lenge du blir sjekka jevnlig så har de det under kontroll hvis det skulle dukke opp :) Har liggi på obs.posten sammen med flere med begynnende sf og det har alltid gått bra uansett om det har utvikla seg eller ikke :)
Venninna mi hadde skyhøyt blodtrykk med siste...men blei sjekka ofte og gikk bra det også :)
 
Hos meg begynte det med høyt blodtrykk og så kom proteinene etter hvert. Viktig at du følges godt opp nå ja.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Begynte med høyt blodtrykk her også.. og i går var d spor etter proteiner. Ble så vidt sendt hjem. Så nå må jeg nok bare ta det helt med ro. :p

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hvordan går det med deg?

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Jeg har fortsatt høyt undertrykk, men ble godkjent så jeg fikk være hjemme i helga. Men må se det ann på tirsdag. Spor av proteiner i urinen nå også
Håper at det setter i gang av seg selv snart... uke 39 i morgen. :)

Sent from my GT-I9505 using BV Forum mobile app
 
Hadde dette i forrige svangerskap, hvor jeg ble lagt inn i uke 33 og forløst med haste ks i uke 34. Dette pga høyt blodtrykk og utslag på urin.

Denne gangen har jeg høyt blodtrykk og ødem, men negativ urin. Man kan vel ikke ha svangerskapsforgiftning UTEN utslag på urinen? (bt målt i går var henholdsvis 166/97 og 150/94)
Tenker en del på om dette kan være starten på en ny svangerskapsforgiftning. .

Noen med erfaringer?


Eg hadde alle symptomene aukende i ei måned bortsett fra utslag i urin. Ifra veke 29 til veke 33 og var til jordmor 3 gonger i løpet av dei vekene. Siste gongen hadde eg utslag i urinen og vart vidare sendt til sjukehuset. Men alt sto bra til, så vart eg sendt heim med ny kontroll ei veke etterpå. Og da vart eg innlagt med 160/100 i blodtrykk, veldig mykje hevelse, protein 2 eller 3 i urinen, og aukt vektoppgang. Var innlagt 8dager på sjukehuset, før eg da vart forløst. Men sjølv om eine gongen eg reiste til jordmora der eg hadde dagen før pannehodepine og var veldig var for lyda, så gjorde dei ikkje noko da heller. Men eg følte meg så mykje bedre etter fødselen til tross for guttungen vart født i veke 36+0, så var han 50cm og 3325gram.
 
Back
Topp