Ang svangerskapsforgiftning

Smooshkin

Glad i forumet
Eg fikk svangerskapsforgiftning på slutten av forrige svangerskap, og hadde ganske høgt blodtrykk på slutten.. Skulle egentlig føde på ei forsterka fødestove, men sidan eg hadde SF så måtte eg føde på eit større sykehus! Blei først fortalt at det var ein begynnande svangerskapsforgiftning.. Men da eg kom på sykehuset eg skulle føde på så sa overlegen der at eg hadde alvorleg svangerskapsforgiftning! Blei litt forvirra der og da siden dei på det andre sykehuset sa at det var ein begynnande SF.. Fødselen og alt gjekk bra!

Men det eg lurer på er om eg har "krav" på ekstra oppfølging i dette svangerskapet sjølv om svangerskapsforgiftninga ikkje dukka opp før på slutten??

Du kan spørre om å få oppfølging. Men dem sier jo at SF er mer normalt i første svangerskap enn andre. Jeg lurte på det samme, å legen mente at jeg ikke trengte å ha det. Men vil få hyppigere legetime mot slutten, sånn i tilfelle. 

Jeg ble innlagt ca en uke før termin pga SF, men prøvene ble myyye bedre etter 3 dager der, så ble sendt hjem. Da måtte jeg inn hver 2. dag å ta urintest og CTG, skulle egentlig settes i gang 2 dager etter termin, men fødte selv en dag etter termin.

Formen min er andeleres og jeg kjenner allerede at dette svangerskapet er ikke likt det andre, tross blødningen jeg har hatt nå. 

Fikk svangerskapsforgiftning med nr 1 og ble lagt inn samme dag det ble oppdaget og satt igang med en forholdsvis greie fødsel :)
Syns eg leste i en gravidbok ( dei som vi får utdelt hos lege/jordmor) at dersom man har hatt SF før, så skal man ha tettere oppfølging senere svangerskap ôgså.
Noe med at man mest sannsynlig ville eller kunne få det igjen..? Noe sånt noe ;)
Har lyst på en normal fødsel denne gangen, så greit om eg kan slippe unna i dette svangerskapet :)

Høre med legen din du om hvordan dere skal legge opplølpet, det er sikkert det beste.

Må fortelle om bekymringene dine og hva du kan gjøre.
Du kan nok sikkert snakke med en Jordmod også om hva og hvordan alt skal skje

Ved alvorlig sf er det vanligere og få det igjen, men det kan også gå helt fint. Fikk beskjed på min 6 ukers kontroll at jeg får jevnlig oppføling fra uke 18 senest, på sykehuset. Ta opp bekymringene dine med legen, ellers så kan du også spørre på sykehuset ved ordinær ul.

hmmm...det ville jeg iallefall sjekket ut på forhånd hvis jeg var deg.

Back
Topp