Ang stråling ved bruk av doppler.

Speedsjarken

Gift med forumet
En babywatcher (doppler) har en utgangseffekt på 4.9 til 8.8mW

En vanlig babycall har en utgangseffekt på ca 500mW

En vanlig mobil har en utgangseffekt på rundt 250mW

Bare for å sette det i perspektiv sånn rent strålingsmessig. Det er nok mange ganger farligere å ha en mobil i lomma enn å bruke doppler.

Men så driver vel ikke flertallet sånn ofte med å rette mobilen (i sin aktive fase er den vel mest strålende også?) mot babyen, vel? Og babycall brukes kun etter at babyer er født...

Altså, det er unison enighet i helsemiljø om at unødvendig stråling med ultralyd mot babyens hode i særlig første trimester ikke er tilrådelig. (De tilråder nok heller ikke å bruke babycall på 11 uker gamle fostre, eller å la den snakke i mobilen etter 7 uker i mors liv, men dog da av mer praktiske grunner også....)

For meg er i alle fall det å ha en slik duppedings unødvendig ekstrastråling. Og falsk sikkerhet, og potensielt stressende, og derfor noe som strider mot alt jeg velger å stå for. Det får dog være opp til den enkelte, men jeg håper ingen lar seg berolige av en slik i situasjoner hvor de burde kjent liv. Virkelig, det er en så forferdelig tanke for meg at jeg aldri kan ha en slik. Selv om de påpeker at den ikke skal erstatte en legetime, så har de nok dessverre liv på samvittigheten (grunnet formelt sett feilbruk, men hva er rett bruk, om ikke å sjekke etter livstegn?)

Hadde vært greit med kilde på tallene dine, jeg kjenner ikke til dem. Tviler ikke, men hadde vært greit, siden du har konkrete tall antar jeg du har en kilde?

Det er når mobilen har dårlig dekning at det stråler verst, da kan den like gjerne ligge i lomma :) Uansett hvilken fase mobilen er i så avgir det fryktelig mye mer stråling enn en doppler.

Jeg er VELDIG enig med deg i det siste avsnittet og håper at alle som vurderer å anskaffe seg noe sånt er OBS på det, bare for å ha det sagt.

Dette innlegget var bare for å sette ting litt i perspektiv, det er faktisk mange ting som stråler MYE mer, og kanskje man bør tenke seg om før man for eksempel putter mobilen i jakkelomma rett atmed magen. Det er fort at noe blir skummelt og farlig pga stråling men så tenker man ikke på alle de andre tingene man bruker til daglig som stråler så sinnsykt mye mer! Dette er ikke for å rettferdiggjøre bruk av doppler, det må enhver velge for seg selv, men heller for å opplyse litt sånn i forhold til andre ting man omgir seg med:)

ORIGINAL: *Stella*

Men så driver vel ikke flertallet sånn ofte med å rette mobilen (i sin aktive fase er den vel mest strålende også?) mot babyen, vel? Og babycall brukes kun etter at babyer er født...

Altså, det er unison enighet i helsemiljø om at unødvendig stråling med ultralyd mot babyens hode i særlig første trimester ikke er tilrådelig. (De tilråder nok heller ikke å bruke babycall på 11 uker gamle fostre, eller å la den snakke i mobilen etter 7 uker i mors liv, men dog da av mer praktiske grunner også....)

For meg er i alle fall det å ha en slik duppedings unødvendig ekstrastråling. Og falsk sikkerhet, og potensielt stressende, og derfor noe som strider mot alt jeg velger å stå for. Det får dog være opp til den enkelte, men jeg håper ingen lar seg berolige av en slik i situasjoner hvor de burde kjent liv. Virkelig, det er en så forferdelig tanke for meg at jeg aldri kan ha en slik. Selv om de påpeker at den ikke skal erstatte en legetime, så har de nok dessverre liv på samvittigheten (grunnet formelt sett feilbruk, men hva er rett bruk, om ikke å sjekke etter livstegn?)

Hadde vært greit med kilde på tallene dine, jeg kjenner ikke til dem. Tviler ikke, men hadde vært greit, siden du har konkrete tall antar jeg du har en kilde?

Ja, en elektronikkingeniør som sa jeg kunne sitere henne :) Så har det naturligvis ikke på papir :) Tallene til Babywatcheren har jeg funnet på hjemmesiden

Mobilen min bor ikke "på magen" uansett, men jeg sitter jo, fyfy, med laptop på fanget... har pc-pute da, men...

Vi omgir oss med stråling. Det gjør vi uansett. Jeg kan litt for lite om ulike typer stråling og ultralyd til at tallene dine sier meg så mye, og siden jeg er generelt nysgjerrig skulle jeg gjerne lest mer om det, derfor håpet jeg du hadde en link... får google.

Må rette meg selv her, en mobiltelefon har en utgangseffekt på ca 250mW, IKKE 2500 :) Hadde sneket seg inn en null for mye :P

An ultrasound machine uses very powerful probes (5-10 Mhz) at a much higher output level (up to 720 Mw/cm2) whereas a fetal Doppler only uses a 2-3 Mhz probe at a much lower level of less than 20 mw/cm2.

Så det er mye forskjell på vanlig UL og doppler...

ORIGINAL: *Stella*

Mobilen min bor ikke "på magen" uansett, men jeg sitter jo, fyfy, med laptop på fanget... har pc-pute da, men...

Vi omgir oss med stråling. Det gjør vi uansett. Jeg kan litt for lite om ulike typer stråling og ultralyd til at tallene dine sier meg så mye, og siden jeg er generelt nysgjerrig skulle jeg gjerne lest mer om det, derfor håpet jeg du hadde en link... får google.

Jeg tror jeg bruker Google mer enn noe annet, ELSKER å lære noe nytt:)

Skulle også likt å vite mer om stråling så du må gjerne dele hvis du finner noe interessant!

ORIGINAL: Speedsjarken

Ja, en elektronikkingeniør som sa jeg kunne sitere henne :) Så har det naturligvis ikke på papir :) Tallene til Babywatcheren har jeg funnet på hjemmesiden

Kjipt, jeg skulle nemlig gjerne lært litt mer om dette, om stråling,ulike typer stråling etc. Håpet følgelig du kunne linke til en informativ, saklig side. Googling får blir i morgen. Snart natt nå.

ORIGINAL: murt

hehe, å hva med det trådløse nettverket som finnes overalt[:-]

Fra basestasjon ca 100 mW, fra mobil enhet ca det samme (altså pc'en eller hva du enn bruker)

http://tradlos.nhosp.no/getfile.php/Forskning%20og%20innovasjon/str%E5lingholte.pdf

Fra basestasjon ca 100 mW, fra mobil enhet ca det samme (altså pc'en eller hva du enn bruker)

http://tradlos.nhosp.no/getfile.php/Forskning%20og%20innovasjon/str%E5lingholte.pdf

tenkte ikke på et nøyaktig svar egentlig hehe=), men poenget mitt var at vi alle faktisk utsettes for mye stråling i løpet av dagen... med tanke på hvr lite en B:W gir...

Så vi som bruker doppler skal IKKE ha dårlig samvittighet, det er nå min mening iallefall!!!

tenkte ikke på et nøyaktig svar egentlig hehe=), men poenget mitt var at vi alle faktisk utsettes for mye stråling i løpet av dagen... med tanke på hvr lite en B:W gir...

Så vi som bruker doppler skal IKKE ha dårlig samvittighet, det er nå min mening iallefall!!!

Nei ikke akkurat i forhold til strålingsfaren, da fins det værre ting man kan utsette seg for. Men som Stella skrev lenger opp her så er det mange andre grunner til at man bør tenke seg godt om før man anskaffer seg en sånn monitor. Jeg har en selv men har aldri brukt den som noe annet enn "for gøy" dvs at jeg aldri har stolt på den på en medisinsk måte da jeg selv ikke er utdannet til å tolke resultatene den sender meg.

Ja, jeg tror ikke man trenger å tenke på strålingen om man bruker doppler en gang innimellom... Vi omgås jo av stråling 24/7, slik verden er nå [8|]
Men jeg er enig i at folk ikke skal bruke det som en sikkerhet....
Hadde ei venninne som kom til meg en søndag, fordi hun ikke hadde kjent liv hele dagen. Da fikk hun låne doppleren min, å vi fant hjertelyd. Men allikevell var vi enige i at hun skulle gå til jm på mandag, for sikkerhetsskyld... (alt var som det skulle da [:)])

Men som regel blir det liv/bevegelser i fosteret når man bruker dopler, fordi fosteret liker det viss ikke....
Legen som sa dette til meg en gang jeg var hos han [:)]

kan ikke folk gjøre som de vil da??? noen syns stråling er ok, andre ikke.... enkelte inne her er d ikke verdt å diskutere med, for de har rett uansett....

kjøp doppler de som vil... [:)]

kan neppe unngå stråling ved alt her i verden.... så en doppler en gang å to i uka skader neppe barnet....

hei jeg har angelsound..
har den ved senge kanten, har brukt den to tre ganger siden jeg fikk den for en uke tilbake i tid.
jeg kjenner behovet for å bruke denne dippedutten var større når jeg ikke hadde den enn når jeg hadde den.
No bruker jeg den kun de dagene jeg ikke har noen symptomer ovenfor noe overhodet...

Bruker angelsounden med god samvittighet:)
Fant hjerte lyden i forrige uke da jeg var 10+1:) Har ikke prøvd den siden.
Men kommer til å prøve igjen senere, spesielt på slutten hvis det er lite liv til tider. Kjente lite med liv sist jeg var gravid. Hadde morkaka foran, så dempet vel en del. Og da skulle jeg gjerne hatt en sånn istedet for å dra på sykehuset hver gang som jeg fikk beskjed om.

Og legen til ei inne på januar har sagt at hun godt kan bruke denne.

Så det må være opp til hver enkelt:) Jeg liker min iallefall:)

Back
Topp