Umonterte stempler betyr ganske enkelt at du kun kjøper den røde/ grå gummien som selge motivet er på, ikke treklossen og det laget med mosegummi som er mellom motivet og klossen. For å kunne bruke umonterte stempler må du da montere dem selv. Noen gjør det ved å lime dem på mosegummi og trekloss selv, men de av oss som begynner å ha noen hundre stempler, ser fordelen av å ikke ha dem på trekloss pga plass til oppevaring.
Jeg monterer mine stempler på noe som kalles EzMount. Det er en slags mosegummi som på den ene siden har lim (som du fester stempelet på), og den andre siden er statisk. Dvs at den statiske siden vil feste seg på glatte flater, f.eks et cd cover, eller enda bedre, en akrylkloss. Når du da skal bruke stempelet setter du det bare fast på akrylklossen, og når du er ferdig, kan du ta det av igjen. Du trenger dermed ikke mer enn en kloss. Evt flere størrelser dersom du syns det er litt knotete å stemple med lite stempel på stor kloss.
Enda en fordel med umonterte stempler er jo prisen! De ligger vel stort sett på halv pris av de monterte, og utvalget i norge begynner å bli riktig så bra det også! Dette rett og slett fordi det å montere stempler er en tidkrevende jobb, og med de umonterte så må du jo gjøre denne jobben selv.
Oppevaringen av umonterte stempler er helt klart mindre plasskrevende enn de monterte. Jeg har satt mine i en perm,men mange bruker også f.eks tomme cd cover. De bør egentlig festes på en flate når de ikke brukes, siden statisiteten i EzMounten kan bli litt dårligere dersom de ligger oppå hverandre i en pose eller slikt.
Gode sider å shoppe umonterte stempler og tilbehør (ezMount og akrylklosser) er
www.stempelhobby.no (gå til menyen med umonterte stempler eller verktøy)
www.kreativhobby.no (umonterte stempler)
Håper du ble noe klokere!