Ang størrelse på baby.

Sam

Forelsket i forumet
Når jordmor målte symfyse/fundusmål nå så var den over gjennomsnittet/vekstkurven i diagrammet, betyr det stor baby da? Baby har lagt etter kurven helt til nå. Hvordan er det hos dere nå? Erfaringer fra tidligere evnt? Jeg er vant til babyer på rundt 3300 gr ved fødsel. Men på fars side har de vært nærmere 5000 gr :p så svigermor har fått alle fire ved keisersnitt!
 
Det trenger ikke bety stor baby, det kommer an på babyens posisjon i livmoren, mengde fostervann etc. Jeg har høye mål (over det grønne området) men på ul i uke 32 var babyen helt på gjennomsnittet.. Nå kan det godt hende at min er på godt over 4 kilo uansett, men det bekymrer meg ikke.. Første var 3,5 og nr to 4,2 og det var seriøst ingen forskjell på å føde de to. Og nå har jo du født tre ganger før også, så det går nok fint også med en "stor" baby...
 
Vet ikke, tror det varierer veldig. Forrige mi låg under streken på alle symfysemål, men ble født omtrent til termin på 3,5 kg. Denne gangen ligger jeg også litt under streken hele veien, hadde flata litt ut når på siste kontroll, men det kunne være fordi hun hadde komt lenger nedi bekkenet sa de.
Tror ikke det er noe automatikk i det der?
 
SF-målene mine var 36 cm da jeg fødte gutt 3620 g, 53 cm til termin. Jeg fikk høre hele svangerskapet at jeg hadde liten mage og at gutten også ville være ganske liten... Men han var jo litt over snittet:) Jeg akkurat lik på målene denne gangen, og er spent på hvor stor denne karen er. Tipper 3,5 kg og 50 cm fordi barnefar denne gangen er lavere. Tror gener spiller en rolle. Jeg tror ikke SF-mål betyr så mye i forhold til str.
 
Last edited:
Ok:)det var no godt å høre! Så lenge hodet ikke er mega stort så går det vel bra. Hun lå godt nedi bekkenet men stod HKF (hodet knapt festet), så antar det er fordi jeg har bedre plass i bekkenet denne gangen, blir vel bedre plass etter noen fødsler :) Forrige gang stod det forresten HF med en annen jordmoro_O de vurderer kanskje ting ulikt ?
 
Jeg lå over hele veien og fikk et pittelite knøtt på 2950 g, så det har nok ikke noe å si nei. Trodde han skulle være 4kg jeg, men neida ;)
 
Lå helt på snittet med både forrige og gutten i magen no, heilt til ca to uke før termin da plutselig gikk sf målet nesten av skjemaet. Har vært på vekstkontroll begge gangane og første blei målt til å være heilt på snittet, kom ei uke før termin å va 3850 g og 51 cm så litt over snittet. Nr to gjenstår å se ka han blir ved fødsel, men blei faktisk målt til 11 % under snittet på vekstkontroll enda sf målet mitt va veldig høyt. No skal det sies at begge guttane mine virka litt retningsforvirra og kosa se langt oppe i magen. Første sank ikkje ned i bekkenet før pressriene under fødsel, virka ikkje som nr 2 kommer til å gjøre det heller :p
 
Kjekt å høre andres erfaringer! tenker jeg skal ikke bekymre meg for masse om str til baby da jeg ser det kan variere veldig uavhengig av målene:)
 
Det skal sies at jeg har vært veldig fysen på no godt på slutten av svangerskapet,ete kake og unnet meg nam:p så når jeg var over snittet på veksten i dag tenkte jeg: ka har jeg gjort? så gikk forbi snopen og rett til grøntavdelingen :p
 
Det skal sies at jeg har vært veldig fysen på no godt på slutten av svangerskapet,ete kake og unnet meg nam:p så når jeg var over snittet på veksten i dag tenkte jeg: ka har jeg gjort? så gikk forbi snopen og rett til grøntavdelingen :p
Så flink du er da! Jeg orker ikke å bry meg engang jeg. Trøstespiser jeg nå;)
 
Jeg lå alltid over den grønne streken og fikk beskjed av jordmor i uke 38 at jenta i magen sikkert ble 4 kg, men en uke på overtid kom jentungen og hun veide 3790, syns selv det var helt perfekt fødselsvekt :) men vondt er det uansett hvor stor de er!!
 
Jeg har hørt at babyen ofte følger fars fødselsvekt. Vet ikke om det er er noe i dette.
Jeg lå litt over hele veien, men hadde en liten mage pga at han lå godt bak i ryggen. Jordmor sa hver kontroll at det var mye baby inne i der..
Han ble født til terminen å var 3850 gram, 50 cm lang å 37,5 cm rundt hodet. Jeg synes at det var en fin vekt jeg, vondt er det uansett. Men jeg måtte ikke sy noe, å alt gikk fint :)
forøvrig så veide jeg 3500 gram ved fødsel å sambo 4200 gram :)
 
Jeg har hørt at babyen ofte følger fars fødselsvekt. Vet ikke om det er er noe i dette.
Jeg lå litt over hele veien, men hadde en liten mage pga at han lå godt bak i ryggen. Jordmor sa hver kontroll at det var mye baby inne i der..
Han ble født til terminen å var 3850 gram, 50 cm lang å 37,5 cm rundt hodet. Jeg synes at det var en fin vekt jeg, vondt er det uansett. Men jeg måtte ikke sy noe, å alt gikk fint :)
forøvrig så veide jeg 3500 gram ved fødsel å sambo 4200 gram :)
Mine tre første har fulgt min vekt, jeg var rundt 3350 en plass, og det var mine også. Men nestemann er jeg litt i stuss, føler hun er litt større:) men så lenge det går like fint å presse de ut så er jo det betryggende å høre. Regner med det er omkrets på hodet og bekkenet som gjør at enkelte får problemer? Hun ligger godt ned i bekkenet, festet, så hun har sikkert normal hodestr.
 
Lå under på sf-mål. Fikk en gutt på 3340gr tolv dager før termin

Mor til to gutter
 
Back
Topp