Ang. spekeskinke og brie

Luremus

Glad i forumet
Elsker dette. Lager av og til foccatchia og har pesto, spekeskinke og brie til. Har bare såååååå lyst på det om dagen. Men nå er det jo sånn at gravide egentlig ikke skal spise spekeskinke og brie. Men hvor farlig er det? Er jo ikke snakk om store mengder akkurat....... Tør jeg ta sjansen.......[8|] Har spist det ved tidligere graviditer ved uhell, var ikke så opptatt av skal/skal ikke den gang som jeg er nå.......[&:][8D]

Det og FENALÅR!!![:(] Jeg pleier sluke et helt fenalår til julen aleine, men ikke i år. MEN der fins håp for legen sa jeg kunne fryse det før det skulle spises. For å drepe alle bakterier, det skal jeg prøve [:)]

ORIGINAL: Solstrål

Det og FENALÅR!!![:(] Jeg pleier sluke et helt fenalår til julen aleine, men ikke i år. MEN der fins håp for legen sa jeg kunne fryse det før det skulle spises. For å drepe alle bakterier, det skal jeg prøve [:)]

Aha, nå skal jeg ut og kjøpe spekemat og slenge det rett i frysen!! 1 av 2 er ikke så aller værst! Men tenk å ikke kunne spise røkelaks til jul da......Kanskje vi kan gjøre det samme med den???? [8|]

Det med ryggen min viste seg å ha sammenheng med kvalmen som nå begge er borte [:D]

Men jeg fant en gang en link på nettet ang fenalår og frysing. derfor spurte jeg legen og hun sa jeg måtte bare prøve. Å hadde det vært farlig hadde jeg ikke fått lov å prøve [;)]

jeg stoler ikke på noen leger, helsemyndigheter eller noe etter dette med svineinfluensa. Jeg er klok nok til å ta egne valg og finne gjøre det som høres rimelig ut. Blir en dårlig er det bare å kutte det ut. men en skal jo kunne spise normalt i et svangerskap [:)]

da har jeg sjekket på matportalen. Jeg kan spise brie!! Det at man ikke kan spise brie var for sikkerhetsskyld ettersom listeria er svært sjelden i denne ostetypen. Men om man allikevel velger å spise den bør den være ferskest mulig ettersom mengden bakterier øker jo nærmere den kommer holdbarhetsdatoen!! Så da skal jeg kjøpe meg brie og spise den samme dagen! Det samme gjaldt røkelaks, må nytes ferskest mulig!

En kan ikke være heeeelt hysterisk heller! Jeg tar ikke smertestillende, jeg drikker bare 2 kopper kaffe(mot 1-2 kanner før), jeg drikker ikke alkohol, spiser variert, tar ekstra vitaminer. Tror dette skal gå heeelt bra!! Noen som skal kose seg i morgen kveld!!

Flott noen er enig med meg [:)] Nyyyyyyt maten med stooooor glede [:)]

Hva var det med denne osten? Jeg har sååååå lyst på eggerøre med spekeskinke på! Huff..

Det og FENALÅR!!! Jeg pleier sluke et helt fenalår til julen aleine, men ikke i år. MEN der fins håp for legen sa jeg kunne fryse det før det skulle spises. For å drepe alle bakterier, det skal jeg prøve

jeg har hørt at bakteriene bare går i dvale når du legger det i fryseren..[8|]

ORIGINAL: LineMerethe

Hva var det med denne osten? Jeg har sååååå lyst på eggerøre med spekeskinke på! Huff..

dette kan du spise med gooooood samvittighet, dette spiser nemlig jeg titt og ofte [;)]

Det er så godt å se at der er andre en meg med samme oppfatning ang frysing av spekemat[:)]

ORIGINAL: LineMerethe

dette kan du spise med gooooood samvittighet, dette spiser nemlig jeg titt og ofte [;)]

Det er så godt å se at der er andre en meg med samme oppfatning ang frysing av spekemat[:)]

Ok, men fryser du det ned først da? Tror jeg må ta meg en tur i butikken imorra[8|]

Jeg slukket spekeskinketørsten ved å steke den noen sekunder på panna, lage en deilig omelett med masse ost i, for så å slenge spekeskinka oppå[:)] Jeg savner det så innmari jeg også!!

Å Kan vi spise BRIE??? LYKKE!!!!! [:D][:D][:D][:D]

jm sa at så lenge den er fersk så gjorde det ingenting. Elsker brie, spekeskinke, fersk asparges og rømmedressing[8D]. Ridderost til er også nammenam[:D]!!

Sjekk bak på ostene, det er faktisk ganske mange slike oster som er laget på pasteurisert melk! Kjekt [:)] Akkurat Brie er jo litt spesiell, men det finnes liknende oster.

Min lege mener at vi kan spise spekeskinke og ikke-gjennomstekt kjøtt (som feks biff som er rød inni) så lenge det er kjøpt i Norge og ferskt. Jeg har spist medium biff, men velger å fryse ned spekeskinke. 

Ang røkelaks så står det ikke noe om at man ikke kan spise det fra Helsedirektoratet: http://www.helsedirektoratet.no/vp/multimedia/archive/00118/Gravid_118459a.pdf 

ORIGINAL: Majzan

Jeg slukket spekeskinketørsten ved å steke den noen sekunder på panna, lage en deilig omelett med masse ost i, for så å slenge spekeskinka oppå[:)] Jeg savner det så innmari jeg også!!

Nemlig!! [:)] Spis ivei!

Det med ryggen min viste seg å ha sammenheng med kvalmen som nå begge er borte [:D]

Men jeg fant en gang en link på nettet ang fenalår og frysing. derfor spurte jeg legen og hun sa jeg måtte bare prøve. Å hadde det vært farlig hadde jeg ikke fått lov å prøve [;)]

jeg stoler ikke på noen leger, helsemyndigheter eller noe etter dette med svineinfluensa. Jeg er klok nok til å ta egne valg og finne gjøre det som høres rimelig ut. Blir en dårlig er det bare å kutte det ut. men en skal jo kunne spise normalt i et svangerskap [:)]

jeg spurte jm om hvordan man kunne merke at man hadde fått i seg noen av de bakteriene. og hun sa har man KUNNE få litt forkjølelsessymptom, men mest sannsynlig ville man ikke merke det så godt. det er ikke du som blir dårlig, men babyen.

kjøtt er det bare å fryse, skal du spise rødt kjøtt så pass på at det har vært fryst først, det blir det samme som med skinken.
oster kjøpt i norge er som regel pasteurisert, siden det er vanskelig å få godkjent ysterier i norge som har den rinktige bakteriekulturen slik at osten modnes riktig!
husk at brie ikke blir sendt ut til butikker før den er ferdig modnet, den er vel ikke 100% fersk, men sjekk dato, det er viktig at den ikke har gått over.
selv om den er best da...

jeg spiser alt og smaker på alt siden jeg jobber på kjøkken, såpass må man kunne stole på levrandører og butikker. men man trenger ikke ta helt av hver dag:)

Back
Topp