Ang smertelindring ved fødsel?

solstreif

Glad i forumet
Hva tenker dere? er dere sånne som plnlegger i god tid eller sånne som tar det som det kommer?
hva brukte dere sist(de som har barn fra før) å hvis dere brukte noe virket det?

selv håper jeg at jeg ikke må bruke noe. brukte ikke noe sist å syns det gikk veldi fint.men er ikke fremmed for epidural hvis de på det sterkeste annbefales eller ved sete fødsel for eks...
prøvde lyst gass sist, men aldri igjen!! følte jeg ikke fikk nok oksigen,og mistet kontroll over riene mine.
men har hørt om de som elsker lyst gass så ble litt skuffet hehe.hadde gleda meg til å suse gjennom fødselen å si mye rart :p

Jeg kommer nok til å ønske epidural og lystgass etter en god opplevelse med det forje fødsel :)

Har bestilt en litt raskere fødsel (hadde 4 cm 5 timer, 5 cm 5 timer og 6 cm 5 timer før epidural og drypp sist), og håper på å få lov å være i badekar! Helst med lystgass! Lystgass skal jeg definitivt ha igjen xsmile5 , men vil helst være foruten epidural denne gangen..

Ehem... Beklager, nå ser jeg at jeg har vært inne å svart på en ungergruppe jeg definitivt ikke tilhører! Lærer nye ting om nye forumet hver dag, hehe! Var og leste på siste innlegg, mens jeg trodde at jeg var inne på generelt :-P

Vel - da vet dere hva denne marsboeren har tenkt i forhold til fødsel i tilfelle dere lurte :nicethread

Har ikke tenkt så mye på det enda.
Men de to forrige fikk jeg med kun lystgass.
Eller, med siste rakk jeg aldri å komme i gang med gassen før hun var ute.
Så jeg håper jeg kan klare meg uten denne gangen også :)

Hadde ingen smertelinding sist gang, og vil egentlig prøve det igjen denne gangen også. Men jeg vil ha alle muligheter åpne slik at jeg kan ta det litt som det kommer. Hadde en rask fødsel sist og da jm endelig kom for å sjekke åpningen var babyen på vei ut så detalj det ikke tid til noe annet enn å presse. ;)

Tar det som det kommer, men hadde lystgass og epidural sist. Funket utrolig bra, så er ikke unaturlig om jeg velger det igjen. :)

Hadde ingen smertelindring sist gang, og vil ikke det denne gangen heller! :-)
Samboer støtter meg på det! :-)

Fikk epidural 3 timer før lille var ute, da hadde jeg ligget i 3 døgn med rier hehe..
Veldig deilig, men ble veldig skuffet over at jeg måtte ha det! Var 100% innstilt på å klare det uten, men hadde jo ikke mer krefter igjen ;)
Håper det går fortere denne gangen og jeg kan gjøre det uten! Men blir det som sist er epidural absolutt velkommen ;)
Lystgassen hjalp meg veldig med å puste riktig, så det blir garantert brukt. Men skal forberede meg mye mer denne gangen! Skal lage en avslapnings-cd og prøve å få til å tenne lys. Er veldig for meditasjon og at å slappe av i sinnet hjelper mye på smertene :)
Og det absolutt største ønsket mitt er å føde i vann - evt. bare smertelindring i vann... :)

Jeg har ikke hatt tid til noe med mine to, men husker jeg tenkte med begge at jeg kunne ta epidural men så var det bare til å skvise de ut før jeg fikk gjort noe mer med det... Hadde en Super grei fødsel med andre mann vannet gikk og tre timer etter var han ute, kun 1,5 timer med rier og jeg følte jeg hadde full kontroll (ønsker meg en slik fødsel til ) denne gang får jeg bare ta det som det kommer, vet at jeg klarer meg uten men hvis det drøyer i tid vil jeg sikkert ha noe...

Jeg gidder ikke å lage noen planer for fødselen, tar det som det kommer.
Tidligere har jeg brukt lystgass, og tar gjerne det igjen. Sist fikk jeg et par avslappende akupunkturnåler i hodet, og jeg tror de virket litt, jeg sovnet i hvert fall av mellom riene en periode.

Møter med åpent sinn, og tar det som det kommer!

Forrige fødsel lå jeg med regelmessige hyppige rier i 26 timer. Fikk akupunktur, brukte dusj med VARMT vann ved to anledninger, fikk epidural og endte opp med en veldig medisinsk fødsel. planla ikke noe da, og er glad for det!
Min eneste "plan" for neste fødsel er å lytte til kroppen og til jordmor! :)

Her hadde jeg svangerskapsforgiftning med nr.1 og pga at de måtte senke blodtrykket mitt fikk jeg epidural som bare funket delvis så kjente mye av fødselen som andre med smertestillende som fungerer ikke kjenner. På den måte var jo det bra men samtidig så ble jeg litt i tvil om den var nødvendig for at jeg skulle klare å føde dersom jeg hadde hatt normalt blodtrykk. Tror jeg kunne taklet smertene uten smertestillende.

Nr. 2 kom med hastekeisersnitt med spinalbedøvelse som ikke virket som den skulle, så jeg krampet av smerte på operasjonsbordet. Dette endte i 24 timers overvåkning og en far alene med med babyen på barsel.

Så denne gangen blir det nok planlagt keisersnitt med GOD OG TILSTREKKELIG smertestillende!

Har ikke tenkt så mye på det enda :)
Med førstemann var det epedural og andremann ingenting ;)
Vil aller helst uten noen smertelindring, men har en kjæreste som er ambulansesjåfør som skal ordne opp i alt når den dag kommer tydeligvis, så man får se :)

Jeg har nå bestemt meg for å føde på Ullevål ABC (hvis jeg får plass, legen har nettopp søkt). Så det betyr vel at jeg må bytte over til annen fødeavdeling hvis jeg måååå ha epidural... :)

Hadde ingenting absolutt nada sist utenom varmt badeka og fødselen tok 3 døgn så har ikke tenkt å ha noe denne gang heller med mindre fødselen tar lengre tid, noe som ikke kommer til å skje for da blir det keisersnitt ;)

ved flrste fødsel hadde jeg glede av lyst glass, andre gang fylte de badrekaret men gutten kom før badekaret var klart.... Hadde gjerne tatt badekar denne gangen, men de anbefaler ks så vi får se hva som skjer....

Lystgass var bare i veien sist, men fikk epidural og det gjorde fødselen til en drøm. Ble anbefalt å ta epidural siden det var setefødsel og da takket jeg ja så fort 4 cm var på plass. Vannet gikk før rier var i gang, så badekar fikk jeg ikke lov til. Fikk ikke stå heller. Så det å ligge å vente på de siste 6 cm uten smerter funket fint for meg. Kjente ikke en eneste rie etter epiduralen. Derfor: jeg går for epidural neste gang også hvis omstendighetene tilsier at det er ok:)

her går det så fort i svingen på slutten at jeg aldri rekker å få epidural!! spurt om det i to fødsler, første med seteleie og andre normal. jeg har 3cm lenge, så plutselig har jeg full åpning og riene er fra hælvete for det er aldri noen pauser..hardt går det for seg der "nede" også. Håper virkelig jeg får epidural denne gangen :)

Siden mine to første fødsler har vært som natt og dag så forventer jeg ingenting og tar ting som det kommer :)

Back
Topp