ang sjømat

x1xiza

Glad i forumet
Noken som veit kvifor gravide ikkje skal ete sjømat? Eg elsker sjømat, så når eg blir gravid så blir det vanskelig, men så klart eter ein ikkje det viss det er skadelig for barnet.

Eg veit ikkje kvifor, men eg er glad til[;)]

Du finner mye nyttig lesning på www.matportalen.no/emner/gravide
Der kan du lese om ting du bør holde deg unna. Jordmora mi tipset meg om denne siden. Det står der om fisk og skalldyr:

Fisk og skalldyr
Fisk er en viktig kilde til flere næringsstoffer for deg som er gravid. Oppdrettsfisk kan trygt spises, uansett type og størrelse. Skalldyr, fiskelever og noen spesielle fiskearter kan imidlertid være forurenset med miljøgifter (se Miljøgifter i fisk). Du bør dessuten huske å varmebehandle fisk og skalldyr godt før de spises. Følg de generelle rådene for matlaging lenger ned.
Gravide kan spise alle typer fisk og skalldyr, bortsett fra:

Ferskvannsfisk av typen: all gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo.
Fiskelever. Gravide bør heller ikke spise påleggene Svolværpostei og Lofotpostei, som inneholder 25 prosent fiskelever.
Krabbeinnmat fra skallet (hvitt krabbekjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
Eksotisk fisk: hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk (tunfisk på boks er derimot helt trygt).

Sjekk ut siden![;)]
Håper dette kan hjelpe deg[:)]

Hei. Her er det noe jeg ikke har fått med meg. Spiste mye sjømat sist jeg var gravid og da skjedde det ingenting galt.

TAKK for info[:)]

[:D] har lurt på det samme toveli[:)]

Noen som vet hvordan det er med skalldyr når man ammer?

Hei, Kissa![;)]
Hvis det er allergi i aller nærmeste familie ville jeg prøvd meg litt forsiktig frem, f.eks. spist et rekesmørbrød på formiddagen. Da er eventuelt en reaksjon som prikker begynt før barnet legger seg for kvelden. Det samme ville jeg gjort hvis jeg var redd for at det skulle få luftsmerter, greit å prøve seg frem tidlig på dagen så ikke nattesøvnen blir forstyrret hvis en reaksjon skulle oppstå.[;)]

Back
Topp