ang "sikre" biler og barnesikring..

lykkepillen

Forumet er livet
Juli13-jentene
VIP
Altså.. her var en tråd for litt siden ang dette med at barn i en gammel bil sitter tryggere i en evt kollisjon, fordi bilen gir mer "etter" enn en ny bil..
Så var det henvist til noen tester på en 80-tallsbil og en 90-tallsbil, om jeg husker rett...[8|]

Men dette stemmer nå ikke helt da.. For bilene IDAG, er konstruert ved at fronten og bakenden er svært myke, mens selve kupeen er steinhard.. Hvilket betyr jo at vel en front-front kollisjon, så vil jo fronten dempe mye av kræsjen likevel...
Dette er iallefall det de bilkyndige i min omgangskrets sier.. Noe jeg tror stemmer..
Svigermoren til ei venninne av meg, gleeeeeeeed sakte inn i bakenden på en bil engang.. (hun hadde ny bil.. er vel kanskje 2-3 år siden) og den fronten så bare ikke ut..

Nyere biler er sikrere for VOKSNE.

Fra TT:

Enda viktigere i nye biler
Video: Sammenligning av for- og bakovervendt barnestol
[link=http://www.tryggtrafikk.no/?module=Files;action=File.getFile;ID=4119][/link]
WindowsMedia-film (3,9 MB) fra det svenske forsikringsselskapet Folksam.
Med dagens nye biler er det enda viktigere i dag at barn sitter sikret bakovervendt så lenge som mulig. Årsaken er at at biler produsert fra og med 90-tallet har en stivere konstruksjon som bevarer bilens kupe intakt selv ved en kollisjon i høy hastighet. Det øker muligheten til at personene i bilen overlever, men stiller samtidig høye krav til bilens øvrige beskyttelsessystem. Derfor har bilene kollisjonsputer og bilbelter med kraftredusering som gjør det sikrere for voksne.

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet.

Belastning på barnets nakke (Newton)
Forovervendt barnestol 90-tallsbil
1700 newton
Forovervendt barnestol 80-tallsbil
 950 newton
Bakovervendt barnestol
 250 newton
Nakkekraften (belastningen) målt på testdukke tilsvarende tre år gammelt barn ved frontkollisjonstester. Grenseverdien for skade ligger på om lag 1000 Newton.Kilde: Folksam, Sverige)

Ser jo ikke sånn ut da:

For barn som sitter forovervendt derimot øker belastningen på nakken i en ny bil, fordi mindre av kreftene ved en kollisjon tas ut ved at kupeen deformeres. Kollisjonstester med en tre år gammel testdukke i en forovervendt barnestol viser at kreftene nakken utsettes for er atskillig høyere i en helt ny bil, sammenlignet med en bil fra 80-tallet. Barn bør derfor sitte bakovervendt helt til ca fireårsalderen, da nakken og muskulaturen vil være mer utviklet.

Var en test på tv for litt siden der de sa at 80 tallsbilene er mer kollisjonssikker enn 90 tallsbilene, men at rundt 2000 og utover så er de blitt sikkrere igjen. Det er jo bare en ca inndeling som de sa, men det stemmer vel i de fleste tilfellene. Ellers er ikke jeg noen bilkyndig akkurat, men sambo og kompisene hans var temmelig enig i den testen..

ORIGINAL: Miba

Var en test på tv for litt siden der de sa at 80 tallsbilene er mer kollisjonssikker enn 90 tallsbilene, men at rundt 2000 og utover så er de blitt sikkrere igjen. Det er jo bare en ca inndeling som de sa, men det stemmer vel i de fleste tilfellene. Ellers er ikke jeg noen bilkyndig akkurat, men sambo og kompisene hans var temmelig enig i den testen..

Ja.. og det var det jeg skulle frem til..

Den testen helene Harefrøken viser til, er jo en 80-tallsbil vs en 90-tallsbil.. Og mye har skjedd på bilfronten siden den gang..

Men det endrer ikke på det fakta at bilene er mer sikre for de voksne.

Se bare på kollisjonstestene utført hos EuroNCAP!

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Nei.. men det jeg prøver å få frem her, er jo at bilene fra 90-tallet, er ikke slik de er nå idag..

ORIGINAL: Geniet lykkepillen

ORIGINAL: Helene Harefrøken

Nei.. men det jeg prøver å få frem her, er jo at bilene fra 90-tallet, er ikke slik de er nå idag..

Og de bilene jeg snakker om nå er NYE altså [;)] Ikke fra 90-tallet.

Sambo er bilopretter og sier at nye biler får større synlige skader ved en kollisjon for bilen er bygget opp på en helt annen måte enn en bil for 10 år siden.
Fronten og bakenden på bilen er bygget opp for å gi etter, nettopp for å jevne ut og ta kraften fra kollisjonen bort fra kupeen.
Ved front mot front i en ny bil er kupeen mye helere enn i en gammel bil ved samme kollisjon.
I en gammel bil ved front mot front så blir motoren og dashbordet trykket inn i kupeen.

Han sier også at han ville ikke vært i tvil om han skulle kjøpe gammel eller ny bil, han har vært med på oppryddning etter så mange ulykker og fikset så mange biler etter kollisjoner og sier at NYE BILER ER DET SIKRESTE.

Selvfølgelig er de nye bilene sikrere!!!

ORIGINAL: ~fearless~

Sambo er bilopretter og sier at nye biler får større synlige skader ved en kollisjon for bilen er bygget opp på en helt annen måte enn en bil for 10 år siden.
Fronten og bakenden på bilen er bygget opp for å gi etter, nettopp for å jevne ut og ta kraften fra kollisjonen bort fra kupeen.
Ved front mot front i en ny bil er kupeen mye helere enn i en gammel bil ved samme kollisjon.
I en gammel bil ved front mot front så blir motoren og dashbordet trykket inn i kupeen.

Han sier også at han ville ikke vært i tvil om han skulle kjøpe gammel eller ny bil, han har vært med på oppryddning etter så mange ulykker og fikset så mange biler etter kollisjoner og sier at NYE BILER ER DET SIKRESTE.
Det håper jeg da!!! Var derfor vi ville gå for å kjøpe en dyr men SIKKER bil!

Jeg står fortsatt for det jeg har sagt og her er enda mer fakta om dette:

Nytt hos TT i går:

Stivere karosseri - økt belastning

Rapporten fra ANEC viser også til at nye biler har et stivere karosseri enn eldre biler, fordi bilprodusentene forbedrer sikkerheten for fører og passasjer i forsetet i bilen, og dermed få høy score i frontkollisjonstestene til blant annet Euro NCAP.

En stiv kupe som bevares mest mulig hel i en kollisjon gir bedre sikkerhet, men øker samtidig belastningen på nakken til barn som sitter forovervendt, fordi enda mer av bevegelsesenergien må tas ut der. I følge denne studien vil bakovervendte barnestoler motvirke økningen av alvorlige skader på barn.

Sstudien av ulykkene i de tre landene viser at barn som var sikret forovervendt og ble drept eller alvorlig skadet hadde skader på nakke, hode og bryst/mage. Studien fant i tillegg noen ulykker der barnesikringsutstyr var feil montert. Det er i tillegg avgjørende for utfallet av ulykker for barna at både bagasje og andre passasjerer i bilen er sikret, og ikke treffer barnet i en eventuell ulykke.

ORIGINAL: Mrs.Shaanett

ORIGINAL: ~fearless~

Mannen er også biloppretter og sier det samme[;)]

Kanskje dere skal lese hva ANEC konkluderer med, jeg antar faktisk at de har folk som har mer greie på dette enn oss vanlige folk

Back
Topp