Ang. sf-mål

Lady H

Glad i forumet
Er det noen som vet hva lavt sf-mål kan tyde på?

eg hadde lavt hele veien fram til uke 30 med vanessa.. låg langt under.. alle er forskjellige og dette er jo bare ett gjennomsnitt så ingenting å tenke på:)

eg fikk stor unge på 4410g og 54 cm

Mitt sf-mål lå også lavt men innenfor det grønne feltet. Ettersom det er mål av livmoren så sier det vel mest om størrelsen på den, men antyder om babyen kan være liten eller stor. Men så har man jo fostervann og annet som også varierer i mengde, så de bruker det nok mest for å se at det er utvikling og at du ikke avviker for mye fra det som er normalt.

De sier jo at det viktigste er å følge din egen kurve og at man ser at den vokser fra gang til gang. Er de usikker på om det er for lavt eller for lite endring så følger de nok opp med ekstra ul og sånt regner jeg med, så ikke bekymre deg så lenge de ikke sier noe om at noe er galt. Alle barn/livmorer er ulike og vokser ulikt utfra gener og sånt også.

er nok viktigst at du følger din kurve, tror ikke sf-mål har så allverdens å si, med mindre de er ekstreeeemt avvikende da..:) sist hadde jeg veldig lave sf-mål og fødte lite barn (2,3 kg), men leger og jordmødre mente det ikke nødvendigvis hadde noen sammenheng!

Trenger ikke bety noe.....med meg har dette variert veeeldig fra gang til gang
Legen min måler ikke engang...kun JM....for så lenge livmoren flytter seg forholdsvis normalt oppover så vil dette bety mer
Målet vil jo variere veldig om man bærer i seg eller utover...og om man er veeldig tynn eller har noe på magen fra før

Back
Topp