Ang rød dager/helligdager

Marmelin

Blir kjent med forumet
er det noen begrensning på hvor mange røddager man kan jobbe i løpet av et år i staten (tursnusarbeid). Er det noen lover og regler på det eller er man nødt til å jobbe alle hvis man feks skulle være så uheldig at turnusen treffer alle...

Der jeg jobber har vi egentlig ingen begrensninger. Eneste er at foreningen vår har handlet frem enn avtale om annhver påske. Vi kan heller ikke søke ferie disse dagene. Men det er forskjellige regler innen staten også, det spørs hva som har blitt forhandlet frem.

Hvis turnusen din er slik at du er satt opp på arbeid på alle de røde dagene, så har du nok ikke krav på fri. Sånn er det dessverre med turnus. Hos oss er det slik at det alltid er noen som vil jobbe (jeg jobber også turnus i staten), så vi får aldri alle dagene, for de fordeles, slik at alle (som iflg turnus skal jobbe) får noen dager hver. Er sjelden noe problem å bli kvitt de vaktene på røde dager man ikke vil ha, for er stort sett noen som skal være hjemme, og gjerne vil tjene litt ekstra penger.

Hvis det ikke er noen mulighet for å bli kvitt disse dagene der du jobber, så ville jeg tatt det opp med tillittsvalgt, at turnusen kanskje er litt "uheldig", mulig noe kan gjøres med det. Men som sagt, jobber man turnus, så er helligdagsjobbing noe av greia som hører med.

Helligdagsjobbing hører med ja, men mener bestemt at man skal IKKE måtte jobbe alle røddagene. Slik jeg har skjønt det skal man jobbe annenhver røddag om det ikke gjennomsnittsberegnes.. Men ofte skriver man jo under på avtale om gjennomsnittsberegning og da kan man f.eks jobbe hele jula og ha fri i nyttåret eller vice versa..

Eg jobbar turnus i staten, og der eg jobbar er det klare reglar på kor mange røde dagar ein kan jobbe. Eg fekk for eksempel fri både 17 mai og to dagar i påsken fordi eg hadde for mange røde dagar i løpet av året :o)

Du kan jobbe maks halvparten, men det gjennomsnittberegnes enten for et år, eller for turnusperioden din. 

Loven sier at man kun kan jobbe halvparten av røddager - da og inkludert søndager...

Back
Topp