ang prevansjon etter fødsel....

emk23

Forelsket i forumet
hei jeg er nå 23år og venter mitt 3barn,som ikke var helt planlagt... hvor lenge må jeg vente etter fødsel med prevansjon? er det noe jeg kan begynne med med engang? i såfall hva da? ønsker ikke flere barn nå:) men klarer ikke helt og holde meg så lenge etter fødsel hehe[:)]

kondom kan du jo bruke fra første sekund da....

ORIGINAL: emk23

hei jeg er nå 23år og venter mitt 3barn,som ikke var helt planlagt... hvor lenge må jeg vente etter fødsel med prevansjon? er det noe jeg kan begynne med med engang? i såfall hva da? ønsker ikke flere barn nå:) men klarer ikke helt og holde meg så lenge etter fødsel hehe[:)]

Kondom er jo alltid en sikker vinner for min del! [;)] Synes det er ekkelt med p-piller da jeg så hvilke endringer det gjorde med kroppen min og at det endret syklusen min i lang tid etterpå. Men jeg vet at mange har veldig god erfaring med p-piller.

Personlig er jeg veldig i mot spiral rett og slett fordi det er som en abort hver gang. Det hindrer jo et befruktet egg i å feste seg i livmor-veggen. Synes det er grusomt, jeg. Men det får jo bli opp til den enkelte.

Ellers kan du helt sikkert få gode råd av legen, ved neste kontroll?
Lykke til!

Og forresten 23 år og 3 barn? Jeg er imponert!

Jeg har hatt kobberspiral i tre år og vil fraråde det på det sterkeste.
For det første får du lange, vonde menstruasjoner med mye blod og mye smerter. Jeg gikk fra 3 - 11 dagers menstruasjon! Det utviklet seg en unormal cyste på høyre eggstokk, noe som gjorde at jeg ikke hadde eggløsning og dermed ikke klarte å bli gravid da jeg hadde tatt spiralen ut. Cysten ga meg ubeskrivelig vonde magekramper fra tid til annen, det finnes ikke ord for å forklare hvor fæle de krampene var (varte en time og jeg trodde jeg skulle dø hver gang, klarte ikke gjøre annet enn å ligge i sengen og kaste på meg, ikke en gang paralgin forte tok smertene). Hvis du tåler hormon-tilskudd, kan jo hormonspiral være en løsning. Hvordan den virker sammenlignet med kobberspiralen har jeg ikke erfaring med, men det er alltid en fare for å bli steril knyttet til spiralbruk.

ORIGINAL: Minimeg

Minipiller kan du gå på rett etter fødsel. Det samme som p-piller, men kan taes når man ammer.
Jeg skal ha spiral etter fødselen her har jeg bestemt meg for.

Jeg hadde kobberspiral etter siste fødsel, og var kjempe fornøyd. Så erfaringene kan nok variere.
Merket ingen forskjell verken med mens eller noe.
Tok den ut, og ble gravid første eggløsning etterpå.
Jeg har tidligere brukt p piller, men foretrekker noe helt uten hormoner jeg da..

Back
Topp