Ang permisjons penger.

mininr2

Andre møte med forumet
Man skal ha jobbet 6 mnd av de 10 siste mnd for å få penger. Det vil da si at siden jeg har termin 30 mai så må jeg i løpet av perioden 30 juli til termin jobbe 6 mnd av de? Har jeg forstått riktig? Hva skjer om jeg blir sykmeldt? Om jeg ikke klarer å jobbe?

sykemeldt går som jobb.. da ser de på hvor mye du har fått utbetalt de mnd du har vært sykemeldt

hvis man jobber og så blir sykemeldt tror jeg at sykemeldingen kan telle i steden for arbeid.. men jeg er ikke så flink på disse reglene. kanskje andre kan gi deg et bedre svar..?

sist jobbet jeg fram til 3 uker før termin, og det er planen min nå også.. 

Det stemmer vel ikke? Det er før termin, så det blir vel 30. november, ikke juli? Eller, du må jo regne med litt lenger i og med at permisjonen starter 3 uker før fødsel. Vil tro at sykemelding inngår i de 6 månedene, om du får penger når du er sykemeldt. Det er vel skattet inntekt som teller.

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

• sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet 
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

• lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn 
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Hva kan du få?

Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Sylvanas skrev:
Det stemmer vel ikke? Det er før termin, så det blir vel 30. november, ikke juli? Eller, du må jo regne med litt lenger i og med at permisjonen starter 3 uker før fødsel. Vil tro at sykemelding inngår i de 6 månedene, om du får penger når du er sykemeldt. Det er vel skattet inntekt som teller.

Skal jo ha jobba 6 av 10 måneder, så må jo regne fra juli da ikke 30.nov,blir jo bare 6mnd frem til permisjonen da,sann ca da alt etter når du har termin:)

Idasmamma skrev:

Sylvanas skrev:

Skal jo ha jobba 6 av 10 måneder, så må jo regne fra juli da ikke 30.nov,blir jo bare 6mnd frem til permisjonen da,sann ca da alt etter når du har termin:)

Ah, sånn ja. Tenkte 6 måneder til termin jeg ^^, det blir jo 30.november i TS sitt tilfelle.

Må ha dette inn med t-skje jeg ;) Så det vil si at selvom jeg er sykmeldt så telles det? For jeg får jo penger selvom jeg er sykmeldt.. Så det at jeg er blitt 50% sykmeldt nå i 1 mnd betyr ikke at jeg må jobbe 1 mnd ekstra får å få penger? Har jeg forstått riktig?

*litt kinderegg her ;)*

Idasmamma skrev:

Du kan få foreldrepenger dersom du har vært yrkesaktiv og har hatt pensjonsgivende inntekt i minst seks av de ti siste månedene før stønadsperioden tar til. Inntekten på årsbasis må være minst halvparten av grunnbeløpet i folketrygden. Likestilt med arbeid er perioder du har mottatt

• sykepenger
  • foreldrepenger ved fødsel og adopsjon
  • svangerskapspenger
  • omsorgspenger ved sykdom hos barnet eller den som passer barnet 
  • pleie- og opplæringspenger
  • dagpenger under arbeidsløshet
  • arbeidsavklaringspenger (AAP)

Også andre forhold kan likestilles med yrkesaktivitet. Dette kan være

• lønn fra arbeidsgiver under utdanning
  • ventelønn 
  • avtjening av militær- eller siviltjeneste eller obligatorisk sivilforsvarstjeneste

Hva kan du få?

Er du arbeidstaker, beregnes foreldrepengene som hovedregel etter inntekten du har når du går ut i permisjon. NAV vil likevel gjøre en konkret vurdering i hver enkelt sak.

mininr2 skrev:
Må ha dette inn med t-skje jeg ;) Så det vil si at selvom jeg er sykmeldt så telles det? For jeg får jo penger selvom jeg er sykmeldt.. Så det at jeg er blitt 50% sykmeldt nå i 1 mnd betyr ikke at jeg må jobbe 1 mnd ekstra får å få penger? Har jeg forstått riktig?

*litt kinderegg her ;)*

Ja, Sykmelding telles :)

Back
Topp