Ang permisjon og ferie

Amahel

Forumet er livet
Juli13-jentene
Dette er helt nytt for meg dette.
Sist var jeg ikke i arbeid når jeg fikk jentene mine.

Vi kommer til å ta 47 uker 100%
Jeg søker om mannens foreldrepenger da han ikke har krav på dem siden han studerer og ikke er i arbeid.

Men jeg lurer på om jeg kan ta mine ferieuker for 2013 f.eks i september?
At jeg da går ut av permisjonen inn i ferie og tilbake i permisjon etter jeg har hatt ferieukene mine. Jeg vil jo da forlenge min permisjon med det antal uker jeg hadde ferie slik at mannen hvertfall får blitt ferdige med eksamener før jeg må ut i arbeid igjen. Og at vi får litt ferie sammen den sommeren også.
Og hvordan blir det med ferie i 2014?
Jeg har vel ikke krav på noen feriepenger det året da jeg er i permisjon til sommeren?
Noen som kan hjelpe med svar?
Håper noen skjønner hve jag mener :p

det kan du gjøre.
om de ikke har gjort om da.

jeg gjorde det med E... tok ferie, når feriepengene kom... forlengte permisjonen med 5 uker.

vi skal også ha 47 uker... og så tar jeg 5 uker etter de første 6 ukene er over, for så å slenge på ferie i slutten av permisjonen i 14... mulig jeg sparer igjen ei uke eller to... :)

nå må man på kurs hos nav for å greie å fylle ut permisjonssøknaden... *riste på hue*

Jeg veit ikke så mye om hvordan man kan gjøre det med ferien og sånn, men om du ikke jobber i kommune eller så, tror jeg du må passe på feriepengene sommeren 2014. Mannen jobber privat og siden han fikk permsjonspengen rett fra nav, fikk han mindre feriepenger enn normalt. Så han sparte litt hver mnd selv, så vi fikk høvelig normal utbetaling.

Men jeg er jammen ikke sikker.

Usikker på om vi velger 47 eller 57 uker. Men kommer vertfall til å overføre ferien min neste år til år 2014, slik at når eg er ferdig med permisjonstida mi så kan eg ta 10 uker ferie. Deretter ser vi om samboer tar sine foreldre uker rett etter det eller om han deler de opp over de neste tre åra ;)

Eg får vanlig lønn fra jobben min i permisjonstida, så eg får fullt med feriepenger. De som får foreldrepenger fra NAV får vell kun feriepenger for et bestemt antall uker. Så eg er veldig glad for at jobben min betaler meg å så får de tilbake fra nav ;)

Huff det er så mye å sette seg inn i :p
Tusen takk for svar jenter :)

Snakket litt med de på jobb om dette.
Og de feriepengene jeg får i 2013 kan jeg ta ut når som helst.
Så om jeg vil så kan jeg ta alle de 47 ukene med permisjon først, så ta 5 uker ferie og da be om og få utbetalt feriepengene for 2013 i mai 2014 når permisjonen er over.
Jeg regner med jeg får litt feriepenger fra NAV også så jeg kan forlenge ferien litt hvertfall.

Tror kanskje jeg har litt oversikt her nå, men må høre litt mer med de over nyttår når alle er på plass igjen på jobb, så jeg får snakket med rette personen ;)

Usikker på om vi velger 47 eller 57 uker. Men kommer vertfall til å overføre ferien min neste år til år 2014, slik at når eg er ferdig med permisjonstida mi så kan eg ta 10 uker ferie. Deretter ser vi om samboer tar sine foreldre uker rett etter det eller om han deler de opp over de neste tre åra ;)
Det hadde jo vært opptimalt om jeg kan få overført ferieukene mine til 2014 og ta 10 uker ferie etter endt permisjon :)
Det skal jammen meg undersøkes om kan ordnes :)

Hjælp, dette tror jeg jeg får studere mer nøye i 2013.... For et byråkrati ;-) men finner vel ut av det etter noen dagers studie :-)

Jeg tar nok sikkert 2013-ferien i løpet av høsten 2013 en gang. Permisjonen settes jo bare "på vent" mens jeg har ferie. Jeg får i hvert fall feriepenger i 2014 fra arbeidsgiver, også får dem noe igjen fra NAV (jeg får hele veien pengene utbetalt fra jobben, så tar de seg av NAV-styret heldigvis). 2014-ferien har jeg ikke begynt å se på enda, men tar den slik at vi får puslespillet til å gå opp før barnehagestart i august 2014.

Blir litt spennende nå som mannen "tvinges" til å ha lengre permisjon enn tidligere. Denne gangen skal jeg ikke bruke min ferie når han har permisjon, han skal jaggu få være hjemme og stelle med hus og barn! :)

Hjælp, dette tror jeg jeg får studere mer nøye i 2013.... For et byråkrati ;-) men finner vel ut av det etter noen dagers studie :)
Ja det er virkelig mye og sette seg inn i.
Og så er det liksom ingen som har alle svarene heller.
Du må spør om noe her og noe der og pusle det sammen etterpå :p
Forhåpentligvis så kommer vi alle i mål med en løsning som fungerer for oss alle :)

Håper du deler det her etter endt studium :)
Her blir det ferie mens mannen har permisjon, vi kommer til å prioritere å ha noen uker litt sen sommerferir neste år. Siden dette er første barn så er det jo kjempespennende! Og vi som alltid har slitt med å få brukt opp all ferien :rolleyes:

Det ser ut som om du har fått greit svar i forhold til det å ta ut ferie allerede, men når det gjelder oopptjening av feriepenger, så kommer det an på hvordan du får utbetalt fødselspermisjonspengene. Hvis pengene utbetales gjennom NAV så tror jeg ikke de er med i feriepengegrunnlaget. Mange bedrifter ordner det derimot sånn at bedriften utbetaler permisjonspengene til de ansatte som vanlig lønn og sender så krav til NAV. Når man har den ordningen så er man med på lønnsforhøyelser i firmaet, og man opparbeider seg feriepenger fullt ut. Sjekk på jobben din hvordan det gjøres der :)

Jeg jobber hos en liten privat bedrift, så ble ikke noe sælig feriepenger på meg da. Jeg gjorde det slik at jeg tok ut ca 1 uke i mnd. Fikk da fordelt ferien og alltid en utbetaling. I stede for å ta alt i en sleng.

Sent from my GT-I9100 using BV Forum

I min forrige perm tok jeg "ferie" 1 uke i mnd å dermed forskøv permen en del.. Ble jo litt mindre penger hver mnd (fordelt ut på lengre tid) , men her var tiden viktigst..

Tusen takk jenter for mange gode tips :)
Var ikke så dumt å ta en uke i mnd med ferie over tid nei :)
Nå har jeg hvertfall mange alternativ å velge mellom.

Back
Topp