Ang. Påskeegg, julekalender etc. *insp*

Gertie

Elsker forumet
Ser at flere får påskeegg av tanter og besteforeldre. Og det er jo hyggelig det. Men her syns jeg motsatt! Gutta får alltid påskeegg, julekalender, julestrømpe etc av besteforeldre. Ikke bare av en av de, men av farmor, bestemor og mormor (skilteforeldre)!!! Og jeg syns faktisk ikke noe om det!!! Jeg hater det rett og slett! Jeg har lyst å gi barna mine dette selv! Se barnas glede i øynene over det de får av meg! Men de får jo 3 egg hver, så er liksom ikke noe poeng å gi ett til. Samme med julekalender, de får 3hver, og hvorfor skal jeg lage pakkekalender da.... Føler liksom de tar ifra meg en stor glede ved å være mor. Misforstå meg riktig; jeg skjønner at de bare er snille, men saken er at det er sånne ting jeg vil gjøre selv. Skjemme bort mine egne barn litt, ikke bare være dagligdags mamma. Har prøvd å si ifra på en pen måte, men de sier bare at "det er jo bare jul en gang i året" osv.

Flere som har det sånn og syns det samme som meg? :)

uff, kor irriterende. Jeg hadde bare prøvd å sagt det igjen, kanskje avtalt at de får gi påskeegg og du julekalender eller noe. Synes det er dårlig gjort å ikke respektere ditt ønske.
Ganske sikkert på jeg får oppleve det samme selv.
Lykke til

Men hva sier du når du sier ifra da? Du kan jo be de kjøpe en ekstra gave istedet og at dette er noe du vil gjøre for de.

Du kan også nevne at det blir veldig mykje på ungane. At dei har ikkje behov for så mange kalendera og påskeegg.. eventuelt tar du alle påskeegga og fyller dei oppi eit stort og seier at dei er ifrå deg :p

Ser den! Svigermor gjør akkurat det samme, og skal ALLTID overgå min kalender/egg. Til jul for to år siden hadde jeg sakt at hun ikke trengte å lage julekalender, fordi jeg ville gjerne gjøre det selv, og syntes det ble litt mye med to. Jeg kjøpte inn sokker/truser, legoklosser, viskelær osv. Dette var kjempe stas helt frem til vi kom til farmor, og de fikk åpne 4 pakker, fordi vi ikke hadde vært der de første 4 dagene! Der var det fjernstyrtbil, dukkeklær osv. Mine pakker var super kjedelige resten av jula, og huset var oversvømt av leker allerde før jul!
Denne jula hadde jeg bestemt meg for å ikke si noe verdens ting. Ungene hadde just begynt å samle på klistermerker og glansbilder, så kjøpte inn i store mengder av dette på ebay( litt barnslig, men hadde så lyst å ha de gøyeste pakkene for en gang skyld). Ungene var helt i 100, og fortalte dette til farmor når de kom å åpnet pakkene der. De var ikke like begestret for de store pakkene, siden de begge er nokså lite kravstore til hva som er gøy. Tror dere ikke svigermor gikk ut å kjøpte store klistermerke bøker, og glansbilde bøker, som de fikk i tillegg til gavene i pakkene. Mannen min mente at hun garantert hadde kjøpt inn dette på forhånd, og at det bare var tilfeldig, men det tror jeg neppe!

De hadde så mye glansbilder og klister at det var ikke måte på når jula var over. Neste år gidder jeg ikke lage pakke kalender. Mine pakker blir jo aldri gøye uansett etter hun kommer med sine.

Påskeegget håper jeg, jeg er den eneste som gir i år, siden svigers er på tur. Har sakt klart i fra om at de ikke får godter, så om de kommer med påskeegg, får de ikke gi det. Her er det rosiner, tørketfrukt osv det går i, og slik håper jeg det kan være en stund til!!

Så ja, jeg forstår hvordan du har det. Hvertfall en 3 del, siden jeg bare har 1. Tørr ikke tenke meg hvordan det skulle vært dersom jeg hadde 3 å irritere meg over :P

Jeg har full forståelse for den.. nå er jo ikke barna mine så store, men jeg har tenkt at noen ting vil jeg lage og gi alene uten at besteforeldre skal pøse på også..
De gjør det vel i beste mening, men synes du fint kan si det på en slik måte du formulerte over her.. så få de heller legge litt ekstra penger i julegaven eller noe :)

Jeg forstår godt hva dere mener, har litt av den samme følelsen av og til selv, som f.eks. da svigermor og de kjøpte trehjulsykkel til frøkna, og det hadde vi også tenkt å kjøpe, men de var jo først ute. Og der satt vi da og ante ikke hva vi skulle finne på til henne. Det skjer mer enn en gang at hun er først ute med ting som jeg har gledet meg til å ordne.

Etterhvert ser jeg jo for meg at det kunne vært greit å få hjelp til kalenderen f.eks, hvis man har flere barn og kanskje er i en periode hvor man er veldig travel, men da ville jeg at hun skulle spurt meg først, og vi skulle blitt enige om at gavene ikke skulle være for store. Svigermor er god til å overdrive gaver, tror frøkna fikk 4 forskjellige gaver av dem til jul, og selv om det var en del praktiske ting så liker jeg å bli spurt, og syns det er for mye.

Last edited:
Kjære vene... 3 - 4 påskeegg og julekalendre??!??! Alle og enhver må vel forstå at dette gjør at barnas forventninger bare blir høyere og høyere, de vil jo til slutt ikke være fornøyd med noe hvis det ikke er AKKURAT det de ønsker seg... herremin...

Jeg ville tatt en ordentlig samtale med svigermor/mamma og forklare de situasjonen NØYE! For dette går virkelig ikke ann.

Min svigerfamilie er superflinke til å snakke med oss først før han får noe som helst! Dersom han får noe leker utenom, så blir de lekene værende hos de, slik at han kan leke med de der :)

Min familie gjør det på samme måte. Dette gjør at det er VI som holder pakkekalender og påskeegg, det skulle jo bare mangle. :)

Jeg husker vi fikk påskeegg av bestemor og bestefar, men det var på grunn av at vi skulle feire påskeaften der. Da fikk vi selvfølgelig ikke egg av mamma og pappa hjemme!

Kjære vene... 3 - 4 påskeegg og julekalendre??!??! Alle og enhver må vel forstå at dette gjør at barnas forventninger bare blir høyere og høyere, de vil jo til slutt ikke være fornøyd med noe hvis det ikke er AKKURAT det de ønsker seg... herremin...

Jeg ville tatt en ordentlig samtale med svigermor/mamma og forklare de situasjonen NØYE! For dette går virkelig ikke ann.

Min svigerfamilie er superflinke til å snakke med oss først før han får noe som helst! Dersom han får noe leker utenom, så blir de lekene værende hos de, slik at han kan leke med de der :)

Min familie gjør det på samme måte. Dette gjør at det er VI som holder pakkekalender og påskeegg, det skulle jo bare mangle. :)

Jeg husker vi fikk påskeegg av bestemor og bestefar, men det var på grunn av at vi skulle feire påskeaften der. Da fikk vi selvfølgelig ikke egg av mamma og pappa hjemme!

Signerer denne! Ikke rart at barn vokser opp og blir kravstore...

Jeg er bare glad min mor har lagd et lite påskeegg til barna. Det er ikke noe enorme greier.
For da slipper jeg den kostnaden:)

Hun kjøpte også inn småting jeg kunne putte i julekalenderen.

Men de overstyrer aldri oss foreldre.
Jeg skjønnrr det kan fort bli for mue og helt feil.

Noen tradisjoner synes jeg kan falle på besteforeldre :)

Jeg har sakt til min mamma at det et jeg som ordner med julekalender, påskeegg å slike ting. Hun laget til meg og mine søsken så nå er det min tur, det er ikke aktuelt med flere kalendere eller påskeegg. Så det må hun faktisk bare godta.

Ser den! Svigermor gjør akkurat det samme, og skal ALLTID overgå min kalender/egg. Til jul for to år siden hadde jeg sakt at hun ikke trengte å lage julekalender, fordi jeg ville gjerne gjøre det selv, og syntes det ble litt mye med to. Jeg kjøpte inn sokker/truser, legoklosser, viskelær osv. Dette var kjempe stas helt frem til vi kom til farmor, og de fikk åpne 4 pakker, fordi vi ikke hadde vært der de første 4 dagene! Der var det fjernstyrtbil, dukkeklær osv. Mine pakker var super kjedelige resten av jula, og huset var oversvømt av leker allerde før jul!
Denne jula hadde jeg bestemt meg for å ikke si noe verdens ting. Ungene hadde just begynt å samle på klistermerker og glansbilder, så kjøpte inn i store mengder av dette på ebay( litt barnslig, men hadde så lyst å ha de gøyeste pakkene for en gang skyld). Ungene var helt i 100, og fortalte dette til farmor når de kom å åpnet pakkene der. De var ikke like begestret for de store pakkene, siden de begge er nokså lite kravstore til hva som er gøy. Tror dere ikke svigermor gikk ut å kjøpte store klistermerke bøker, og glansbilde bøker, som de fikk i tillegg til gavene i pakkene. Mannen min mente at hun garantert hadde kjøpt inn dette på forhånd, og at det bare var tilfeldig, men det tror jeg neppe!

De hadde så mye glansbilder og klister at det var ikke måte på når jula var over. Neste år gidder jeg ikke lage pakke kalender. Mine pakker blir jo aldri gøye uansett etter hun kommer med sine.

Påskeegget håper jeg, jeg er den eneste som gir i år, siden svigers er på tur. Har sakt klart i fra om at de ikke får godter, så om de kommer med påskeegg, får de ikke gi det. Her er det rosiner, tørketfrukt osv det går i, og slik håper jeg det kan være en stund til!!

Så ja, jeg forstår hvordan du har det. Hvertfall en 3 del, siden jeg bare har 1. Tørr ikke tenke meg hvordan det skulle vært dersom jeg hadde 3 å irritere meg over :P

Sånn er svigermor og! Skal alltid være best! Utrolig irriterende! Og jo, hun gjør det med overlegg! ;-) De 2 andre gjør det fordi de syns det er gøy å gjøre stas på barnebarna! Men det er liksom noe jeg vil og ;-)

Jeg har sakt til min mamma at det et jeg som ordner med julekalender, påskeegg å slike ting. Hun laget til meg og mine søsken så nå er det min tur, det er ikke aktuelt med flere kalendere eller påskeegg. Så det må hun faktisk bare godta.

Akkurat det samme mener jeg! De har gjort det med sine barn. Nå er det min tur :-)

My point exactly!!!! Jeg føler at jeg aldri får gitt barna mine noe selv! De får mer enn nok av besteforeldre! De blir kjempe bortskjemte...

Jeg har sagt at de ikke trenger å kjøpe- eller ordne noe, fordi jeg har ordnet det selv eller at de allerede har fått.
Men de hører ikke og så gir de det rett til barna. Alternative mitt er jo å ta det ifra barna igjen, og syns liksom ikke det er riktig heller!
Men får prøve igjen, når barna ikke er tilstede sånn at jeg kan bli irritert om de ikke hører å respekterer våre ønsker!
Takk for at dere delte deres erfaringer og hva dere hadde gjort :-)

De pleier å få et par små av mormor og oldemor. Helt greit.

Men i går fikk jeg mld fra BF om at ei på jobben hans hadde kjøpt påskeegg til de, DET syns jeg var SKIKKELIG sært og tullete....

Du kan også nevne at det blir veldig mykje på ungane. At dei har ikkje behov for så mange kalendera og påskeegg.. eventuelt tar du alle påskeegga og fyller dei oppi eit stort og seier at dei er ifrå deg :p

Nei,for da kommer fortsatt svaret "det er jo bare jul/påske en gang i året"
Gjør tydeligvis ikke noe om ungene får litt vel mye så lenge de som gir får lov til å være snille..
Skjønner at det bare er godt ment,men er enig med ts her,det er noe jeg vil gjøre selv,som mamma.. min glede liksom..
God idé å ta alt oppi ett egg da. Så sant det er greit for tanter/besteforeldre som har gitt at du sier det er fra deg.
og da har man jo fortsatt problemet at det blir litt for mye av det gode ;)

Kjenner meg igjen... Nå er mine ganske små enda da, så når de fikk påskeegg av farmor og farfar så spiste eldste litt av snopet, og resten tar vi, hun skjønner igrunn ikke om det er vi eller hun selv som har spist det opp :p Og minsten sitt egg var innholdet regnet til oss. Og så får de påskegave hvert år, men det er nøstebarnklær, så det er praktisk og dermed helt ok. Vet hun eldste får fra mine foreldre også, men der også kommer nok vi til å spise mesteparten, uten at hun vet om det. Blir verre når de blir større, da får vi nok ta en prat om hva og hvor mye som er greit å gi.

Jeg har bare gjort det sånn at "de andre" gir påskeegg og sjokoladekalender. Jeg lager pakkekalender og så får han en ny leke i påsken istedenfor egg. :)
Han syns det er helt ok :)

Jeg har sagt her til besteforeldre at de kan få kjøpe en liten ting og så putter jeg det sammen med det jeg har i egget,kalender......o.l

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Back
Topp