Ang. overføring av ferie...

Venternummer3

Juni12s tålmodige :)
VIP
Augustlykke 2015
MayDay2021
Jordmor forteller til meg i dag at det ikke lengre er lov å overføre ferieuker til neste år...Dette er utrolig dumt, for jeg hadde planlagt å spare de 5 ukene jeg har med ferie nå i 2012, og bruke de etter permisjonen er ferdig neste år, altså fram til barnehagestart i augsut....Så nå må jeg ta ut 5 uker ferie før fødsel i juni..Kjenner jeg blir en smule irritert over at vi ikke skal få lov til å ta disse avgjørelsene selv? Jeg har tross alt jobbet meg opp disse ferieukene, og synes jeg hadde fortjent å bruke dem som jeg vil!!!  Og hvem skal jeg dra på ferie sammen med?! Mannen min skal jo ha sin ferie til sommeren når babyen har kommet!! Puh...Måtte bare lufte litt frustrasjon...;) Har riktignok ikke sjekket dette opp selv..Men, stoler jo på at det jordmor sier er korrekt...

Du må ikke nødvendigvis ta disse ut før du går ut i permisjon! Du kan velge å ikke ta ferie og heller få feriepenger i tillegg til permisjonspenger! Det har jeg planer om! Får plutselig 30-40000 ekstra i juni måned i tillegg til lønn er jo ikke en dum ting! Også får du ut dine 5 uker ferie etter permisjon neste år :)

Jeg skal ta mine 4 uker sommer ferie i høst nå, og heller forlenge permisjonen min slik at den blir lengre. Kan du ikke gjøre det da?

Du kan ta ferie i permisjonen da. Du fryser bare permisjonen og vips får du lenger permisjon.

Du kan som de sier her ta pause i permisjonen i år for å ta ut ferie.. da blir det det samme som om du skulle ha forlenget den etter permisjonen.. hvis du gjør det kan også far evnt ta pappaperm i din ferie hvis det er ønskelig.. men, du kan også spørre arbeidsgiver, jeg fikk nemlig overført ferie selv om det egentlig ikke skal gjøres forrige gang jeg var i permisjon.

Sjekk med arbeidsgiver.

Min arbeidsgiver lar oss flytte over 14 dager. Men de utbetaler ikke lønn for ferie man ikke får tatt ut, så tanken om dobbel inntekt er ikke mulig her i gårde.

Du kan utsette permisjon med å ta ut lovfestet ferie (4 uker + 1 dag), så du skal ikke risikere å miste noe ferie.

Sist gang tok jeg ut 5 uker ferie i oktober, (fødte i august), så da ble permisjonen forlenget med 5 uker. Kommer til å gjøre det samme denne gangen!

Hei jenter:) Takk for alle svar:) Jeg søkte litt rundt på nettet og fant ut det som flere nevner her at jeg kan ta ut ferie etter juni også..(heldigvis) For da forskyver jo permisjonstiden seg...Og dermed så slipper vi å fikse barnevakt til lillegull i sommer..Da går kabalen opp! Men, sjefen var fast bestemt på at jeg måtte ta ut all ferie før juni...Syntes jo dette hørtes svært merkelig ut..Hva i all verden skulle de som har termin i februar gjort da da? De hadde jo ikke rukket å ta ut all ferien :P Skal snakke med henne når jeg skal på jobb på onsdag:) Deilig å ha rett innimellom kjenner jeg;)

Du kan kreve å avvikle ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger. Hovedferien omfatter 18 virkedager og hovedferieperioden er 1 juni til 30 september. Du kan også overføre inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår.

Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut ferie før juni, hovedferien er jo ikke begynt engang. Dette står i ferieloven. Dette er ett av mine feldt jeg jobber innenfor, så jeg vet hva jeg snakker om.
Tror jeg ville tatt en prat med henne og henvist til loven. Hun kan ikke nekte deg å ta ferie i permisjonstiden, som i tillegg er i hovedferieperioden.

Cathrine1981 skrev:
Du kan kreve å avvikle ferie i løpet av permisjonstid hvor det ytes foreldrepenger. Hovedferien omfatter 18 virkedager og hovedferieperioden er 1 juni til 30 september. Du kan også overføre inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår.

Arbeidsgiver kan ikke pålegge deg å ta ut ferie før juni, hovedferien er jo ikke begynt engang. Dette står i ferieloven. Dette er ett av mine feldt jeg jobber innenfor, så jeg vet hva jeg snakker om.
Tror jeg ville tatt en prat med henne og henvist til loven. Hun kan ikke nekte deg å ta ferie i permisjonstiden, som i tillegg er i hovedferieperioden.

Hva menes med at hovedferien omfatter 18 virkedager? At det da er primært 18 dager jeg får tatt ut mellom juni og september? Veldig fint at du sier at hovedferien er mellom juni og september, så ikke jeg brått hadde basert meg på å ta ut ferien i november...:) Jeg tror nesten det letteste for meg vil være å ta ut ferie med en gang baby blir født, for så at permisjonen trer inn når ferien er ferdig..Takk for hjelpen:)

Hei
Vi har hatt denne diskusjonen på jobb, og det er kommet nye regler. Dette gjelder da overføring av ferie du har til gode fra det ene året til det andre...
Kort oppsummert er dette (Sitat fra regnskapsføreren min på jobb som har peiling):

Oppsummert:
-
Det er blitt vanskeligere å få utbetalt ferien som lønn.
-
Du kan bare få feiren utbetalt som lønn hvis du har vært sykemeldt eller hatt permisjon.
-
Er det andre grunner til at du ikke har tatt ut ferien kan du kun overføre ferien.
-
Man kan overføre 10 virkedager til neste år.
-
Har du vært syk kan du søke om å overføre 2 uker, i tillegg til de 10 dagene.

Ja, det er det som er vanlig, at man tar ut 3-4 uker (3 uker er 18 virkedager) i sommerferien (omtales som hovedferieperioden). Også har du en 5 ferieuke du kan ta når du ønsker eller overføre til neste år.

Det er lurt å ta ferien i permisjonen sånn at du får lengre permisjon. Jeg skal kombinere litt, ta ut litt ferie i permisjonen og overføre noe til neste år.

Lykke til med arbeidsgiver. :)

dette tror je er noe man dessverre må prøve å finne ut av selv på alle arbeidsplasser. Arbeidsgiveren min var heller ikke helt enig, men etter at vi hadde en "liten" krangel ang noe annet koblet jeg inn fagforeningen, og da fikk pipa en annen lyd gitt. 
Syns det er meget dårlig at arbeidsgivere ikke setter seg inn i lover og regler før de svarer folk......

Back
Topp