Ang oppsigelse/lønn

x1xMom to 4

Glad i forumet
Noen som kan hjelpe meg?
Da jeg ble gravid så sa jeg opp min stilling som vekter. Jeg hadde 2 uker oppsigelse og var syk i hele perioden, lå i nesten 3 uker og var dårlig. Etter dette så holder di igjen lønna mi pga at di ikke fikk sykemelding. I følge min kontrakt så står det ikke noe skrevet om dette.
Har et firma lov å holde igjen lønn på det grunnlaget? Fikk beskjed om at det ble mer arbeid for mine kollegaer, men jeg hadde jo ikke kunna gått på jobb uansett.

Jeg har tatt kontakt med forliksrådet og vi skal nå til rettsak, jeg mener jeg har krav på lønna uansett.

Det ble ikke til at jeg leverte sykemelding siden jeg var dårlig så lenge, og at jeg hadde sakt opp.
Jeg føler di holder lønnen tilbake pga at kollegaer måtte trø til.

Så lenge du ikke leverer sykemeldingen, så har du ikke hatt gyldig fravær fra jobb... da har du jo kunn rett på de dagene du kan bruke egenmelding...og det er vel 3dager. Så viss du ikke leverer den sykemeldinga, så får du ikke noen penger heller!!!

Ehm.. Ikke for å være frekk men hvordan kan du forvente å få lønn når du ikke har jobbet????? Er man syk får man jo sykemelding eller bruker egenmeldingsdager.. Ellers får man værsogod pelle seg på jobb.. Alternativet er jo å ikke få lønn for de dagene, men arbeidsgiver kan faktisk da trekke deg i lønnen du opparbeidet deg før oppsigelsesperioden pga ugyldig fravær og utgifter de har hatt ved det.. At det ikke står i kontrakten er jo et dårlig argument, det burde jo være selvsagt at man må være på jobb - også i oppsigelsesperioden - for å få lønn!!!

ORIGINAL: Pearl

Ehm.. Ikke for å være frekk men hvordan kan du forvente å få lønn når du ikke har jobbet????? Er man syk får man jo sykemelding eller bruker egenmeldingsdager.. Ellers får man værsogod pelle seg på jobb.. Alternativet er jo å ikke få lønn for de dagene, men arbeidsgiver kan faktisk da trekke deg i lønnen du opparbeidet deg før oppsigelsesperioden pga ugyldig fravær og utgifter de har hatt ved det.. At det ikke står i kontrakten er jo et dårlig argument, det burde jo være selvsagt at man må være på jobb - også i oppsigelsesperioden - for å få lønn!!!

Poenget mitt er nettopp det at jeg har jobbet. Har fått vite at di kan holde igjen ferie penger, men ikke lønna. Jeg har gyldig fravær, men firmaet henger seg opp i at jeg var syk og mine kollegaer måtte trø litt mer til.
La meg da spør hvor mange av dere hadde jabba gratis både dag å natt i en mnd???? Som sakt så lå jeg i nesten 3 uker og da var oppsigelses perioden min over.

For å få lønn fra en periode må man ha levert enten egenmelding eller sykemelding...!
Ellers har man ikke rett på lønn for perioden... slik jeg kan forstå det..!

Jeg forstår det sånn at du ikke får lønn for perioden du var hjemme... altså du jobbet ikke...
Ikke på jobb = ingen penger, hvis du ikke har egenmelding eller sykemelding..

Jeg var hos legen ca 4 uker etter jeg sluttet, da fikk jeg en sykemelding, denne var firmaet ikke intr da jeg alleredet hadde sluttet. Lønnen blir betalt ut på etterskudd, så hva gjør jeg?

Vel...Tror ikke det er mye du kan gjøre...
Om ikke du var å fikk sykemeld med en gang du ble syk og leverte...
Men lønn før oppsigelsestiden skal du jo da såklart ha...

Var i meklings møte i dag, jeg fikk det jeg hadde krav på[:)]

Back
Topp