Ang NAV

Goilljentan 06 og 09

Elsker forumet
Snakket med nav i dag ang engangstønad, og fikk beskjed at jeg måtte komme med søknaden nå for det var 3 mnd`s behandlingstid..
Så et lite tips her jenter

Vet ikke jeg, fikk bare beskjed at måtte leveres nå siden det var 3 mnd`s behanlingstid på dette.. Så jeg var å la det i postkassen til nav nå når jeg hadde levert snuppa i barnehagen.. Det sto i søknaden at bekreftelse fra lege eller jm på temindato

Er engangs stønad for de som ikkje går i jobb fra før?

Dette sto det om engangstønaden på nav.no

Engangsstønad ved fødsel og adopsjon Engangsstønad gis ved fødsel og ved adopsjon dersom du ikke har rett til foreldrepenger.
Hvem kan få engangsstønad? Du må være medlem i folketrygden på det tidspunktet du føder eller adopterer barn, for å kunne ha rett til engangsstønad.
Dersom du føder barn og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, kan du få engangstønad ved fødsel. Engangsstønaden gis for hvert barn du føder.
Dersom du adopterer barn under 15 år og ikke har tjent opp retten til foreldrepenger, ytes det engangsstønad for hvert adopterte barn. Det samme gjelder dersom du er mann og adopterer alene.
Adopsjon av ektefellens barn gir ikke rett til engangsstønad.
Riktig søknad gir raskere svar Du må sette fram skriftlig krav om engangsstønad. Krav settes fram på blanketten "Krav om ytelser ved fødsel og adopsjon" - NAV 14-05.05
Søknaden sendes til NAV lokalt der du bor.
Hva kan du få? Det er Stortinget som fastsetter engangsstønadens størrelse. Se satser.
Stønaden er skattefri.
Når blir pengene utbetalt?        Engangsstønad utbetales vanligvis i forbindelse med fødselen/adopsjonen. Ved fødsel kan stønaden tidligst utbetales når svangerskapet har vart i 26 uker.
Krav om engangsstønad må settes fram senest seks måneder etter fødselen eller omsorgsovertakelsen ved adopsjon. 
Hva sier loven? Les mer om regelverket for engangsstønad i §14-17.
  Satser   Engangsstønad ved fødsel eller adopsjon Beløp pr barn   35 263 kr. 

Back
Topp