Ang. NAV og etterbetaling

Lissmora

Glad i forumet
Jeg leverte søknadene om OS og div. den 31. august (fikk ikke levert noe før det fordi vi hadde meklingstimen da). Vil jeg da få etterbetalt helt fra august når de har behandlet søknadene mine? [8|]
 
Ikke skyt meg om jeg tar feil nå, men jeg mener jeg har lest et sted at du kan få etterbetalt for inntil 3 mnd før søknaden kom inn..? Atlså at om du fylte kravene for OS fra f.eks. 1. juni, så kan du få tilbakebetalt fra da siden det var meklingen som forsinket søknaden..

Jeg er vertfall helt sikker på at du får tilbakebetalt fra august..[:)]
 
hvis du hadde krav på d 3 mnd før du får svar, så får du tilbakebetalt for alle 3 mnd...
 
ORIGINAL: Lillesnille

hvis du hadde krav på d 3 mnd før du får svar, så får du tilbakebetalt for alle 3 mnd...


Man får jo alltid tilbakebetalt fra datoen de mottok søknad, om de bruker 2 mnd eller om de så skulle bruke 8 mnd på å behandle den?
 
Du har krav på overgangsstønad fra og med måndeden etter at du fyller vilkårene.
Dvs at hvis dere flyttet fra hverandre i august får du ikke etterbetalt for denne måneden.
 
ORIGINAL: lilleiseptember

ORIGINAL: Lillesnille

hvis du hadde krav på d 3 mnd før du får svar, så får du tilbakebetalt for alle 3 mnd...


Man får jo alltid tilbakebetalt fra datoen de mottok søknad, om de bruker 2 mnd eller om de så skulle bruke 8 mnd på å behandle den?


Mulig mulig...
 
Men når jeg søkte 2 august og har termin i september så får jeg for to mnd før siden man kan få OS to mnd før fødsel?
 
ORIGINAL: babymagen90

Men når jeg søkte 2 august og har termin i september så får jeg for to mnd før siden man kan få OS to mnd før fødsel?


Tror man får bare for 1 mnd... var noen som sa det var litt lureri.. du får sikkert svar snart [;)]
 
ORIGINAL: babymagen90

Men når jeg søkte 2 august og har termin i september så får jeg for to mnd før siden man kan få OS to mnd før fødsel?


Det er vel bare fra 1 mnd før..? Det var det iallefall da jeg fikk [;)]
 
ORIGINAL: Lillesnille

ORIGINAL: babymagen90

Men når jeg søkte 2 august og har termin i september så får jeg for to mnd før siden man kan få OS to mnd før fødsel?


Tror man får bare for 1 mnd... var noen som sa det var litt lureri.. du får sikkert svar snart [;)]


Jepp, jeg er i samme båt. Termin 22. sept, fikk fra 1. august.. Søknaden min mottok de forøvrig 12. juli, men du får betalt for august uansett..[:)]
 
ORIGINAL: *Vipsen*

Du har krav på overgangsstønad fra og med måndeden etter at du fyller vilkårene.
Dvs at hvis dere flyttet fra hverandre i august får du ikke etterbetalt for denne måneden.


Jeg lurer litt på hvordan det er om man har rett på det før man søker, vet du det? F.eks. at man blir alene i mai, flytter fra hverandre og alt det der. Men man må vente på mekling til juli, og får da ikke sendt søknad før den mnd. Hva skjer da? Får man betalt fra juli, eller får man tilbakebetalt helt fra juni, siden man da hadde rett på det fra mai..?
Rotete forklart, men jeg er litt forvirra, siden jeg mener jeg har lest et eller annet sted at man kan få tilbakebetalt fra inntil 3 mnd før søknad.. Eller har jeg misforstått dette?
 
ORIGINAL: lilleiseptember

ORIGINAL: *Vipsen*

Du har krav på overgangsstønad fra og med måndeden etter at du fyller vilkårene.
Dvs at hvis dere flyttet fra hverandre i august får du ikke etterbetalt for denne måneden.


Jeg lurer litt på hvordan det er om man har rett på det før man søker, vet du det? F.eks. at man blir alene i mai, flytter fra hverandre og alt det der. Men man må vente på mekling til juli, og får da ikke sendt søknad før den mnd. Hva skjer da? Får man betalt fra juli, eller får man tilbakebetalt helt fra juni, siden man da hadde rett på det fra mai..?
Rotete forklart, men jeg er litt forvirra, siden jeg mener jeg har lest et eller annet sted at man kan få tilbakebetalt fra inntil 3 mnd før søknad.. Eller har jeg misforstått dette?

Akkurat det er jeg ikke sikker på. Kan nok være at de regner fra man kan dokumentere at den andre parten har flyttet ut. For det kan jo være lang ventetid på mekling...
 
ORIGINAL: *Vipsen*

ORIGINAL: lilleiseptember

ORIGINAL: *Vipsen*

Du har krav på overgangsstønad fra og med måndeden etter at du fyller vilkårene.
Dvs at hvis dere flyttet fra hverandre i august får du ikke etterbetalt for denne måneden.


Jeg lurer litt på hvordan det er om man har rett på det før man søker, vet du det? F.eks. at man blir alene i mai, flytter fra hverandre og alt det der. Men man må vente på mekling til juli, og får da ikke sendt søknad før den mnd. Hva skjer da? Får man betalt fra juli, eller får man tilbakebetalt helt fra juni, siden man da hadde rett på det fra mai..?
Rotete forklart, men jeg er litt forvirra, siden jeg mener jeg har lest et eller annet sted at man kan få tilbakebetalt fra inntil 3 mnd før søknad.. Eller har jeg misforstått dette?

Akkurat det er jeg ikke sikker på. Kan nok være at de regner fra man kan dokumentere at den andre parten har flyttet ut. For det kan jo være lang ventetid på mekling...


Ja, er det jeg lurer på.. Man kan jo ikke styre selv hvor fort man skal få meklingen, og det er jo noe man må vente på for å få søke..
Ikke at dette er relevant for meg i det hele tatt, men prøver å sette meg litt inn i hvordan alt funker likevel. Litt sånn som med andre verdenskrig - jeg har jo ikke bruk for det i det hele tatt, men er veldig greit å kunne mye om![8D]
 
ORIGINAL: lilleiseptember

ORIGINAL: *Vipsen*

ORIGINAL: lilleiseptember

ORIGINAL: *Vipsen*

Du har krav på overgangsstønad fra og med måndeden etter at du fyller vilkårene.
Dvs at hvis dere flyttet fra hverandre i august får du ikke etterbetalt for denne måneden.


Jeg lurer litt på hvordan det er om man har rett på det før man søker, vet du det? F.eks. at man blir alene i mai, flytter fra hverandre og alt det der. Men man må vente på mekling til juli, og får da ikke sendt søknad før den mnd. Hva skjer da? Får man betalt fra juli, eller får man tilbakebetalt helt fra juni, siden man da hadde rett på det fra mai..?
Rotete forklart, men jeg er litt forvirra, siden jeg mener jeg har lest et eller annet sted at man kan få tilbakebetalt fra inntil 3 mnd før søknad.. Eller har jeg misforstått dette?

Akkurat det er jeg ikke sikker på. Kan nok være at de regner fra man kan dokumentere at den andre parten har flyttet ut. For det kan jo være lang ventetid på mekling...


Ja, er det jeg lurer på.. Man kan jo ikke styre selv hvor fort man skal få meklingen, og det er jo noe man må vente på for å få søke..
Ikke at dette er relevant for meg i det hele tatt, men prøver å sette meg litt inn i hvordan alt funker likevel. Litt sånn som med andre verdenskrig - jeg har jo ikke bruk for det i det hele tatt, men er veldig greit å kunne mye om![8D]

Hehe.. ja, det er alltid greit å kunne slike ting.
Men tror nok det er fra da man dokumentere flytting.
 
Her ble det iallefall slutt i mars, han flyttet i april, og jeg skal da ha betalt fra mai.
Men jeg venter fortsatt da...
 
Og er man gift får man ikke utbetalt stønad før måneden etter at separasjonsbevillingen er datert.
PtG ba om skilsmisse i slutten av april, jeg flyttet ut i begynnelsen av juni, separasjonsbevillingen er vel datert 15. august... [&:]
Så da (mener jeg å huske) at jeg fikk stønader fra september av.
 
ORIGINAL: Minerva

Og er man gift får man ikke utbetalt stønad før måneden etter at separasjonsbevillingen er datert.
PtG ba om skilsmisse i slutten av april, jeg flyttet ut i begynnelsen av juni, separasjonsbevillingen er vel datert 15. august... [&:]
Så da (mener jeg å huske) at jeg fikk stønader fra september av.


Jepp. Jeg var heldig med min bevilling. Sendte den inn midt i fellesferien, men fikk den datert til 31. juli og fikk da fra aug selv om vi gikk fra hverandre i juni.
 
Her flyttet bf ut i feb og vi var på mekling midten av mars. Fikk os etterbetalt fra mars, og utvidet barnetrygd fikk jeg fra April. Man får ikke utvidet barnetrydg før mnd etter at bf har byttet adresse i folkeregisteret eller mnd etter mekling. Så om han ikke hadde flyttet her før i april f.eks så hadde jeg ikke fått utvidet bt før i mai.
 
ORIGINAL: *Vipsen*

Du har krav på overgangsstønad fra og med måndeden etter at du fyller vilkårene.
Dvs at hvis dere flyttet fra hverandre i august får du ikke etterbetalt for denne måneden.


Så rart for jeg skreiv på mine papirer at jeg og bf flytta fra hverandre 15august og jeg fikk innvilget OS fra 1august...
 
ORIGINAL: babymagen90

Men når jeg søkte 2 august og har termin i september så får jeg for to mnd før siden man kan få OS to mnd før fødsel?


du får nok os fra 1august...
 
Back
Topp