Ang morsmelk og amming...

TonjeJenta

Forumet er livet
VIP
Kan de små få for lite/ikke bli mette... få for lite næring.. selv om de ammer ofte og mye .... og ender opp med å gulpe opp litt på slutten?

Jeg har ammet og ammet siden fødsel... og bare oftere og oftere.
Han tømmer begge, slapper av litt eller dupper av.. en halvtime eller en time max etterpå er han døden nær og tømmer begge igjen (det som har kommet). Og siste døgnet har han begynt å sutte på fingerne sine og klærne i tillegg... Nå gjør han det... og han er klar for sin tredje ammeomgang på under 2 timer.. sier seg selv at det er tomt.

Han har nettopp gulpet.. så han har jo fått i seg mat. Han bærsjer mer enn han tisser. Har ikke så mange fulle tissebleier i døgnet som hs ønsker.

Kjenner jeg blir litt frustrert av denne masespisinga.. Jeg sover 3-4 timer pr natt. For når han endelig er klar for nattan etter spising hele kvelden... da er det bare 3-4 timer før storesøster står opp... så da er det en ny dag ja... Jeg er sliiiiiten og trøtt. Men vil amme for enhver pris.. nesten.... sukk

Trenger han mer mat selv om han spiser på fingrene da? Har han stort sugebehov kanskje?
Jeg også amma hele tiden første ukene ;) Ho gulpa også MYE, men fikk nok mat uansett :)

Gitte__ skrev:
Trenger han mer mat selv om han spiser på fingrene da? Har han stort sugebehov kanskje?
Jeg også amma hele tiden første ukene ;) Ho gulpa også MYE, men fikk nok mat uansett :)

nei nei.. selvfølgelig ikke :)). Det var bare en ny sak jeg har observert han har begynt med siste døgnet. Gir jeg han en nuss eller han på skuldra søker han som en tulling. Får han puppen stresser han og kaster rundt på hodet for å få tak og suger seg ordentlig fast. Men må jobbe mye for de siste dråpene da... så han blir sliten.. svelger kanskje på hver 7.-8. sug.. og ender opp med at han dupper av stakkar. 

Var hos hs i går hvor hun observerte amming nr 2 som da pga bilkjøring i mellom kom en time etter forrige amming, og hun konkluderte med at det ikke bare var sutting da.. han spiste. Han vil ikke ha sutt... kan sutte 2-3 ggr for så å spytte den irritert ut.

Han gulper ikke mye. Bare litt. Tenker det er mat til overs jeg.... Han gikk opp 130g første uka med melk og 135g andre uka. Hs er ikke helt fornøyd, men om han er fornøyd er de det og.... men han er jo ikke det  :-P.. så skal tilbake på veiing om en uke igjen.

Storesøster gulpa MYE, men hun var også fornøyd med melka jeg hadde i 4mnd. Hun amma 1 pupp hver tredje time... litt oftere på kvelden selvfølgelig. 

TonjeJenta skrev:

Gitte__ skrev:

nei nei.. selvfølgelig ikke :)). Det var bare en ny sak jeg har observert han har begynt med siste døgnet. Gir jeg han en nuss eller han på skuldra søker han som en tulling. Får han puppen stresser han og kaster rundt på hodet for å få tak og suger seg ordentlig fast. Men må jobbe mye for de siste dråpene da... så han blir sliten.. svelger kanskje på hver 7.-8. sug.. og ender opp med at han dupper av stakkar. 

Var hos hs i går hvor hun observerte amming nr 2 som da pga bilkjøring i mellom kom en time etter forrige amming, og hun konkluderte med at det ikke bare var sutting da.. han spiste. Han vil ikke ha sutt... kan sutte 2-3 ggr for så å spytte den irritert ut.

Han gulper ikke mye. Bare litt. Tenker det er mat til overs jeg.... Han gikk opp 130g første uka med melk og 135g andre uka. Hs er ikke helt fornøyd, men om han er fornøyd er de det og.... men han er jo ikke det  :-P.. så skal tilbake på veiing om en uke igjen.

Storesøster gulpa MYE, men hun var også fornøyd med melka jeg hadde i 4mnd. Hun amma 1 pupp hver tredje time... litt oftere på kvelden selvfølgelig. 

Men er ikke 130 g i uka normalt? Fikk høre det her. For snuppa la på seg lite i begynnelsen... Aner egentlig ikke, men håper du finner ut av det :)

De ønsker jo 200 i uka da... eller som de sa.. 170-180 er bra nok. 130 er litt knappt. Men hadde han fulgt sin egen kurve hadde det jo vært greit.. foreløpig flater han bare ut.

Men DET er jo ikke saken i seg selv... han spiser meg opp. Jeg har amma 3 ggr siden storesøster våkna litt over to... jeg syns det er litt mye, klokka er jo bare kvart på fem.

han er fortsatt så liten at melka ikke har stabilisert seg enda, det han driver med nå er å få opp produksjonen så mengden melk passer til hans behov. Stå på! 

3xS skrev:
han er fortsatt så liten at melka ikke har stabilisert seg enda, det han driver med nå er å få opp produksjonen så mengden melk passer til hans behov. Stå på! 

Hvor mange uker skal han holde på slik? Det rabler snart for meg pga manglende søvn.

jeg amma veldig ofte og lenge, men jeg hadde ikke nok melk/næring, men vi fant ut av det pga at han gikk ned i vekt eller sto stille så når han går opp såpass mye vil jeg tro det er bra med melk og næring...

prøve litt til og se om han blir mer fornøyd før jeg avgår pga søvnmangel da kanskje... nå er det heldigvis snart helg og jeg kan få sovet litt ekstra igjen :)

Back
Topp