Ang mme

ORIGINAL: Vugge

ORIGINAL: minoja

Kan man ikke blande den og ha den klar i kjøleskapet, og varme den i mikroen når ungen våkner på natta??
Temp klarer man jo fint å tilpasse da...?

I følge babyverden kan man ikke det. I følge barsel-avdelinger kan man det..[8|]
Jeg lærte å gjøre det sånn, (blande opp og ha i kjøleskap) så har gjort det så og si hele veien men det er visst feil..[8|] 

Jeg har jobbet i 10 år på en nyfødt-intensiv avdeling. Der lagde vi flaskene med NAN ferdige for de neste 24 timene. Oppbevarte dem i kjøleskap, og varmet dem i varmebad når de skulle serveres. Tror ikke at noen barn tok skade av det. Jobber ikke der lenger, så det er mulig at de har forandret de rutinene nå.

noe av det siste jeg gjorde før vi la oss var å lage så mange flasker jeg visste at hun brukte i løpet av natta,la dem i kjøleskapet og varma dem i microen når hun skulle ha.

Nå var ikke hun så veldig på det med nattmme,så laga vel kun 2 stk og disse hadde hun en gang mellom 22 og 07.

hun er den dag i dag 2 år og lever enda[8D]

Hva med å ha ferdig kokt vann som er kjølt ned til romtemperatur? Med en god termos holder det seg i mange timer. Jeg gjorde det med førstemann, bare å smekke oppi pulver og vann i flaske. Slipper å stå opp av senga :) ellers så har vel avent eller noe sånn flaske varmer. Man skal være forsiktig med melkebakterier ihvertfall, ikke lenge de skal stå..

ORIGINAL: stolt mamma 2008

noe av det siste jeg gjorde før vi la oss var å lage så mange flasker jeg visste at hun brukte i løpet av natta,la dem i kjøleskapet og varma dem i microen når hun skulle ha.

hun er den dag i dag 2 år og lever enda[8D]

Det var jo detta jeg også gjorde til mine barn [8|] mine er 9år og 5,5 år og lever i beste velgående [:D]

Jeg kokte vann som jeg avkjølte litt- hadde det i termos. Så om natta var det bare å ha pulver i, vann fra termosen som da var passelig varmt og rist flasken. [:)]

Om barnet helst vil ha MME romtemperert burde det vel gå an å koke vann som står romtemperert på flaske? Som bare kan blandes med MME-pulveret?

ORIGINAL: 999

Om barnet helst vil ha MME romtemperert burde det vel gå an å koke vann som står romtemperert på flaske? Som bare kan blandes med MME-pulveret?

Men har det ikke noe med næringen ol i mme som kun blir optimal om man blender det i 37 - 40 grader?? Ellers hadde jo dette vært det enkleste av alt :D

Du risikerer at mme'en klumper seg og ikke blander seg med vannet, vannet MÅ ha 40 grader (eller med noen typer mme 70 grader) for å blande seg godt nok....

ORIGINAL: Adelin

Kan man ikke blande den og ha den klar i kjøleskapet, og varme den i mikroen når ungen våkner på natta??

I følge babyverden kan man ikke det. I følge barsel-avdelinger kan man det..[8|]
Jeg lærte å gjøre det sånn, (blande opp og ha i kjøleskap) så har gjort det så og si hele veien men det er visst feil..[8|] 

Jeg har jobbet i 10 år på en nyfødt-intensiv avdeling. Der lagde vi flaskene med NAN ferdige for de neste 24 timene. Oppbevarte dem i kjøleskap, og varmet dem i varmebad når de skulle serveres. Tror ikke at noen barn tok skade av det. Jobber ikke der lenger, så det er mulig at de har forandret de rutinene nå.

Ikke alle sykehus som har endret rutinene. Men jeg syns det er skremmende at sykehusene ikke følger de statlige anbefalingene på hvor lenge man kan oppbevare ferdiglaget mme.

Vi blandet flaskene til hvert måltid.

Kokte vann og hadde på flasker sammen med malt. Da mini skulle ha mat varmet jeg flasken med vann i mikroen til passende temperatur (det tok  vel ca 20 sek når vannet var romtempereret) hadde oppi pulver fra dispenseren og ristet godt.

Syns ikke det var spesielt styrete. Og for oss var det aldri noe alternativ å blande ferdig på forhånd, den sjansen tok vi ikke.

Edit: skjønner virkelig ikke argumentet om at før gjorde man ferdig alt, og ungene lever i beste velgående. HVORFOR ta sjanser når man vet at det kan utvikle seg uheldige bakterier i melka. Det fatter ikke jeg.

ORIGINAL: fruktbar

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

ORIGINAL: fruktbar

ORIGINAL: Frk.VilliTrusa

her inne får du nok til svar at det ikke holder seg og man bør drikke det ferskt..
Men jeg har hørt at det kan stå kaldt i 24 timer eller noe..?
er så lenge siden at jeg husker ikke helt..=)

hehe.. sant...
Men om det står kaldt så må man jo nesten varme det opp litt og man skal jo ikke varme det opp flere ganger, så hvor lenge kan det stå i rom tempratur? ca 18 grader?

Prøver å få til en litt enklere hverdag, derfor jeg spør.

Mini drikker det kun romtemprert, hverken for kaldt eller for varmt.

Men hva om du varmer vann og setter i termos,så kan du blande halvt om halvt så pulver..tar jo noen sekunder bare..=)

Ja, altså, jeg har alltid ferdig oppkokt vann i kjøleskapet, og har vannkoker, så det er ingenproblem på dagtid.. Tenker mer på natta.. Kjipt å stå opp, gå ned og lage før hun får det i seg liksom.. Har hatt disse ferdigpakkene med nan, men det blir jo for dyrt hver natt..

halshugg meg gjerne, men jeg blandet ferdig i kaldt vann jeg og satte i kjøleskapet, og varmet opp i micro på natten[8D]
men det var når hun var 6-10 mnd.

Du kan lage ferdig og la det stå i kjøleskapet i 24 timer, og bare varme opp når du skal ha en flaske. Alltid varma det i mikroen bare.

ORIGINAL: merete_80

ORIGINAL: Adelin

Ikke alle sykehus som har endret rutinene. Men jeg syns det er skremmende at sykehusene ikke følger de statlige anbefalingene på hvor lenge man kan oppbevare ferdiglaget mme.

Selv på WHOs rettningslinjer så står det at det kan stå kaldt i 24 timer, så kanskje noen burde lese litt nøyere, før de peker fingrene på andre, syns jeg.

ORIGINAL: Pearl

Du risikerer at mme'en klumper seg og ikke blander seg med vannet, vannet MÅ ha 40 grader (eller med noen typer mme 70 grader) for å blande seg godt nok....

Jeg har aldri hatt det problemet, og står man seriøst å tar tempen på melka??[8|] Husker hysteriet ang MÅ-VÆRE-40(evnt 70grader)-PÅ-MELKA-ELLERS-DAUER-UNGEN fra terminforumet.
Sikkert helt tett jeg, men jeg har tatt det litt på kjenn og ingen av ungene mine har likt 37graders melk. Den skal helst ligge på romstemp for at det skal drikkes.

Jeg har alltid flaskene klare med riktig mengde vann, bare varmer den litt i microen før jeg blander inn pulveret.

Back
Topp