ang melkeallergi

Lois Lane

Forumet er livet

Jeg har en stor misstanke om at jeg enten er allergisk mot melk, eller inntollerant. Drikker jeg ett stort glass med melk/milkshake, så får jeg mageknip. Går fint med små mengder, grøt, hvitsaus etc. Er kun om det er ca en halvliter + 

Pappa har det på samme måte, og søsteren min blir full i kviser om hun får i seg melk. Eldste gutten vår, var inntollerant frem til han var ca 2 år. Han fikk diare og vondt i magen, men kun om han fikk i seg melkeprodukter som ikke var varmebehandlet (yoghurt, melk etc) Vi fikk beskjed fra legen den gangen, at det var veldig vanskelig å se på prøver om han faktisk var allergisk, så vi skulle bare fjerne det fra maten, og se hva som skjedde. Ble han bra i magen, så var det det som var grunnen. 

Er det sånn at jeg må fjerne melk fra kosten,eller finnes det en måte å teste på? Er jo klar over at jo mer allergisk, jo større utslag, så da tenker jeg at de sikkert ikke finner noe... (altså en bortkastet legetime )

Dytt

Jeg er allergisk mot laktose i melken og var veldig plaget med det når jeg var liten. Har gjennom årene blitt mye bedre, men det er der ennå. Ble til slutt sånn at jeg aldri drakk melk, har heller aldri spist gulost med mindre det er på maten. Så har fått i meg veldig lite kalsium. Men det siste året har jeg startet med tine laktosefri melk. Merker ingenting og kan endelig nye å drikke melk. I middager osv bruker jeg dette og det merker ikke sambo, så vi kan spise samme mat uten noen problemer :-)
Så jeg ville prøvd det hvertfall, blir alt mye bedre så har du jo fått svar på det :-)

Synes det høyres meir ut som at du har laktoseintoleranse. Det er mange med laktoseintoleranse som tåler litt mjelk i løpet av dagen, men trur ikkje det er tilfelle når det gjelder mjelkeallergi.
Eg tålte litt mjelk i løpet av dagen før eg blei gravid, men no tåler eg ingenting. Men som det blir nevnt så finnes det laktosefri mjelk, er sikkert lurt å gå over til den ei stund så blir du kanskje sikker :-) Det finnes også laktosefri fløyte og rømme blant anna.

Det er visst mange ting i melken man kan reagere på, ikke bare laktose. Det er derfor de ikke alltid finner ut av det på prøver hos legen. Du kan f.eks. mangle et enzym i kroppen som gjør at kroppen din ikke klarer å bryte ned melkesukker, bare for å nevne et eksempel. Det gir de samme symptomene.

Jeg har en teori om at det er mange der ute som ikke tåler melk så godt, uten at det nødvendigvis er laktoseintoleranse.

Romle skrev:
Det er visst mange ting i melken man kan reagere på, ikke bare laktose. Det er derfor de ikke alltid finner ut av det på prøver hos legen. Du kan f.eks. mangle et enzym i kroppen som gjør at kroppen din ikke klarer å bryte ned melkesukker, bare for å nevne et eksempel. Det gir de samme symptomene.

Jeg har en teori om at det er mange der ute som ikke tåler melk så godt, uten at det nødvendigvis er laktoseintoleranse.

Mjelkesukker er bare eit anna ord for laktose.... ;-)

Sunshine* skrev:

Romle skrev:

Mjelkesukker er bare eit anna ord for laktose.... ;-)

Ja, men å ha lakroseintoleranse, og å mangle dette enzymet er ikke det samme. Jeg fikk beskjed av lege at hvis man mangler dette enzymet vil man gjerne reagere på sukker generelt.

Jeg kjenner jeg vikler meg inn i noe jeg vet lite om her, men det er i alle fall dette jeg fikk beskjed om hos lege. Det er derfor det er så vanskelig å teste, sa han, det er så mange grunner til at man ikke tåler melk, og de tester bare for de vanligste grunnene.

Tusen takk for svar damer

Har kjøpt laktosefir melk, og har begynt å bruke dette i maten. Er kun ved store mengder melk jeg reagerer, men jeg har blitt fortalt, at om en har intolleranse eller allergi, og en fortsetter å få i seg mye melk, så kan det bli værre. 

jenta mi var inne å tok sånn prikk test no. ho kaster opp sporadisk, å blir veldig løs i magen til tider. har sett sammenheng med at ho kaster opp om ho demler melk. testen ga ingen utslag, men legen sa vi kunne være forsiktig med melk. ikke fjerne det fra kosten, men at ho ikke får store mengder av melkeprodukt.

Her var det mye synsing damer... Melke intolleranse er laktoseintolleranse. Tarmen produserer for lite/ ikke noe av et enzym, laktase, som spalter melkesukkeret, laktose. Dette har ikke noe å gjøre med annet sukker!!!! Man kan tåle noe laktose avhengig av hvor mye laktase man produserer. Tine har endel laktosefrie produkter, og en ok side på tine.no om laktoseintolleranse. Der er det også en oversikt over laktoseinnholdet i melkeprodukter. Ost inneholder veldig lite laktose! Melkeallergi går på proteinene i melka. Man må da erstatte melkeprodukter med soya o.l de fleste som får dette er små barn, men vokser det av seg i grunnskole alder

Tok bare en blodprøve jeg syns jeg å huske.

Fikk utslag på ikke mindre enn melk, hvete, egg og nøtter

*jej*
Kan ta i mindre doser har jeg funnet ut, blir det for mye derimot havner jeg på sykehuset med pusteproblemer

Back
Topp