Ang. medisterkaker:

Glad70

Forumet er livet
Jeg stod i (laaaang) kø hos slakteren her om dagen, og la merke til noe jeg synes er rart. De har en diger boks med medisterfarse, og en diger boks med ferdig stekte medisterkaker, lagd av samme farsen. Og nesten alle i køen foran meg skulle ha farsen.

Hvorfor? Det er jo ikke såååå gøy å stå der og steke kaker mens fettet spruter? Jeg har kjøpt de ferdigstekte, og de er knallgode![:)] Sjefen min steker selv, hun sier at det blir ikke jul hvis hun ikke gjør "noe" selv.

Hva gjør dere?

Steiker de selv, eller får mamma til å steike noen ekstra[:D] Beste som finnes er jo å spise nystekte kjøttkaker (jeg kaller det ikke medisterkaker jeg da)....

Fikk jeg jo lyst på det nå da[&:]

Jeg har akkurat tatt opp nesten 2 kg medisterdeig fra frysen, så her blir det steiking i kveld ja...[:)]
Men bruker deig da, og ikke fasje.[:)]

ORIGINAL: Ihne

Medisterkaker er ikke blant min favoritt.[:'(]
Takke seg heller til vanlige kjøttkaker[:D]

Spiser du vanlige kjøttkaker til jul? Sånne av kjøttdeig/karbonadedeig? Synes ikke det passer til ribbe jeg da.

ORIGINAL: Lille Rosin

Jeg har akkurat tatt opp nesten 2 kg medisterdeig fra frysen, så her blir det steiking i kveld ja...[:)]
Men bruker deig da, og ikke fasje.[:)]

De har både grov og fin deig/farse og grove og fine medisterkaker hos slakteren "min", så man har alle valgmuligheter enten man vil steke selv eller ikke. Jeg valgte fine kaker i år, sambo hadde mest lyst på det, og det er egentlig det jeg er mest vant til også til jul.

ORIGINAL: snuppa80

Steiker de selv, eller får mamma til å steike noen ekstra[:D] Beste som finnes er jo å spise nystekte kjøttkaker (jeg kaller det ikke medisterkaker jeg da)....

Fikk jeg jo lyst på det nå da[&:]

Men vi spiste jo medisterkaker den dagen jeg kjøpte dem vi også, varmet noen i panna bare, og hadde spaghetti til. Isabelle elsker det![:)] Spiser tre kaker, og de er ikke små.

må ærlig innrømme jeg ikke aner hva medisterkaker er, har aldri smakt. og forresten så kommer alt jeg lager fra boks, ferdig poser eller ferdig laga [:D]

ORIGINAL: EmmaT

må ærlig innrømme jeg ikke aner hva medisterkaker er, har aldri smakt. og forresten så kommer alt jeg lager fra boks, ferdig poser eller ferdig laga [:D]

WHAT? Er det mulig?[:D] Farsekaker?? Spiser du noe laget av farse? Det er jo det beste jeg vet det[:D][:D] Kom hit så skal du få smake!![;)]

ORIGINAL: snuppa80

WHAT? Er det mulig?[:D] Farsekaker?? Spiser du noe laget av farse? Det er jo det beste jeg vet det[:D][:D] Kom hit så skal du få smake!![;)]

hehe er det ikke noe kjøttkake greier?

Du spiser pinnekjøtt eller? Fra boks?[:D] Men medisterkakene kan du altså få ferdig laget da, bare å varme dem litt i panna, ovnen eller i verste fall kan du ta dem i mikro'n også. De er forresten gode kalde også.[:)]

Medisterkaker er nesten det samme som farsekaker. Vanlig farse er som regel litt annerledes krydret enn medisterfarse, og noen liker medisterdeig istedenfor, den er litt grøvre og mindre spedd. Mulig det er litt forskjell på blandingsforholdet på kjøttet også i medisterfarse og "vanlig" farse, men så inn i dette er jeg ikke.  

ORIGINAL: Glad70

Du spiser pinnekjøtt eller? Fra boks?[:D] Men medisterkakene kan du altså få ferdig laget da, bare å varme dem litt i panna, ovnen eller i verste fall kan du ta dem i mikro'n også. De er forresten gode kalde også.[:)]

Medisterkaker er nesten det samme som farsekaker. Vanlig farse er som regel litt annerledes krydret enn medisterfarse, og noen liker medisterdeig istedenfor, den er litt grøvre og mindre spedd. Mulig det er litt forskjell på blandingsforholdet på kjøttet også i medisterfarse og "vanlig" farse, men så inn i dette er jeg ikke.  

jeg spiser pinnekjøtt når andre lager til meg ja [8D] og den dagen det kommer på boks, kan jeg lage til meg selv .. men før den tid .. greier jeg meg fint [;)]

og det der farse greiene deres høres jo litt --> [:'(] ut [:D]

ORIGINAL: Glad70

jeg spiser pinnekjøtt når andre lager til meg ja [8D] og den dagen det kommer på boks, kan jeg lage til meg selv .. men før den tid .. greier jeg meg fint [;)]

og det der farse greiene deres høres jo litt --> [:'(] ut [:D]

Mener du seriøst at du aldri har spist medisterkaker/farsekaker? Trodde ALLE hadde spist det som barn. Hmmm... kanskje det ikke er vanlig på vestlandet? Er det ikke griser der kanskje?[8|] 

Det er ikke sikkert du liker det heller, hvis du ikke er oppvokst med det. Men barn bruker å være veldig glade i det.[:)]

Farsekaker er jo bare "kaker" man lager av farse og steiker i panna.... Og seriøst, det er rågodt[:D] Finnes ikke ekkelt, sjøl om farse ser litt ekkelt ut[&:] 

Prøv det neste gang du er på butikken, her selger de det som ferskvare i disken...

Spiser pinnekjøtt, så jeg driter i medisterkakene[8D][:D]

enig!!! vi skal ha ribbe i morra.. jeg kjøper ferdige til + pølse men rører kun ribba selv.. kansje stas at det ser hjemmelaget ut[:-][8|]
kjøper farse og lager farsefrikase av og til. det er godt (mulig d er anna type farse som brukes til de[8|])

ORIGINAL: pupple

enig!!! vi skal ha ribbe i morra.. jeg kjøper ferdige til + pølse men rører kun ribba selv.. kansje stas at det ser hjemmelaget ut[:-][8|]
kjøper farse og lager farsefrikase av og til. det er godt (mulig d er anna type farse som brukes til de[8|])

De ser hjemmelaget ut de jeg kjøper hos slakteren også. Skikkelig ujevne og fine.[:)] Jeg orker ikke sånne kjøttkaker/medisterkaker/karbonader som liger vakumpakket i butikken altså, de smaker dritt.[:'(]

Back
Topp