Ang.mat og mengde

Bizarre

Glad i forumet
Lillegutt nærmer seg nå 6måneder og vi har begynt med mer og mer fast føde.
Han sover fremdeles litt dårlig på nettene, men dagene har blitt bedre etter at vi begynte å legge han på magen i vogna ute når han skal hvile ;)

Tidligere har jeg gitt Noah 2rene mme måltider til dagen i tillegg til 2grøtmåltider og et måltid middagsmat. Til de andre måltidene har han før fått vann, men han liker det ikke og drikker minimalt.
Han har vert mye misfornøyd og grinete så lurer på om jeg kanskje gir han altfor lite melk!!!
De fleste av mine venninner sier de gir melk til alle måltider iallefall frem til 9måneder, først da blir melka bare som drikke.
Jeg har prøvd nå å gjøre litt om på matplanen hans, og den ser nå slik ut:

07.00 - 170ml melk
10.00 - 135ml melk + 1porsjon grøt og litt sviskemos
13.00 - 135ml melk + et beger fruktmos
16.00 - 1/2 middagsglass og 135ml melk
18.00 - 170ml melk + 1porsjon grøt og litt sviskemos

Ser dette greit ut, eller blir det for mye??
Hvordan ser dagene til deres små ut med tanke på mat?
Hva får de og hvor mye?
Synest dette er veldig vanskelig, og vil jo hverken gi han for lite eller for mye.
Synest det er helt forferdelig å tenke på at han kanskje ikke har vert skikkelig mett over lang tid fordi jeg ikke har gitt han nok melk i tillegg til den andre maten :/

08                  Morgenmåltid- morsmelk
12.00/ 13.00  Lunch- 1/2- 1 fruktbeger HIPP + morsmelk
16/17 tiden     Middag- 2 ss av middagsglass + morsmelk
20.00             Kvelds  - 3 ss grøttpuler utblandet med vann + morsmelk
22                  vekker jeg henne for å spise - morsmelk

innimellom gir jeg litt vann/epledrikk når hun ber om det, men syns hun drikker ufattelig mye av det når hun først starter. Men hun vil bare ha det å ikke pupp innimellom. vet ikke hvor mye hun drikker når hun pupper. Men om hun til nød får MM så spiser hun ca 100, max 120.

07,30 200ml mme
09,30 1 glass med frukt
10,30 200ml mme
13,30 200ml mme
16,00 litt frukt og 200ml mme
18,00 grøt
19,00 200ml mme

Så totalt 5 flasker mme a 200ml.
Står vel på boksen at de skal ha 4-5 flasker tror jeg.

Hun er 6mnd den 26nov.

Jeg ammer, så det med mme kan jeg ikke svare deg helt sikkert på. Men jeg synes at det ser bra ut jeg. Vet at mange gir vann til grøten, men vet ikke om det er mer "riktig" enn å gi mme. Hvis gutten din virker fornøyd synes jeg at du bør fortsette med det frem til 6mnd kontrollen, så kan du jo se hva hs sier. Og du må ikke ha dårlig samvittighet for at han kanskje ikke har fått nok melk. Det er ikke lett å vite hva som er riktig for de små, man må jo bare prøve seg frem:)

Våres dager ser ca. sånn ut, men varierer veldig. Matmengde styrer hun selv, hun vil ikke ha så mye fast føde enda.

Kl 9: Grøt (maks 1/2 porsjon) + mm

Kl 12: Opp til 1 glass fruktmos + mm eller vann

Kl. 14: 1/4 - 1/2 middagsglass + mm

Kl. 16: mm

Kl 18: Grøt (maks 1/2 porsjon) + mm

Kl 23: mm

Her e da

09.00 Grøt ca 1,5dl
10.00 MME 150ml
13.30 Middag ca 0,75dl + Fruktpurè 1/4 hipp youghurtboks + vann ca 20-30ml
14.30 MME 150 ml
18.00 Grøt ca 1,5dl
19.00 MME 150ml

Bizarre skrev:
Lillegutt nærmer seg nå 6måneder og vi har begynt med mer og mer fast føde.
Han sover fremdeles litt dårlig på nettene, men dagene har blitt bedre etter at vi begynte å legge han på magen i vogna ute når han skal hvile ;)

Tidligere har jeg gitt Noah 2rene mme måltider til dagen i tillegg til 2grøtmåltider og et måltid middagsmat. Til de andre måltidene har han før fått vann, men han liker det ikke og drikker minimalt.
Han har vert mye misfornøyd og grinete så lurer på om jeg kanskje gir han altfor lite melk!!!
De fleste av mine venninner sier de gir melk til alle måltider iallefall frem til 9måneder, først da blir melka bare som drikke.
Jeg har prøvd nå å gjøre litt om på matplanen hans, og den ser nå slik ut:

07.00 - 170ml melk
10.00 - 135ml melk + 1porsjon grøt og litt sviskemos
13.00 - 135ml melk + et beger fruktmos
16.00 - 1/2 middagsglass og 135ml melk
18.00 - 170ml melk + 1porsjon grøt og litt sviskemos

Ser dette greit ut, eller blir det for mye??
Hva får de og hvor mye?
Synest dette er veldig vanskelig, og vil jo hverken gi han for lite eller for mye.
Synest det er helt forferdelig å tenke på at han kanskje ikke har vert skikkelig mett over lang tid fordi jeg ikke har gitt han nok melk i tillegg til den andre maten :/

Her sa helsesøster til meg at 4 flasker i døgnet var for MYE når de er 6 mnd og får såpass mye mat ellers!

Her er det følgende:
05.30-07.00 - pupp
11-12 - grøt
15-16 - middag og evt pupp
18.30-19.00 - grøt
19.00-19.30 - pupp

Sånn ser dagen ut her:

07.00: Pupp
08.30: Grøt + vann (pupp etterpå)
12.00: Grøt/fruktmos + vann (pupp etterpå)
15.00: 1/2 middagsglass + vann (pupp etterpå)
18.00: Full/stor posjon grøt + vann (pupp etterpå)

Ammer mye mellom måltidene også. Også får han sviskemos til alle måltidene, da  han er plaget med hard mage..

Guria skrev:
Sånn ser dagen ut her:

07.00: Pupp
08.30: Grøt + vann (pupp etterpå)
12.00: Grøt/fruktmos + vann (pupp etterpå)
15.00: 1/2 middagsglass + vann (pupp etterpå)
18.00: Full/stor posjon grøt + vann (pupp etterpå)

Ammer mye mellom måltidene også. Også får han sviskemos til alle måltidene, da  han er plaget med hard mage..

Hmmm...

Det der høres utrolig mye ut! Jeg ville kuttet ut puppen etter hvert eneste måltid. Meningen er jo å erstatte puppen med fast føde, ikke gi både pupp og fast føde. Evt forhør deg med hs...

Hjelpes så mye mat barna deres spiser emoticon  Her i huset har vi fått en småspist en, og utenom pupp får vi i han 4-8 skjeer med grøt midt på dagen en gang når han er i skikkelig godt humør, og litt frukt eller sviskemos innimellom. Ellers er det kun pupp, og vi må jobbe litt der og. Men han følger kurven sin, og hs sier vi ikke trenger å stresse med mat. Noen ganger tar han til og med heller totten enn å spise.... emoticon

Back
Topp