ang mat når man er gravid

Mt91

Flørter med forumet
Jeg lurte på om dersom man skal spise biff når man er gravid.. kan den være medium stekt/medium plus stekt eller må den være helt gjennomstekt? Første trimester på meg og lurer derfor på dette :-) Veldig lyst på deilig biffmiddag! hehe

Den skal være gjennomstekt

Biff kjøpt i Norge kan være medium stekt :) evt medium plus

Dette er ikke anbefalinger fra matportalen ihvertfall! Hvor har du dette fra? Viktig å ha riktige kilder når man gir råd :)

Gravide kan spise alle typer kjøtt dersom det er gjennomstekt eller gjennomkokt. Kjøttet skal ikke være rosa og kjøttkraften skal være klar. - dette er informasjonen som matportalen kommer med!

Tusen takk for svar, da blir vel biffen godt stekt da.. best når den er medium pluss, men vil ikke risikere noe for lille nøtta :-)

Tusen takk for svar, da blir vel biffen godt stekt da.. best når den er medium pluss, men vil ikke risikere noe for lille nøtta :-)

Enig med deg;)
Skal du lage selv? Eller kjøpe på restaurant. Må si jeg er litt imponert over fremgangen i biffsteiking. Med førstemann så husker jeg at godt stekt biff var fryktelig tørt. Men de gangene jeg har bestilt det nå så har biffen faktisk vært god likevel ;)

Alt kjøtt skal være gjennomstekt i svangerskapet.. :-)

Stekte alt ekstra godt i graviditeten. Samme med biffen :)

Æsj. Da blir det lite kjøtt på meg de neste månedene...

Hadde ikke tatt sjansen på medium, selv om norsk mat generelt er trygg. Det er snakk om 9 mnd av livet, man greier å ofre såpass. ;)

Listeriabakterien dør ved oppvarming over 70 grader. Kjernetemperatur på gjennomstekt biff (well done) er ca 71 grader. Medium done er altså ikke bra nok om bakterien skal drepes. Det har ingenting å si om du er i Norge eller ikke, bakterien dør ved samme temperatur uansett ;-)

Men nå er jo listeria veldig sjelden et problem i Norge, så skjønner poenget ditt. Men da kunne du like gjerne spist den rå :-)

Listeriabakterien dør ved oppvarming over 70 grader. Kjernetemperatur på gjennomstekt biff (well done) er ca 71 grader. Medium done er altså ikke bra nok om bakterien skal drepes. Det har ingenting å si om du er i Norge eller ikke, bakterien dør ved samme temperatur uansett ;-)

Men nå er jo listeria veldig sjelden et problem i Norge, så skjønner poenget ditt. Men da kunne du like gjerne spist den rå :-)
Men toxoplasma må fryses for å dø:)

Toxoplasmose dør også ved oppvarming, samme temperatur som listeria. Listeria overlever i frysen. Det er ihvertfall det jeg har lest meg til på matportalen og lignende sider.
Ja, jeg vet :) Forklarte meg litt feil.
Det jeg mente var at mange tror at det hjelper å kun fryse feks spekemat, så er det trygt liksom :) Men det er jo ikke tilfellet, da listeria overlever frysen, men ikke varme, så det må varmebehandles.

Back
Topp