Ang mat i biter, tips?

Tove81

Elsker forumet
Nå er lukas blitt over ti mnd og fremdelses så NEKTER han å få i seg biter! Han spiser hverken brødskive, frukt eller middag om det eri biter. Nå har han begynt i barnehangen og han er den enste der som må ha med egen mat hjemmefra fordi han nekter å spise noe som av maten som tilbys i barnehagen. Så forløbig så får han grøt til frokost der, fruktmos og MMS til lunch. Middag nekter han å spise der og skal han ha frukt så spiser han det kun om de legger det i babyfeederen.

Men hvordan kan jeg snu dette? har prøvd og prøvd og de prøver hver dag i barnehagen, men han bare spytter det ut.. Tutkopp vil han heller ikke ha, og skal han drikke fra flaske så klarer han kun å holde den om han ligger, for han skjønner ikke at han skal tippe flaska oppover..

Føler at vi har kommer så inmari kort ang dette med matingen. Flere som har det sånn? Eller er alle her brødmomsende babyer?[;)]

For å få mathea til å spise brødskive så måtte jeg skjære av skorpa og gi henne bare den så hun fikk spise selv og bite av biter. Det var helt klart nøkkelen. Det samme skjedde når hun for første gang fikk smake mariekjeks. Hun fikk utdelt en hel kjeks og gomlet i seg, dagen etter spiste hun et middagsglass med klumper for aller første gang-uten en mine. Så får henne funker det at hun får prøve selv. [:)]

Har akkurat det samme som deg...Mathias nekter å spise mat med biter i-.. Vi prøve litt annenhver dag, men det går som regel ikke.

Så jeg bare fortsetter å prøve å gi..

Han har klart å spise nesten 1 brødskive, men det tror jeg bare var første gangen.

gjør som jeanetteR sier. gi han en brødskiveskorpe, skalk eller knekkebrød så han får holde på selv.
da lærer de seg og tygge og da klare de å spise klumper og. [:)]

Mina var heller ikke glad i klomper men så prøvde jeg å gi henne cheerios og de går ned på høykant og vips så spiser ho klumpemat [:D]

ORIGINAL: JeanetteR

For å få mathea til å spise brødskive så måtte jeg skjære av skorpa og gi henne bare den så hun fikk spise selv og bite av biter. Det var helt klart nøkkelen. Det samme skjedde når hun for første gang fikk smake mariekjeks. Hun fikk utdelt en hel kjeks og gomlet i seg, dagen etter spiste hun et middagsglass med klumper for aller første gang-uten en mine. Så får henne funker det at hun får prøve selv. [:)]

har prøvd å gi han den uten skorpe, men han bare slår den flat og kaster den i bakken.. mariekjeks vil han heller ikke spise, men går i bakken den og. Har få ganger fått i han litt brødskive, og da har jeg brutt av små biter og matet han. Men nå spytter han ut alt av biter som kommer nær munnen hans...

ORIGINAL: mirakelbarn

det er ikke sikkert han er klar motorisk for biter enda. det er veldig stor forskjell på hvor langt de er kommet i munnmotorikk på denne alderen.
IKKE press han, la han finne ut av det selv, når han er klar [:)]
det kan hjelpe å la han spise selv, visst ikke så bare ha tålmodighet, det kommer når det kommer.
betaler du matpenger i BHG?
da skal de fikse sånn mat han spise også [:)]

Nei det er det jeg og tenker t finmotorikken hans er ikke kommet på plass ennå slik at han ikke forstår at skiva skal i munnen.. jepp betaler 300 i mnd i matpenger, men mener du at jeg da kan be de i barnehagen kjøpe både mme, grøt og fruktmos.. for det tviler jeg svært mye på at de kommer til å gjøre...

ORIGINAL: Emmerense

signerer de som sier skorpe i handa. Her ble 8mndmatklumpene på magisk vis plutselig okey. Prøvd med rosiner, puffet ris eller andre ting som han kan putte i munnen selv?

han bare spytter det ut igjen.. prøvd med alt føler jeg men han vil bare ikke svelge.
Men det jeg tenekr på er at han har ett par ganger satt skiva i halsen og brekt seg og dermed gulpa. Kan det være at han har en liten vegring med å svelge biter pga sånne ting?

Back
Topp