Ang MA og SA... Erfaringer?

Mamii 27

Glad i forumet
Da har jeg fått ny time til ultralyd den 28/6, altså neste uke (og på kjærestens bursdag :( )
Jeg ønsket time selv om det ser dårlig ut, de fant jo verken hjertelyd eller noe foster i det hele tatt..

Forberedt på at jeg får en bekreftelse på at det ikke er noe der, så da er spørsmålene mine, til dere som har opplevd både MA og SA:

Hvordan føles en SA? Er det som sterk menstruasjon, eller er det kjempevondt?

Dere som har opplevd MA; tok dere utskrapning, eller tabletter?

Forrige gang jeg mistet hadde jeg en MA, og da valgte jeg tablettene, noe jeg er veldig redd for å gjøre denne gangen, for det var grusomt. Jeg husker jeg sa til samboern at: Om det er SÅ vondt å føde, så skal ikke jeg ha unger! Hehe. (hadde selvfølgelig vært verdt det om det kom noe positivt ut av det da, men det gjorde det jo ikke).

Så greia er at jeg lurer på hva jeg skal velge.. Størst risiko ved inngrepet, men vondere med tablettene (sies det). Hva slags erfaringer har dere som har opplevd MA/SA?

På forhånd, tusen takk for at dere gidder svare og bry dere... ;)
 
Sniker litt fra feb..

Jeg hadde en MA i mars.. Valgte tabletter, gjorde ikke vondt i hele tatt for min del..!! Bare blødde noe sinnsykt.!! Skal på UL på fredag og håper ikke det samme skjer igjen, gjør det det, kommer jeg til å velge utskrapning... Ikke pga smertene men pga den dårlige behandlingen jeg fikk på sykehuset her..!! Jeg innbiler meg at jeg ikke ender på samme sted som sist hvis jeg skal i narkose.!

I forkant av MAen småblødde jeg litt..Men hadde litt vondter og mange symptomer, spydde samme dag som jeg var inne på sykehuset..

Håper for all del ikke det er dette du opplever, krysser fingrene for et lite mirakel.!
 
Hva er forskjell på MA og SA? 

Jeg mistet for en del år siden i uke 12, da våknet jeg av bare masse blod som rant... det var grusomt. 
Opplevde nesten det samme igjen 4 år etter i uke 10. men da var jeg på ul i uke 9, gyn fant veldig svak hjerterytme og kom tilbake i uke 10 og da var det ingen hjerterytme. Hadde ikke noe smerte da.... 

Fikk utskrapning begge gangene, om du er mindre enn ni uker på vei, så tror jeg ikke de tar utskrapning. 

Grusomt å miste...

Kjempe trist at du må oppleve dette og ønsker deg masse lykke til.
 
Takk for tilbakemeldinger.

Hvor langt var du på vei da du tok medisiner frk.mammamor?
Jeg var 10 uker (fosteret døde i uke 7), og jeg syns det var grusomt vondt. Jeg hadde veer i seks timer før jeg måtte ta keisersnitt med dattera mi, og de var ikke halvparten så vonde. Men det er sikkert veldig individuelt uansett hva man gjør.

Hvordan foregår det med narkose? Er det intravenøst, også sovner man, også er det vondt etterpå?
Når jeg fikk den siste pilla på sykehuset, og det "fosset " i do siste gangen, sluttet smertene med en gang, poff så var de borte. Merkelig.

Nå er "fosteret" antakeligvis bare 4 uker, så kan det ha noe å si i forhold til prosessen, at det ikke er noe å støte ut på en måte..?
Har så mange spørsmål, og er så redd for å ta piller igjen - dårlig opplevelse. :-(

Utrolig leit dette, det har enda ikke gått helt opp for meg..
 
jeg hadde en sa ganske tidlig første gangen og da begynte jeg bare å blø masse som en sterk mens. Hadde ikke noen spesielle smerter, men blødde litt lengere enn en vanlig mens. Pluss at jeg følte det på meg at jeg hadde mista og hcg steg ikke. 

Neste gang gikk alt greit fram til uke 7, da fikk jeg veldige smerter i magen og korsryggen, men ikke noe blødning. Tok hcg prøver som viste liten stigning men så sank de til uke 8. da visste jeg at noe ikke var som det skulle. i uke 9 begynte jeg å spotte brunt. Fikk ul da og det viste bare ei tom lomme i livmora. Fikk medisinsk abort. Altså piller. Og jeg anbefaler det IKKE. Det gjorde noe helt sykt vondt. Jeg kasta opp i flere dager, blødde noe helt sinnsykt og klarte ikke ta meg av guttungen eller noe. Det var verre enn å føde. Men alle reagerer ulikt på de pillene. Men man vet jo aldri hvordan man reagerer. Om det skulle skje igjen hadde jeg grini til meg utskrapning tror jeg, etter min erfaring i allefall. For det er det jærvligste jeg har opplevd. 
 
Hei Mamii 26.

Jeg hadde en MA i Januar/Februar.
12 uker på vei, fostre hadde dødd i uke 7!

Jeg fikk utskraping, for det er det gynekologene ved sykehuset
jeg sokner til gjør i slike tilfeller. Dette for å være sikker på at
alt kommer ut med enn gang.
Samt at man skal slippe all smerten ved å ta den hjemme.

Jeg ble lagt i lett narkose.
Oprasjon tok ca 30 min - 45 min.
Våknet opp etterpå med bare en tom følelse i meg.. - nå var
det virkelig over.... emoticon

Blødde medium/kraftig til lite i 2 uker. Fikk mensn 5-6 uker etter
oprasjon. Noe som er normalt.

Men skulle det skje igjen, så ville jeg fortsatt tatt oprasjon.
Da vet man at man er "ren" etterpå.


 
Jeg var 12 uker på vei, men fosteret var kanskje 7 uker, de sa ingenting om det..!!

Fikk du bare piller i skjeden eller fikk du en pille som du skulle ta hjemme først også?
 


Frk.MammaMor skrev:
Jeg var 12 uker på vei, men fosteret var kanskje 7 uker, de sa ingenting om det..!!

Fikk du bare piller i skjeden eller fikk du en pille som du skulle ta hjemme først også?



Jeg tok ingen pille hjemme. Fikk en (?) pille i skjeden først, også fikk jeg to piller i munnen annen hver time eller noe etterpå. Tre ganger fikk jeg piller, siste dose trengte jeg ikke å ta - de tok ultralyd etter siste "tømming" på do, og de mente det var tomt der..
Men det var grusomt, og jeg håper ikke å oppleve igjen. Men som noen skriver, så kjente de nesten ingenting. Lurer på om det er forskjell om fosteret er 4 uker eller 7 liksom, at det er vondere jo større embryoet er? Noen som vet?

Forskjellen på en SA og en MA er at ved SA begynner man å blø, og blør mesteparten ut av seg selv, og ved en en MA så blør man gjerne ikke, og kroppen skiller ikke ut noe som helst. Jeg har nå hatt en MA der fosteret har dødd allerede i uke 4, mens jeg er 9 uker på vei - altså har ikke kroppen min skjønt at noe har vært dødt inni meg i 5 uker.

Takk for støtte folkens!! <3
 


Mamii 26 skrev:


Frk.MammaMor skrev:
Jeg var 12 uker på vei, men fosteret var kanskje 7 uker, de sa ingenting om det..!!

Fikk du bare piller i skjeden eller fikk du en pille som du skulle ta hjemme først også?



Jeg tok ingen pille hjemme. Fikk en (?) pille i skjeden først, også fikk jeg to piller i munnen annen hver time eller noe etterpå. Tre ganger fikk jeg piller, siste dose trengte jeg ikke å ta - de tok ultralyd etter siste "tømming" på do, og de mente det var tomt der..
Men det var grusomt, og jeg håper ikke å oppleve igjen. Men som noen skriver, så kjente de nesten ingenting. Lurer på om det er forskjell om fosteret er 4 uker eller 7 liksom, at det er vondere jo større embryoet er? Noen som vet?

Forskjellen på en SA og en MA er at ved SA begynner man å blø, og blør mesteparten ut av seg selv, og ved en en MA så blør man gjerne ikke, og kroppen skiller ikke ut noe som helst. Jeg har nå hatt en MA der fosteret har dødd allerede i uke 4, mens jeg er 9 uker på vei - altså har ikke kroppen min skjønt at noe har vært dødt inni meg i 5 uker.

Takk for støtte folkens!! <3



Så rart jeg fikk bare fire piller i skjeden ingen i munnen, sikkert forskjellig praksis etter hvor man er.. Åsså ville hu teite jordmora ha meg der hele dagen..!! Doene var langt nedi gangen, det var skikkelig ekkelt..Fikk masa meg til å komme hjem, og da bodde jeg på doen hele kvelden... Fikk ingen ultralyd etterpå heller..

Men tror utskraping er en lettere/raskere operasjon, så hadde jeg vært deg hadde jeg valgt det..
 
Back
Topp