ang legekontroll

Lena89

Gift med forumet
kom noe legen min da. at jeg hadde litt høyt blodtrykk til å være en gravid dame. burde jeg bekymre meg?

med mindre legen er bekymret, nei. Det du kan gjøre er å passe på hva du spiser, kutte ned på mat som inneholder mye salt og fett.. mosjonere - ikke løp ut i skogen som en galning, men gå noen turer i uka osv...
sånn ellers så kan blodtrykket lett måles høyt hos legen.. man har kanskje stresset for å rekke timen, ikke slappet nok av i forkant osv osv...

og så kommer det jo an på hva blodtrykket ditt er vanligvis...
jeg har vanligvis på ca 110/70.. lå litt lavere på første kontroll, men for meg er dette helt normalt.. lå omtrent rundt der forrige svangerskap også..
Et normalt blodtrykk for den gjennomsnittlige ola nordmann er 120/80.. men det skal mye til før det er for lavt eller for høyt :)

hmmm mitt var på 120/70. ser jo ikke ut som om d er så gale da. rar lege som sier noe sånt.

Du burde sjekke det litt oftere enn om det er normalt eller lavt. Men legen din holder nok styr på det, høyt er jo det man absolut bør unngå. Men hadde det vært noe farlig nå,så hadde lege gjort noe med det.

Forrige svangerskap gikk jeg til BT sjekk en gang i uka, i en periode 2 g i uka. Jeg lå stort sett på 140/87. Det du hadde var ikke veldig høyt og jeg  ville ikke bekymra meg.. mitt er høyt og kommer til å være høyt dette svangerskapet og. men kutt ut ting som kan gi det høyt bt.. å for all del hold deg unna lakris... :)

Med førstemann hadde jeg bestandig høyt blodtrykk når jeg målte det hos legen. Måtte til og med gå med sånn døgnmåler hjemme, for å måle blodtrykket gjennom et helt døgn.
De tallene så helt fine ut, så de fant ut at jeg hadde såkalt "hvitfrakksyndrom", blodtrykket steg så fort jeg kom inn til legen.
Denne gangen ser blodtrykket foreløpig bra ut, så jeg er nok ikke så redd leger denne gangen.

Back
Topp