Ang langsynthet hos barn..

Trekløveret <3

Forumet er livet
Jeg var hos øyelegen med min 3,5åring sist uke pga mye mysing i det siste og til tider litt skjeling, og fikk tidenes sjokk...
Var forberedt på at det var noe der, men hun hadde da altså + 9!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Har tenkt og grublet mye på det den siste uken..men hvordan kan vi ha unngått å sett sååååå mye? Har ikke vært noe problemer i forhold til uttagering, uro, motoriske ferdigheter eller noe slikt som vi eller bhg har lagt merke til...
Og 9, det er jo siiiiiinnsykt mye er det ikke?!
Tror jeg er litt i sjokk ennå...skal hente brillene hennes seinere i dag og er utrolig spent... Hjelpe meg....stakkars liten som tydeligvis ikke kan ha sett særlig mye... Hvor går grensen på å være blind liksom..?!

Dette er jo informasjon du skulle ha fått fra øyelegen, men slik går det ikke alltid. Min datter har gått med briller i snart et år, og først nå nettopp har jeg blitt forklart nøyaktig hva som er galt.

Mener de sier man er blind når det er 7 eller 8, så 9 er myyye. Stakars liten. Blir nok en helt nye verden med briller:)

Sønnen til kusina mi har +6, og hadde ikke store problemer. Men snublet litt i trapper og interesserte seg ikke for tv i det hele tatt. Ble stor forandring med briller der ihvertfall:)

Dette er jo informasjon du skulle ha fått fra øyelegen, men slik går det ikke alltid. Min datter har gått med briller i snart et år, og først nå nettopp har jeg blitt forklart nøyaktig hva som er galt.

Skal tilbake om 3 uker så kommer til å spørre og grave en del da! :)
Mulig hun sa noe når vi var der, men var litt sjokket som sagt så sikkert litt jeg ikke har fått med meg.. Var der i 1,5time..

Vi opplevde omtrent det samme med gutten vår då han var på samme alder. Henvist til augelege pga skjeling, kom ut igjen med briller med styrke + 7,25 og 7,75. Følte meg heilt grusom som ikkje hadde oppdaga det før! Gutten likte å lese bøker og sjå tv (men ville sitte nær tv). Kjørte vi bil peikte han på skiltene og sa ting som at "Her er det lov til å kjøre i 50, mamma!". Han likte derimot ikkje å pusle, teikne eller perle, og han holdt seg alltid fast når han gjekk ned trapper. Ville holde oss i handa viss vi gjekk i terreng.

Det var stor overgang å få briller, men berre etter nokre veker brukte han dei alltid.

Skjelinga blei imidlertid ikkje bra, og vi fekk vite at han var nær blind på det "skjelete" auget då han var fire år. Trente med lapp i lange periodar fram til 8,5 år, og fekk deretter sleppe. Med nesten jevngodt syn på begge augene. Veldig god oppfølging på Haukeland etter nissen av ein lokal augelege gav oss opp.

Lykke til med briller og ev. behandling av skjeling. Håpar dokker får god oppfølging! Les litt om temaet viss lapp blir aktuelt (på Haukeland sa dei f.eks. at 2 t for dagen har like god effekt som 5, men augelegen her fekk oss til å "torturere" guttungen med lapp 7 timar for dagen, fem dagar i veka i to år... Vanvittige kampar kvar dag. Bittert!!)

Du må gjerne spørre viss du lurar på noko.

+9 er utrolig mye ja:o regnes vel nesten som blind. Tror det er veldig vanskelig å oppdage på barn fordi de er så flinke til å tilpasse seg. Og når hun er langsynt så kan hun jo se ting på avstand men ikke ting veldig nære.

Back
Topp