Ang. "låsning" i nakken

Bizarre

Glad i forumet
Jeg var på helsestasjonen og fikk beskjed om at småen mest sansynlig har en "låsning" i nakken :/
Har bestilt time hos kiropraktor til han (helsesøster sendte en henvisning til kiropraktor også mens vi var der, men jeg ville ha litt fortgang i ting og innbiller meg at en kiropraktor kan løse opp i dette rimelig kjapt i forhold til kiropraktor) og skal dit på torsdag.
Det jeg da lurer på er om det er noen av dere andre som har/har hatt babyer med låsning/stivhet i nakken?
Hvordan løste dere opp i det, og hvor lang tid tok det før mini var bra igjen?
Kan en slik låsning ha innvirkning på magen også?
Virker nemlig som om lillegutt sliter mer med magen nå både i forbindelse med luft og avføring [&:]
Han klarer heller ikke vri hodet til venstre, og det ser ut som om dette plager han veldig.
Han klarer ikke løfte hodet når han ligger på magen, bare ligger å skriker.
Han sover ikke noe særlig lenger heller, og når han sover ligger han veldig urolig og våkner mange ganger.
Ser ut som det plager han at han ikke kan snu seg slik han vil og at han våkner av dette og blir sint.
Han får ligge på magen om dagen siden det ser ut til at det er da han roer seg best, men selv ikke da sover han godt.
Nettene har blitt et sant mareritt, og han er veldig urolig og grinete stort sett hele dagen.
Han smiler nesten ikke lenger heller, men det er vel kanskje ikke så rart om han har ubehag pga nakken [:'(]
Tror dere det er låsningen i nakken som gjør at han er så mye urolig og grinete, eller kan det vere andre ting som plager han?
Gjør en slik låsning vondt?
Om noen av dere andre har vert borti dette før vil jeg gjerne høre hvordan det var hos dere mens det stod på, og hvordan det ble etterpå [:)]

ORIGINAL: frøken Andersen*

Kun stivhet i nakken og ryggen.
Merket ikke at hun hadde vondt, bare at hun snudde seg mer mot ene sida..
Vi var til fysio med dette, men hun er fortsatt mer til ene sida enn den andre!
Det vi har merket det mest på, er litt mindre gulping. Gulper ikke såå ekstreme mengder som før!

Så jeg kan ikke så mye om dette.. Vi skal tilbake på torsdag, så får høre da :)

Hmm...
Men var hu sånn at hu ikke klarte å snu hodet til den ene siden i det hele tatt?
Her vil han ikke se til venstre, og han er jo som sagt mye urolig så virker som dette plager han en del, men jeg trodde jo ikke slike stivheter skulle gjøre vondt [&:]
Men skjønner liksom ikke hva annet det kan vere heller?
Han ble jo MYE bedre etter behandling hos kiropraktor med kolikken, men nå ser det ut til at vi er tilbake på start igjen, og det er så fortvilende at vi ikke skal få kose oss med babyen vår.
Han smiler nesten aldri og er skjelden fornøyd og blid.... gjør så vondt i mammahjertet [:(]

Her hadde storebror en skiveutglidning i nakken (vet ikke om det er det samme, men kanskje..!?) og en i en av de nederste ryggvirvelene.

Han hadde mye vondt. Ubehag når han lå, klarte ikke å løfte hode noe særlig, bare gråt når han ble lagt på magen, gråt hysterisk om vi løftet han opp fra liggende om han ikke ble løftet 100% forsiktig, sov nesten ikke i løpet av dagen, bare smådupper på 10-15 min, hadde mye problem med magen, var skeiv i kroppen og var mer aktiv med ene siden av kroppen enn den andre.

Rygg og nakke er knyttet til fordøyelsen gjennom nervene som kommer i klem når ting ikke ligger som det skal i rygg og nakke. Ergo får babyen fordøyelsesproblem og luftplager om de har problem med nakken eller ryggen, særlig enkelte virvler gir verre utslag enn andre slik jeg har forstått det.

Vi gikk først til kiropraktor og de fikk trykket på plass virvlene, men jeg følte det ikke ble kjempe bra. Bra med en gang etter behandlingen men så ble det tilbakefall. (Hadde 6 behandlinger)
Vi fikk så anbefalt osteopat og etter 3 behandlinger var han en helt annen baby [:)]

Endelig kunne vi løfte han opp uten at det ble et ramaskrik uten like. Han sov bedre og vi opplevde en utrolig endring.

Litt av endringen kan nok være at han nå var blitt 3,5mnd og en del av den beryktede 3mnd kolikken nå hadde gitt seg, men mye var nok en grusom nakke som plaget han.

Nå med lillesøster så har hun vært en rak motsetning av sin bror. Verdens roligeste sovebaby. MEN hun har slitt en del med puppen. Gapt dårlig og innimellom ville hun ikke drikke av den ene puppen. Plutselig ville hun ikke drikke på den høyre puppen i det hele tatt.
Tok derfor kontakt med osteopat og fikk henne undersøkt.
Hun hadde en stivhet i musklaturen i nakken på den ene siden (pluss en liten stivhet i ryggen og et litt skjevt bekken)

Etter en behandling tok hun puppen igjen. Tok en ny behandling for å være sikker og nå er hun bare verdens roligeste baby igjen [:)]

Vi har vært hos kiropraktor pga låsning i nakken, men da vi endelig kom oss til manuellterapeut fant han både en låsning i nakken og i bekken. Han sa det kan sammenlignes med kink i nakken for oss voksne, og han sa at KISS-barn kan ha symptomer som: at de ikke liker å ligge på rygg og mage, gulper og sikler, har ørevoks og øyebetennelser man ikke blir kvitt, kolikksmerter (mange barn får diagnosen kolikk mens de egentlig har KISS), luft, trykker mye, har favorittside, bananform når de ligger på rygg (heller mot en side), holder hodet utover når man holder de osv.

Vi var hos manuellterapeut for et par uker siden, og han sa at det er mange behandlere som overbehandler nakkelåsninger og gjør det verre for barna. Muligens det som har skjedd hos oss da vi var hos kiropraktor en gang i uka. Han sa at det skulle gå minimum 6 uker mellom hver behandling da de er veldig lette å overbehandle da de er så "ferske" i vondtene sine, og KISS-behandling har 6 ukers reaksjonstid.

Etter vi var hos første behandling, kunne vi for første gang være 2 timer på en utstilling uten at hun gråt, hun har begynt å sove i lengre strekk, spiser mer effektivt av puppen og har mindre vondt i magen. Det er også mulig å legge henne fra seg av og til uten at hun begynner å gråte. Alt i alt, er jeg veldig fornøyd selv om det er en del igjen, noe som sikkert kommer til å bli bedre neste behandling. Bedre å prøve det ut, da det kan gjøre underverker for babyen din, og manuellterapeut koster ikke noe for barn heller (jeg betalte 70 kroner).

Editert: Jeg kom akkurat på at han etter å ha trykket litt la vesla mi på magen, og da løftet hun seg dobbelt så høyt som før han hadde behandlet henne, og nå har hun begynt å rulle!

Min har KISS, stivhet i nakke, rygg og hofter.
Jeg har vært hos Bjørn Helgar på Fjellhamar klinikken med min. Bjørn er en av de to fremste i Norge på KISS KIDD hos barn. Han står bla. bak www.kiss-kidd.no. (du kan gå inn å lese der)

Min har hatt favoritt side, og det har gjort veldig vondt for han å snu hodet mot høyre. Jeg har måttet ligge å amme han. Så JA det høres absolutt ut som det er noe som plager lille gutten din. Det å ha stivhet i nakke er ikke godt for de små nei, å ja det gjør vondt i forskjellig grad.
Og ja, ofte er magen relatert til stivhet. Så det kan være derfor din har hatt magetrøbbel.

Kiropraktorer bruker ofte mange flere behandlinger enn det en manuell terapaut gjør. Kiropraktorer behandler også gjerne 2 ganger i uken, noe som er belastende for de små.
En manuell terapaut kan behandle høyere opp i nakken og man trenger stortsett kun 1 til 2 behandlinger.

Jeg personlig ville valgt manuell terapaut. Men det avgjør jo også litt om det er noen i nærheten av deg som er flinke på dette område[:)]

ORIGINAL: milla1986

Min har KISS, stivhet i nakke, rygg og hofter.
Jeg har vært hos Bjørn Helgar på Fjellhamar klinikken med min. Bjørn er en av de to fremste i Norge på KISS KIDD hos barn. Han står bla. bak www.kiss-kidd.no. (du kan gå inn å lese der)

Min har hatt favoritt side, og det har gjort veldig vondt for han å snu hodet mot høyre. Jeg har måttet ligge å amme han. Så JA det høres absolutt ut som det er noe som plager lille gutten din. Det å ha stivhet i nakke er ikke godt for de små nei, å ja det gjør vondt i forskjellig grad.
Og ja, ofte er magen relatert til stivhet. Så det kan være derfor din har hatt magetrøbbel.

Kiropraktorer bruker ofte mange flere behandlinger enn det en manuell terapaut gjør. Kiropraktorer behandler også gjerne 2 ganger i uken, noe som er belastende for de små.
En manuell terapaut kan behandle høyere opp i nakken og man trenger stortsett kun 1 til 2 behandlinger.

Jeg personlig ville valgt manuell terapaut. Men det avgjør jo også litt om det er noen i nærheten av deg som er flinke på dette område[:)]

Jeg har hørt fra flere at manuellterapaut er anbefalt til behandling av KISS, men vi har desverre ikke det tilbudet her i Haugesund.
Nærmeste terapaut er i Stavanger, og det blir litt i lengste laget å reise for meg som ikke har bil og lappen [&:] Lillegutt har jo hatt god effekt av kiropraktorbehandling tidligere, men så kom altså denne stivheten i nakken og da har han blitt urolig og utilpass igjen...
Jeg har fått time hos kiropraktor til i morgen, så tenkte å høre med han da.
Det første han nevnte da vi kom inn med han sist var KISS, og at han skulle sjekke nakken for dette.
Så regner med at han har erfaring innen dette siden det var det første han tok opp, men at han ikke fant noe da for det ikke var så tydelig og at det kanskje var litt "kamuflert" av de andre plagene hans?
Jeg aner ikke jeg... vil bare at lille skal bli bra, for det er så utrolig vondt å se han sånn [:(]
Er det noen av dere andre som har vert til behandling hos kiropraktor for KISS?

Back
Topp