Ang lånekassen..noen som har peil?

*..Tina..*

Glad i forumet
Jeg søkte på sykepleiehøgskolen i mars/april. Dette gjorde jeg selvfølgelig før jeg visste at jeg var gravid. Da jeg fant ut av dette med graviditeten, sendte jeg søknad til høgskolen om reservert studieplass, sånn at jeg har plass der til jeg en gang kan begynne. Denne søknaden fikk jeg innvilget[:)] Spørsmålet mitt er da om jeg kan motta foreldrestipend fra lånekassen? Har lest litt og forstått d sånn at jeg kan d, men d som forvirrer meg er at det står at visst jeg har tatt permisjon fra utdanning tidligere enn 3 uker før fødsel, må jeg ha legeerklæring på at jeg ikke klarte å gå på skole lenger pga graviditet eller en anbefaling fra skolen. Men jeg har jo ikke tatt permisjon, jeg har bare ikke starta skoleåret i d hele tatt[&:] Noen som vet noe mer ??

ORIGINAL: stort og lite gull

Er ikke hundre prosent, men tror at det er sånn:
Du må ha begynt studiene (på papiret jaffal, kunne bare latt være å møte opp), eller fått sykemelding. Da hadde du vært berettiget stønad fra lånekassen.

Når du ikke studerer (har permisjon) så er du ikke berettiget noe fra lånekassen, heller ikke fødselsstipend.

Jeg mener også du har rett her. Jeg var student med sist barn, og da måtte jeg søke permisjon fra studiene. Måtte studere helt frem til 3 uker før fødsel.
Tina; du har jo aldri begynt på studiene, og har derfor ikke krav på noe fra Lånekassen.

hmmm, okei:) Takk for svar :) Da får jeg klare med på foreldrepengene fra NAV :)

Ja, stemmer det... Er som en vanlig jobb på en måte, må gå på skolen helt frem til de 3 ukene som permisjonen begynner før fødsel..

Du får ikke stipend fra lånekassen så lenge du ikke går på skole eller har permisjon!
Så ut ifra hvordan du forklarer det vil jeg tro at du ikke får fødsels/foreldrestipend desverre.

Du må ha hatt rett til stipend i minimum 6 mnd før du ble gravid for å ha rett på stipend under svangerskapet/forsørgerstipend etter barnet er født :)

Sniker litt fra november..

Jeg hadde samme problemet som deg da jeg skulle begynne på sykepleiestudiene i august. Planen min var at jeg skulle reservere skoleplassen fra skolestart og vente til august 2010 med å begynne, men så viste det seg at det ikke var lov og at man måtte gå på skolen fram til 3 uker før termin. Den eneste måten jeg kunne "la være" å begynne skolen, men samtidig ha rett til foreldrestipend var å sykemelde meg fram til permisjonen 3 uker før termin. MEN, dersom du skal sykemelde deg fra studiene og motta sykestipend OG ha rett til foreldrepenger etter sykeperioden så må du ha gått på skolen i minst 3 uker før du sykemelder deg. Jeg aner ikke hvorfor det er sånn.. Og i tillegg så må du være HELT studieufør (ikke være i stand til å studere hjemme, skrive oppgaver osv). Legen skal skrive under på at det stemmer, så det spørs litt hvor snill lege du har. Svangerskap er ikke akkurat en sykdom så mange vil nok si at du er i stand til å studere selv om du er gravid. Legen min gir seg veldig lett og mente det var nok at jeg hadde bekkenløsning[:-]

Men for å oppsummere: Du må gå på skolen i minst 3 uker og deretter sykemelde deg fram til permisjonen din begynner[:)] sykestipendet søker du om ETTER sykdomsperioden, altså rundt når permisjonen begynner. Og du vet sikkert at foreldrestipendet skal søkes om etter barnet er født[:)]
Håper du har klart å skjønne hva jeg har skrevet. Det hele ble sikkert litt rotete[8D]

Back
Topp