Ang krav til barnehageplass for novemberbarn

Lykkemamma<3

Betatt av forumet
Er det noen som vet om den nye foreslåtte lovendringen om å inkludere novemberbarn i opptakskrav fra den mnd de fyller ett år er blitt stadsfestet? Finner ikke konkret svar noen plass, kun at det er foreslått i vår..

Det lurer jeg på og....
Trodde det var fra i år jeg, men har inntrykk av at det var oktober barn og ikke november barn det gjalt.

Se på denne siden: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/barnehager/innsikt/opptak-i-barnehagen/id2344761/

Der står det at: "Dersom barnet fyller eitt år i løpet av august det året det vert søkt om plass, har barnet rett på plass innan utgangen av august. Dersom barnet fyller eitt år i september, oktober eller november det året det vert søkt, har barnet rett på plass innan utgangen av den månaden barnet vert født."
Artikkelen er fra februar, det står: Stortinget skal våren 2017 avgjøre om også barn født i november skal få rett til plass. Det er stor grunn til å tru at Stortinget vedtar å gi barn født i november rett til plass.
Jeg har heller ikke sett det svart på hvitt noe sted om det faktisk er blitt vedtatt?

Oi stilig :-) for oss har det vel lite å si uansett da vi ikke kommer til å plassere babyen i annen bhg enn søstra og da må det jo være ledig der. vi fikk plass der i januar til hu, så trur ikke d blir noe stort problem

Er utifra det jeg har hørt opp til hver enkelt kommune når det kommer til novemberbarn. I min kommune (Skien) står det barn tilogmed oktober er sikkert plass! Nabokommunen (Porsgrunn) står det tilogmed november barn.

Her er det uansett lite barn i ene barnhagen, så jeg søker i den :) de tar inn barn hele året :)

Vi ringte kommunen og spurte,og fikk beskjed om at barnet får plass i august det året han fyller 1 år. Alternativene da er å sende barnet bhg før han er 1 år,noe jeg ikke liker tanken på,eller at vi takket ja til plassen uten å bruke den og betaler for den fram til vi vil at barnet skal begynne. Det vi landet på er at jeg skal ha en lenger permisjon,slik at han begynner i august det året han fyller 2.

Vet ikke hvordan det er i vår kommune, men vet om novemberbarn som har fått plass i august året etter. Nå er det jo en sjanse for at vår lille kommer i desember. Jeg kunne helst tenke meg å vente til august det året barnet fyller to, men må se hvordan vi får alt til å gå opp med permisjon og jobb først :)

Da får jeg ta en tlf til kommunen å høre. Står på nettsidene dems at novemberbarn ikke er klarlagt. Kjekt å vete.. Her er det wt hovedopptak på høsten og et supplerende i januar så satser jo på å få i januar, men er greit å vite om novemberbarn har krav eller om vi stiller sist i evt køen

Vi ringte kommunen og spurte,og fikk beskjed om at barnet får plass i august det året han fyller 1 år. Alternativene da er å sende barnet bhg før han er 1 år,noe jeg ikke liker tanken på,eller at vi takket ja til plassen uten å bruke den og betaler for den fram til vi vil at barnet skal begynne. Det vi landet på er at jeg skal ha en lenger permisjon,slik at han begynner i august det året han fyller 2.

Det har jeg også lyst til, men får se :) Gode sjanser for plass i en privat barnehage rett i gaten bortenfor huset vårt, så tenkte i så fall på start i januar når hun er 14 mnd

Back
Topp