Ang. keisersnitt

¤Steinbukk¤

Forelsket i forumet
Fikk hastekeisersnitt med førstemann (kort fortalt) fordi fødselen tok en evighet og babyen satt bom fast ved full åpning. Heldigvis gikk alt bra.

Jeg har nå vært i samtaler på føden og fått mer eller mindre ja at jeg kan få planlagt keisersnitt denne gangen, selv om det ikke nødvendigvis er medisinsk påkrevet.

Så har jeg plutselig kommet i tvil om jeg skal prøve "the hard way" likevel selv om jeg er engstelig for at det skal gå galt igjen.

Noen med lignende erfaringer her?

jeg hadde også haste KS sist, men har ikke fått spørsmål om verken samtale på føden eller planlagt KS. Er ikke noe medisisk i veien for at det skal gå galt denne gangen ,så da blir det vanlig fødsel på meg. Vill mye heller komme meg for på bena nå som jeg har en storebror som også krever sitt.
Men skal prøve å få en sen ul for å sjekke at ikke han her også har navelstrengen rundt hode...

Ja har hatt d ganske likt deg.... Første endte me haste ks, var også til samtale med nr to men de nektet meg planlagt ks. Jeg ville ha d fordi jeg var livredd for at noe av d samme skulle skje igjen!! Med nr to lå jeg i fødsel i 4 døgn før de tilslutt fikk han ut. Nå når jeg skal ha nr tre håper jeg virkelig på et planlagt ks, får jeg ikke d så får jeg dra til et annet sykehus. Hvilket sykehus tilhører du?Hadde jeg vært deg så ville jeg takket ja til planlagt ks (er jo ikke sikkert d blir som sist gang) Men det er jo mye bedre for deg å ha d rolig nå og ikke tenke å gruble så mye. Vet de som har hatt planlagt ks har hatt en fin opplevelse i forhold me haste ks. Du blir ikke sliten som sist, da hadde du jo egentlig en fødsel som du var sliten etter og i tillegg en stor operasjon....

Har ikke født før, men sliter med samme spørsmålet, og skal til samtale på sykehus med gynekolog etterhvert for å få råd. Sliter med at jeg blir lett utmattet, og er derfor kjemperedd for å bli liggende lenge under fødselen og bli for sliten, og så ikke klare å gjennomføre det, og ende opp med hastekeisersnitt -og dermed bli dobbelt utmattet:( Men samtidig har jeg ikke egentlig lyst til å ta keisersnitt heller, og bli skåret i...

samme sak hos meg. ble hastekeiser snitt etter 16 timer med fødsel. 9 cm åpning og jenta ble stresset så hjertelyden sank. 
jordmor og lege på sykehuset spurte meg hva jeg ville denne gangen, så spørs om jeg får velge selv. 
jeg vil helst prøve på nytt med vanlig fødsel. kunne tenkt meg å fått opplevd det også. men vi skal ha en tidsmargin så om barnet ikke har kommet etter x timer blir det keisersnitt.

ladypreggy skrev:
samme sak hos meg. ble hastekeiser snitt etter 16 timer med fødsel. 9 cm åpning og jenta ble stresset så hjertelyden sank. 
jordmor og lege på sykehuset spurte meg hva jeg ville denne gangen, så spørs om jeg får velge selv. 
jeg vil helst prøve på nytt med vanlig fødsel. kunne tenkt meg å fått opplevd det også. men vi skal ha en tidsmargin så om barnet ikke har kommet etter x timer blir det keisersnitt.

Ja, det er jo en løsning. Og at jeg får UL først for å se om babyen er like stor som sist (4,5 kg. og 39 cm rundt hodet).

Ingen som har spurt meg, jeg tok opp temaet selv. Fødeplass på Rikshospitalet. Skal i ny samtale med lege om noen uker, første samtale var med jordmor. Kanskje de i mellomtiden også leser journalen min fra Ullevål, de hadde ingen gjort da jeg var der nå ...

En del av meg vil også gjerne oppleve vanlig fødsel, mens en annen del av meg har ingen interesse av det - for det var jo bare siste fase jeg "gikk glipp av" sist. Og alt det som kom først er jo ikke akkurat noe å trakte etter å oppleve igjen.

Takk for alle svar!! Dette er tydeligvis noe som opptar flere her:)

Sansa skrev:
Har ikke født før, men sliter med samme spørsmålet, og skal til samtale på sykehus med gynekolog etterhvert for å få råd. Sliter med at jeg blir lett utmattet, og er derfor kjemperedd for å bli liggende lenge under fødselen og bli for sliten, og så ikke klare å gjennomføre det, og ende opp med hastekeisersnitt -og dermed bli dobbelt utmattet:( Men samtidig har jeg ikke egentlig lyst til å ta keisersnitt heller, og bli skåret i...

Du får nok mer klarhet i hva du ønsker etter samtalen:) Lykke til!

Det samme skjedde meg. 24 timer med rier, full åpning, men jeg var utslitt (svimte av) og riene avtok og babyen ville ikke ut.

Jeg ble fortalt når jeg var på ordinær ul at veien til keisersnitt ville være mye kortere nå om det viste seg at det samme kunne skje denne gangen også.
Jeg skal/vil uansett prøve å føde normalt nå. For jeg skal ikke ha flere barn, og vil så gjerne prøve ihvertfall.

Back
Topp