Ang keisersnitt

aprilbebis

Blir kjent med forumet
Blir så irritert, leste sp.mål og svar til en jm på nett....og det er så mange som omtaler ks som noe forferdelig, og at du blir så og si sengeliggende i 6 uker etterpå.....
Helt feil! Plager er det sikkert noen som får, infeksjon i sår ol. Men trenger da ikke å overdrive....har selv hatt et "haste" ks og et planlagt. Utrolig hærlig opplevelse begge deler. Mange har faktisk ikke noe valg!
Måtte bare få ut litt frustrasjon

Hehe, forstår godt. Jeg frykter KS, fordi det hørtes ikke behagelig ut. Har bestemt meg for å føde vaginalt, men hvis jeg ikke får det til blir KS det siste alternativet. Håper jeg slipper det ;D

Veldig enig med deg.. Min vaginale fødsel var helt grusom og fikk beskjed på sykehuset at om jeg skulle ha fler barn hadde jeg fritt valg til å ta keisersnitt om jeg ville.

Men vet ikke om jeg tørr det heller med tanke på de tingene du nevner i hovedinnlegget.

Så jeg kjenner at jeg er temmelig redd og rådvill ifh. til fødselen jeg har i vente...emoticon

Ja, vi er forskjellige :)
Jeg vil absolutt ikke ha keisersnitt hvis jeg ikke må. Hadde en veldig positiv fødsel sist, og jeg blir lei meg hvis jeg ikke får oppleve det en gang til!
Men hvis det må bli keisersnitt, så er jeg sikker på at jeg klarer meg :)

Det er ALTFOR mye skremselspropaganda rund keisersnitt.
Min fødsel endte i akutt ks etter nesten to døgn med rier og 7 cm åpning. Et akutt ks er noe helt annet enn et planlagt, men allikevel gikk alt veldig bra - både med baby og meg. Jeg har hatt null komplikasjoner etter inngrepet, og var på beina igjen dagen etter. Det var veldig vondt de første dagene, og jeg løftet ikke tyngre enn babyen den første måneden.

Men alt jeg hadde hørt på forhånd av grusomme ting knyttet til ks stemte ikke.
Det er alltid noen som opplever komplikasjoner eller får mye smerter i etterkant, men de hører faktisk ikke til majoriteten.

Denne gang ønsker jeg å fullføre den vaginale fødselen siden jeg var så nær sist.. håper det blir slik.

Det er jo tilfeller der det blir bet.og plager etterpå. Men tror at flestparten klarer seg fint. Jeg var også på bena dagen etter begge gangene. Men synes det er så unødvendig å overdrive sånn som mange jm jør. Mest for de som faktisk ikke har noe valg. Og barnet har det like bra etter et ks:-)

DETTA innlegge likte eg ! Takk for det :)
For eg skal nemmelig ha planlagt keisersnitt, etter min sist grusomme og rett og slett jævlige fødsel..
Eg har hele tiden latt meg skremme av ks, men er og har vert bestemt på det hele tiden, att eg skal prøve det med nestemann.. For all del..Kansje eg det blir verre en fødselen, men det vil tiden vise, og eg er villig til å prøve det :)

Jeg fikk hastekeisersnitt med førstemann. Syns ikke det var en herlig opplevelse! Ble jo snytt for hele fødselen, og ikke fikk jeg holde ham eller noe... lå bare på overvåkning og var dopa ned på morfin. Sikkert ikke bare bare å føde vaginalt heller, men hvis det går seg til neste gang håper jeg at jeg får føde selv. 

aprilbebis skrev:
Blir så irritert, leste sp.mål og svar til en jm på nett....og det er så mange som omtaler ks som noe forferdelig, og at du blir så og si sengeliggende i 6 uker etterpå.....
Helt feil! Plager er det sikkert noen som får, infeksjon i sår ol. Men trenger da ikke å overdrive....har selv hatt et "haste" ks og et planlagt. Utrolig hærlig opplevelse begge deler. Mange har faktisk ikke noe valg!
Måtte bare få ut litt frustrasjon

Smaken er som baken.
Jeg personlig må bli revet inn i operasjonsstuen av ti varulver hvis det skal bli keisersnitt på meg.
..Og da er det ikke bare for min del, men for barnet og. Normal bakterieflora osv osv..

Kryssemynte skrev:
Smaken er som baken.
Jeg personlig må bli revet inn i operasjonsstuen av ti varulver hvis det skal bli keisersnitt på meg.
..Og da er det ikke bare for min del, men for barnet og. Normal bakterieflora osv osv..

Ja, sant som du sier smaken er som baken. Men som nevnt tidligere så er det vel ingen fare for barnet. Men saken var vel den at det ikke er nødvendig å skremme, veldig mange må gjennom ufrivillig ks... Har man mulighet til å føde normalt så vil jo de fleste det, skulle ikke fram til at ks er bedre enn vanlig fødsel.

Syns ikke det er så mye skremselspropaganda ute og går... Selvsagt er det en risiko, det er det med alle operasjoner. Har ikke inntrykk av at KS blir svartmalt, men syns det er riktig at man informeres om hva som faktisk er best for barnet (i de fleste tilfeller). Om KS er nødvendig er det jo selvsagt flott at man har den muligheten.

Er ikke redd for KS, men det er for meg absolutt siste utvei selv om jeg hadde en aldeles jævlig fødsel sist.

Xeralt skrev:

aprilbebis skrev:

Kryssemynte skrev:
Smaken er som baken.

Ja, sant som du sier smaken er som baken. Men som nevnt tidligere så er det vel ingen fare for barnet. Men saken var vel den at det ikke er nødvendig å skremme, veldig mange må gjennom ufrivillig ks... Har man mulighet til å føde normalt så vil jo de fleste det, skulle ikke fram til at ks er bedre enn vanlig fødsel.

Det an faktisk være det. For når barnet taes ut ved ks vil det ikke få press på lungene, som igjen ikke tømmer lungene for fostervann. Det kan føre til infeksjoner, og som kjent er ikke nyfødte veldig sterke sånn sett når de er ferske... Kan ta et eksempel: jeg hadde svangerskapsforgiftning, og etter 4 dager med rier, 8 cm åpning og begynnende pressrier, endte det med hastesnitt. Sønnen min ble liggende på intensiven i halvannet døgn fordi de ikke klarte å tømme lungene godt nok for det misfarget fostervannet. Ved en vanlig fødsel ville han sannsynligvis fått det ut og mest sannsynlig sluppet unna intensiven. 

Jeg synes man kan være ærlig på hva et ks er, for det er faktisk en operasjon. Og til vanlig ville man ikke lagt seg under kniven hvis man absolutt ikke måtte? Synes det er litt skummelt å bagatellisere ks jeg...

Du har helt rett i at man gjør det ikke om man ikke må self. Og infeksjoner kan skje, mye kan skje, men som regel går det jo bra. Må bare si, om noen har misforstått meg: jeg er ikke for ks istedet for vanlig fødsel. Men akkurat den jm jeg leste om tok kaka altså! Noen fæle tilfeller har vi både med ks og vanlig fødsel.

Back
Topp