Ang Jordmor.

Krøllo

Elsker forumet
Spurte på legekontoret om jeg skulle gå til Jordmor, så sa de at det var kun førstegangsfødene som fikk...

Det var iallefall ikke sant, for når jeg ringte Jordmor fikk jeg time i uke 24. Glad jeg ringte og dobbeltsjekket, for min lege er ikke akkurat proff på svangerskap...

SÅ bra du dobbel sjekka, er jo ditt valg hvor du vil gå. hørtes ikke ut som han hadde særlig peiling nei..

Gullet2012 skrev:
SÅ bra du dobbel sjekka, er jo ditt valg hvor du vil gå. hørtes ikke ut som han hadde særlig peiling nei..

Sign!! Det er det rareste jeg har hørt!!

Jeg ringte jordmor i går, og da fikk jeg vite at fleregangsfødende tar de inn først i uke 24. Jeg har allerede satt opp legetime i uke 24, så da fikk jeg jordmortime i uke 28 i steden for :)

Jordmødrene har jo bedre kontroll på svangerskapsting, så jeg synes i alle fall at det kan være greit å gå til jordmor også :) var veldig fornøyd med hun jeg hadde i forrige svangerskap, men nå har jeg flyttet så da blir det ei ny ei..

Er det legen som henviser til jordmor? Pleier man å gå til begge deler? Jeg har bare vært hos fastlegen og har ikke savnet noe. Med det er første gang for meg så jeg vet jo egentlig ikke. Hva gjør man hos jordmor?

helene7 skrev:
Er det legen som henviser til jordmor? Pleier man å gå til begge deler? Jeg har bare vært hos fastlegen og har ikke savnet noe. Med det er første gang for meg så jeg vet jo egentlig ikke. Hva gjør man hos jordmor?

Jeg måtte ordne med det først. Gikk bare innom og bestilte time

Jeg bestilte selv, men legen ba meg om å bestille time i uke 14 for han mener jeg trenger mer oppfølgning. 

Hvis du føler det er for få kontroller, så spør du om å få flere. Verste fall sier de bare at det ikke er mulig. 

Merkelig beskjed...

Jeg skal til jordmor fredag jeg. Kommer nok bare til å gå til henne om jeg ikke trenger sykmelding.

Helene7: du må nok ringe helsestasjon og få time selv. Anbefaler deg virkelig å få deg en tur. En jordmor er mer ekspert enn en allmennlege vet du :) Jordmor forbereder deg på fødsel, er en god samtalepartner, måler livmora, lytter til hjertelyd osv.. og det er via jordmor jeg fikk tilbud om svangerskapskurs og ammekurs jeg var med på som førstegangs... og det var jeg glad for jeg var med på :)

helene7 skrev:

Neida, man må selv ringe til jordmor og bestille time.

Man kan velge selv om man vil gå til lege eller jordmor på kontrollene. I mitt første svangerskap gikk jeg annenhver gang til jordmor og lege. Har en veldig grei fastlege, men hun er jo ikke akkurat ekspert på svangerskap.. så det var greit med jordmor også. Jordmor gjør det samme som legen på kontroll (sjekker urin, blodtrykk og måler magen). Men når man nærmer seg fødsel så har gjerne jordmor litt mer erfaring enn en fastlege.

Jeg ble feks henvist til KK av legen pga hodet ikke var festet i uke 38. I følge jordmor absolutt ingen grunn for å henvise, er tross alt ikke alle som fester seg før fødsel. Men jordmor ville uansett sendt meg til vekstestimering, så det var sånn sett greit at legen hadde sendt henvisning. På KK lurte de på hvorfor jeg var henvist da jeg kom der.. men de tok nå en vekstestimering i alle fall :D

helene7 skrev:

Jeg har verdens BESTE fastlege, og følte som deg at jeg ikke manglet noe. Men gikk nå til jordmor likevel, fordi alle jeg snakket med anbefalte det. Og jeg hadde en SÅ god opplevelse. Det er helt annerledes enn å gå til lege. Jordmor har først og fremst mye bedre tid, og hun er mer opptatt av hvordan du har det "følelsesmessig"... Jeg var hos henne en hel time, og hun fortalte masse ting som jeg ikke visste at jeg lurte på, hehe... Hun målte urin og blodtrykk, vi hørte på hjertet til mini, hun fortalte om alle slags tilbud for gravide i nærområdet (ammekurs, yoga, fødselsforberedende etc), og forklarte hvordan kontrollene ville foregå utover i svangerskapet. Vil absolutt anbefale deg å prøve :) Du trenger jo ikke å gå flere ganger hvis du ikke føler for det :) Noen går bare til fastlege, noen går nesten bare til jordmor, og noen går f eks annenhver gang)

Det er forresten ikke legen som henviser til jordmor. Man ringer nærmeste helsestasjon og sier hvem man er, hvor langt man er på vei, og at man gjerne vil ha en time hos en jordmor :)

Ehe, ser du fikk mange svar på en gang nå helene7. Jaja, greit å få ting inn med teskje, hehe :)

Ja jeg liker best å gå til Jordmor egentlig, hun har liksom litt mer tid til meg

Legen min sier bare sånn ca hjertelyd, og skriver alltid "sånn ca 150"..
Sist svangerskap sa han at hodet var festet også, det var det ikke ifølge jordmor på Føden.

I begge mine svangerskap,er 8 og 2,5 år siden da så gikk jeg kun til jordmor pga forskjellige årsaker og jeg fikk all den hjelpa jeg trengte der. Ble også ekstra fulgt opp med nr 2 og jeg kunne ringe samme hva det var jeg lurte på til og med utenfor kontortid..

Krøllo skrev:
Spurte på legekontoret om jeg skulle gå til Jordmor, så sa de at det var kun førstegangsfødene som fikk...

Det var iallefall ikke sant, for når jeg ringte Jordmor fikk jeg time i uke 24. Glad jeg ringte og dobbeltsjekket, for min lege er ikke akkurat proff på svangerskap...

Så rar beskjed å få!!! Virker ikke som om de har mye peiling på legekontoret da!! Godt du sjekket det selv :)

Flergangsfødende skal ikke til jm før i uke 28?

Jeg ringte og bestilte time, og sa jeg ønsket å gå til hun samma jeg hadde sist, og ble satt opp på time allere i uke 15 så skal dit i neste uke. De sa ingenting om å vente til 28.
hmm.

Jeg bruker bare jordmor. Har vært hos lege to ganger, men det var i forbindelse med sykemld.. Fastlegen min er ute i permisjon, så istede for å hoppe fra vikar til vikar kommer jeg bare til å bruke jordmor :) Synes det er så flott å komme til henne, hun har god tid og jeg koser meg der.. Har vært innom dær i uke 6, uke 10 og skal nå på fredag (uke 15) :)

vesla87 skrev:

Jeg ringte og bestilte time, og sa jeg ønsket å gå til hun samma jeg hadde sist, og ble satt opp på time allere i uke 15 så skal dit i neste uke. De sa ingenting om å vente til 28.
hmm.

Nei i uke 24 fikk jeg beskjed om.

Her skal vi i uke 16 ca uansett fikk jeg beskjed om. Synes det er greit å "komme i gang" jeg :)

Krøllo skrev:

vesla87 skrev:

hmm.

Nei i uke 24 fikk jeg beskjed om.

Jeg fikk også beskjed om uke 24, men siden jeg allerede har satt opp legekontroll i uke 24 fikk jeg i uke 28 i steden for.. 

Jeg fikk og beskjed om at jm ikke tar inn før i uke 24 - men det gjaldt både førstegangs og flergansfødende! Er nok ulik praksis på ulike helsestasjoner. Sist var jeg hos jm første gang i uke 16 tror jeg

Back
Topp