Ang jenter og kort hår *insp*

Lykkeliky

Gift med forumet
Dere som skriver at dere ALDRI kunne klippet jentene deres kort på tross av at de innstendig ønsker dette selv - hva når de kommer i tenårene? Hva om 14-åringen din med langt nydelig hår sier at hun vil ha det maskinkort? Nekter du henne det da også?

Jepp![:D]

En 14-åring har en smule større sjans for å se konsekvensene av sine egne handlinger, enn en 4-åring, da..[8|]

En 14åring har vel litt mer kunnskap om hvor sakte/fort hår vokser enn en som er 3-4 (husker ikke alder fra forrige tråd)...

Forskjell på ei på 3 år, og ei på 14 år[;)]

Man kan ikke vente at man kan styre livet like mye hos en fjortenåring, som hos en treåring[:)]
Når man er 14 år leter man etter identiet, prøver å finne seg selv...Kort hår kan være en del av det[:D]

Hadde ikke gått imot det om frøkna her vil klippe seg kort om 13 år.

JA!!!! da får hun spare penger selv, og bestille time hos frisøren selv! Jeg kommer nok til å ringe frisøren og be om å være LITT grei hehe... og ikke ta alt av... [:)]

Men hvorfor er det så viktig for dere å la dem beholde det lange håret? Redd noen skal tro hun er gutt? Redd hun ikke skal være søt nok?

Å la barn (selv 4-åringer) få bestemme slikt selv er det mye lærdom i! [:)]

ORIGINAL: Lykkeliky

Men hvorfor er det så viktig for dere å la dem beholde det lange håret? Redd noen skal tro hun er gutt? Redd hun ikke skal være søt nok?

ingen som vil svare på dette?

Hun får ikke ta avgjørelser med så store konsekvenser.. Hun er jo tross alt bare 4 ÅR!
Da olderfaren døde for et par uker siden trodde min 4 åring at hun kunne kysse ham på munnen også skulle han våkne igjen (sett litt Tornerose ja)
Hun har ikke forutsetningene for å forstå hvor lang tid det tar for håret å voksne ut igjen. og at det ikke er mulig å omgjøre det dersom hun ombestemmer seg..
Når hun er 13 år er hun i stand til å forstå disse tingene og kan dermed ta gjennomtenkte (forhåpentligvis) avgjørelser..

Konklusjonen blir altså at min 4 åring kan være med å bestemme over situasjoner der hun har mulighet til å forstå konsekvensene av valgene hun tar [:)]

ORIGINAL: *Isaya*

Hun får ikke ta avgjørelser med så store konsekvenser.. Hun er jo tross alt bare 4 ÅR!
Da olderfaren døde for et par uker siden trodde min 4 åring at hun kunne kysse ham på munnen også skulle han våkne igjen (sett litt Tornerose ja)
Hun har ikke forutsetningene for å forstå hvor lang tid det tar for håret å voksne ut igjen. og at det ikke er mulig å omgjøre det dersom hun ombestemmer seg..
Når hun er 13 år er hun i stand til å forstå disse tingene og kan dermed ta gjennomtenkte (forhåpentligvis) avgjørelser..

Konklusjonen blir altså at min 4 åring kan være med å bestemme over situasjoner der hun har mulighet til å forstå konsekvensene av valgene hun tar [:)]

Store konsekvenser? Den eneste konsekvensen er at man ser litt annerledes ut enn hva man er vant med. Synes ikke det er en stor konsekvens jeg da.. [8|] Derimot kan det være bra at en 4-åring får gjennomslag for noe slikt. Om hun er for liten til å forstå konsekvensene i forkant, så skjønner hun dem definitivt i etterkant. [:D] Og det vil trolig styrke hennes evne til å se konsekvenser av handlinger. Kanskje hun blir så fornøyd med sveisen at hun overhodet ikke vil ha langt hår igjen. [:)]

Hår vokser da ut igjen. Skulle trodd man snakka om plastisk kirurgi her.. [8|]

LITT kjipt da, når den lille jenta som ikke skjønte konsekvensene, vil ha tilbake det lange håret sitt.

forskjell på en på 4 år og en på 14 år[;)] håper hun forstår litt mer når hun er 14 enn 4 år hihi...

Det kan jo ikke sammenlignes!

Når hun er 14år så forstår hun at det tar lang tid før håret blir langt igjen, og at det er et valg hun tar for en lang periode.

En 4åring vil kanskje ha kort hår for å se hvordan det ser ut, men så angre igjen når det ikke var noe fint .. eller hun innser at hun faktisk ikke får bruke hårspennene eller hårbøyle i det korte håret!

Jenter kan ha kort hår, det får bli opp til hver enkelt å bestemme over sine barn.
Men jeg hadde aldri aldri aldri gått med på å maskinklippe håret til jenta mi!

ORIGINAL: Wayne`s wife

Er no noe med at jenter skal ha litt hår da.. og gutter kort. Sånn er det og sånn kommer det nok alltid til å være.
Er jo ikke morro at andre tror det er gutt du har og nei, små jenter med pinnkort hår er faktisk ikke pent og søtt.

Synes ikke det burde være noe mål at barna skal være så "pene og søte" jeg da.. Det er en smule viktigere at de er fornøyde og lykkelige.

Hehe, husker på barneskolen, da var det ei av jentene i klassen som hadde skaffa seg en skikkelig stygg hockey-sveis. Det var ikke særlig pent for å si det sånn, men hun var fornøyd og stolt over frisyren sin. [:)]

ORIGINAL: rodstilk

LITT kjipt da, når den lille jenta som ikke skjønte konsekvensene, vil ha tilbake det lange håret sitt.

Da sier man at håret vokser ut igjen, men det vil ta tid. Og vips så er jenta en erfaring rikere. (Og plutselig er hun så vant til den nye sveisen at det ikke blir noe tema lenger. [;)] )

Syns de små har en tendens til å angre seg...
Å klippe en jente med maskin er litt drastisk...
Da syns jeg det er bedre å klippe litt etter litt for å se om det skiftes mening.[:)] (hadde aldri klippet med maskin da)

Hvis jenta mi på 14 hadde ville klippet seg maskinkort og hadde tenkt seg GODT om så skulle jeg vurdert det...
Finnes værre ting[;)]

Hadde hun vært 14 år hadde jeg glatt latt henne få lov[8D]
Men hun er bare 4,5 år.... Så jeg ender nok med å inngå ett kompromiss.... Håper hun godtar en sveis som går til ørene iallefall[:D]

sign.... om tuva vil ha hellt kort hår, så skal hu få det selv om kansje ikke jeg hopper av glede for det[:)]

ORIGINAL: Kittekat

En 14-åring har en smule større sjans for å se konsekvensene av sine egne handlinger, enn en 4-åring, da..[8|]

Akkurat det jeg skulle svare [:)]

ORIGINAL: Wayne`s wife

Er no noe med at jenter skal ha litt hår da.. og gutter kort. Sånn er det og sånn kommer det nok alltid til å være.
Er jo ikke morro at andre tror det er gutt du har og nei, små jenter med pinnkort hår er faktisk ikke pent og søtt.

Hvorfor "skal" jenter ha langt hår nå i 2010?  Og hvorfor "skal" gutter ha kort?

Er det ikke viktig at de lærer at man kan bestemme det meste selv? At jenter ikke MÅ ha rosa klær og gutter blå, men at man kan bruke de fargene man liker?

Og hva gjør det vel at noen tror at barnet er av det motsatte kjønn? Kanskje folk burde se litt på personen istedenfor  hårlengde eller klesfarge?

Snuppa har alltid hatt kort hår, noe som hun kler veldig godt og som er utrolig praktisk! Hun får selvfølgelig bestemme selv om hun vil klippe seg eller spare, men pappaen maskinklipper og jeg har også veldig kort hår, så hun vil ha det som oss..[:)]
Hun kan bli tatt for å være gutt om hun så har på seg rosa kjole, og det sier litt om folk rundt omkring..

Back
Topp