ang innsovning

kakemonster

Betatt av forumet
Er det vanlig at babyen din sovner av seg selv i senga? Her må det bysses og koses og helst sovne med pupp i munn eller oppå brystkassa til enten meg eller papsen før hun sovner. Også våkner hun gjerne opp på sekundet om hun blir lagt i senga si eller lammeskinnet sitt på sofaen...

Samme her... Oppå noen, ved puppen, i bilen eller vogna. Har hendt en sjelden gang at hun sovner av seg selv!

Det er veldig opp og ned her.. Noen få ganger klarer jeg å få ho til å sovne av seg selv. Men da må veldig mye stemme: ho må ikke være overtrøtt, må ikke være sutrete, og mett osv. Jeg samsover med ho, så de gangene de funker så ligger jeg ved siden av ho, og bruker smokken for å få ho til å sovne. Noen ganger gråter ho litt, og da lar jeg ho ligge der ( jeg ligger jo rett ved siden av, så ho ligger ikke alene og gråter) Men hvis ho begynner å skrike tar jeg ho opp og dysser ho i søvn. Pleier å ta en times tid før ho sovner av seg selv da, ho ligger veldig lenge med øya litt oppe.

Det er heeeelt vanlig, de har stort behov for kroppskontakt og nærhet, spesielt de første tre mndr.! Men de er forskjellige da, så noen sover i egen seng, hele natten, fra dag en, mens andre bare vil være nære sine foreldre :)

Her sovner lillejenta av seg selv i sengen til kvelden og hun kan sovne av seg selv på leketeppet. Hun er veldig flink til det. Men hun gir tydelig beskjed om når hun vil sovne på fanget, for hun gjør det en del også.

Men om kvelden legger jeg henne våken i sengen. Gjerne litt før jeg ser hun blir trøtt. Jeg har også en uro over sengen som hun ser på til hun blir trøtt. Da sover hun i egen seng til morgenen, utenom da hun får mat.

Men jeg har latt henne ligge å gråte litt i sengen, før hun begynte å lære å roe seg selv. Har gått inn ofte til henne og vært inne på rommet, men ikke tatt henne opp av sengen. Gikk ikke mange kveldene før hun begynte å roe seg selv. Kjenner man blir litt hardere på oppdragelsen med barn nr. 2;)

et tips er å bruke varmeflaske i senga! det har gjort underverker her:) han ville kun sove i armkroken eller på  brystet mitt... nå sover han i senga:)

Han kan være litt vanskelig å få til å sovne selv. Spesielt på dagtid. Men ut i vogna sovner han stort sett veldig fort.
Til kvelden får han siste rest av flaska inne på soverommet, og så ned i senga si sammen med bamsene sine og kosesingletten med mamma lukter. Der må han ligge til han sovner. Vi går bare inn å gir smokken når han sutrer/bæljer. Om han er veldig urolig vugger vi litt på vugga han ligger i. Men det er sjeldent.

Så greit å høre at det er andre som meg der ute :) jeg synes jeg bare hører om sånne babyer som sovner av seg selv i sengen sin om kvelden og sover i 12 timer i strekk uten å våkne for tiden. Her er det null rutine og kun innsovning inntil kropp som gjelder....

Det hender at vi legger han i vogga våken og det er alltid like spennende å se om hvorvidt det funker :P
Men stortsett så sovner han ved puppen når det er "kveldsmat" og vi legger han... Det hender at han våkner og da får han bare smokken og roer seg med den. 

Men vi har ingen ordentlig rutine enda, annet enn at leggetid er rundt kl. 21-22... :)

Her sovner han for det meste av seg selv. Er litt vanskeligere på dagtid, men han sovner da også. Så lenge gutten ikke får magevondt, så tar bare hver amming 20 min sånn ca. Så legger jeg han i sengen og det blir stilt.

Men det er helt normalt å ha det sånn som du har det. Det beste du gjør er å gi babyen din den nærheten den trenger. :) Det er slik man får trygge unger. Man begynner ikke oppdragelsen så tidlig. Hvis det ikke funker å bare gå inn og gi smukk og stryke litt på kinnet, så må man bare ta babyen opp, det får man mye igjen for i form av trygg unge senere. =) Det kommer til å bedre seg etter hvert, uansett.

Fælt å si men, så deilig å høre at vi ikke er alene!!!! Har dere noen planer om å venne henne av med det eller regner dere med at det retter seg opp? Føler meg helt lost når det kommer til innsovning og får høre av så mange at jeg skjemmer han bort... Men er jo viktig at de får sove da. Noen råd?

Babynov11 skrev:
Er det vanlig at babyen din sovner av seg selv i senga? Her må det bysses og koses og helst sovne med pupp i munn eller oppå brystkassa til enten meg eller papsen før hun sovner. Også våkner hun gjerne opp på sekundet om hun blir lagt i senga si eller lammeskinnet sitt på sofaen...

Fælt å si men, så deilig å høre at vi ikke er alene!!!! Har dere noen planer om å venne henne av med det eller regner dere med at det retter seg opp? Føler meg helt lost når det kommer til innsovning og får høre av så mange at jeg skjemmer han bort... Men er jo viktig at de får sove da. Noen råd?                                           

Back
Topp