Ang. hvor lenge mellom legetimer

Amaryllis

Elsker forumet
Jeg synes det er litt rart at det er så utrolig stor praksis i landet vårt om hvor ofte man går til legen når man er gravid. mange får jo time til legen i uke 8-12 og så ikke før i uke 24 igjen. jeg var hos legen min for 3. gang i dag og skal igjenom en måned.og det er ingenting galt med meg. hun sa at det var normalt å gå til legen en gang i mnd i begynnelsen av svangerskapet og en gang i uka i slutten av svangerskapet.... skal ikke klage altså[;)] bare synes at det er litt rart....

ellers så fikk jeg vite at alle blodprøvene jeg tok sist gang var fine, blodprosenten var også fin. hadde litt antydning til UVI i urinen - men det kom ikke som noen bombe... har vel hatt det 8-10 ganger det siste 1,5 året..... [&:] fikk også beskjed om at jeg var rhesus negativ. men tror ikke det er så farlig da?! er det ikke bare snakk om noen flere blodprøver og vaksine hvis barnet er positivt, noen som vet??? eller noen som vet hvorfor man i det hele tatt får vaksine??[:)]

jeg har aldri hørt noe om at det er vanlig å gå til legen flere ganger før 12 uker[;)] Her er det ikke praksis å gjør noe før rundt uke 10-12. Det er da helsekort blir fylt ut og alle de nødvendige blodprøvene tas, de tas på dette tidspunktet fordi mange av prøvene rett og slett ikke kan tas før for det er for tidlig. Det er det jeg har fått beskjed om av lege her[;)] Det vanlige er vel ca 1 i mnd eller noe frem til siste mnd da er det vel en gang i uka. Ble noen endringer på dette da jeg var gravid sist på at man ikke skulle ha kontroller like ofte, men sikkert forskjellig praksis på det også [:)]

Synes også det er litt rart, men bare gøy det[;)] jeg var først i uke 4 - men testet da negativt hos legen. så i uke 5 og så nå igjen i uke 9[:)] men det er normal praksis for alle i området -ikke bare meg!![:)]

I prinsippet er det normalt 8 kontroller i løpet av svangerskapet, inkludert ultralyd. Første kontroll er mellom uke 8 og 12, men det stemmer at ikke alle blodprøvene kan tas før i uke 12 (Rhesus-antistoffer). Neste er ultralyd ca uke 18. Så kontroller hos jordmor eller lege i uke 24, 28, 32, 36... hmmm, 38 og 40? Noe sånt. Hvis du går over tiden er det kontroller hver uke. Praksis kan vel derimot variere en god del. Ethvert risikosvangerskap følges mye nærmere.

ORIGINAL: Amaryllis

Jeg synes det er litt rart at det er så utrolig stor praksis i landet vårt om hvor ofte man går til legen når man er gravid. mange får jo time til legen i uke 8-12 og så ikke før i uke 24 igjen. jeg var hos legen min for 3. gang i dag og skal igjenom en måned.og det er ingenting galt med meg. hun sa at det var normalt å gå til legen en gang i mnd i begynnelsen av svangerskapet og en gang i uka i slutten av svangerskapet.... skal ikke klage altså[;)] bare synes at det er litt rart....

ellers så fikk jeg vite at alle blodprøvene jeg tok sist gang var fine, blodprosenten var også fin. hadde litt antydning til UVI i urinen - men det kom ikke som noen bombe... har vel hatt det 8-10 ganger det siste 1,5 året..... [&:] fikk også beskjed om at jeg var rhesus negativ. men tror ikke det er så farlig da?! er det ikke bare snakk om noen flere blodprøver og vaksine hvis barnet er positivt, noen som vet??? eller noen som vet hvorfor man i det hele tatt får vaksine??[:)]

Jeg var hos legen i uke 7. Og skal ikke før i første uke i august. Så ca 2 mnd etter første kontroll.

Jeg spurte legen om hvor mange ganger jeg skal til han og jordmor, og fordelingen var det de gravide selv som bestemte. Men retningslinjene nå` var at man skal  gå til så få kontroller som mulig. Og i grunn ingen kontroller før uke 12. (Departements-ett-eller-annet-bestemmelser)

Siden jeg er rhesus minus, så tok jeg blodprøve i uke 7 og må ha ny prøve i uke 28 og uke 32. Det var standar prosedyre på rhesus minus gravide, fikk jeg beskjed om. Vaksinen man får er for å forhindre at kroppen til moren danner antistoffer og disse stoffene kan komme over i kroppen til fosteret/babyen. Derfor får man vaksine mot det. Man gjør ikke det på førstefødte, men dersom man tar abort, må ha utskrapning eller føder igjen må man ha denne. ( Og den gjør inni helvetes vondt... Jeg har hatt den og JA, off, orker ikke beskrive den engang..)

Back
Topp