Ang husarbeid og hjem

en_til_på_vei?

Elsker forumet
Ang husarbeid og hvor ofte man gjør ting i hjemmet.

Hvor ofte rydder der??
Vasker gulver, tørker støv, vasker div hyller og rydder dem...støvsuger?

Hvordan gjør dere det der hjemme?? Lurer litt.. For føler ikke jeg har gjort noe annet en å stått opp og ryddet ræva av meg i 1 1/2 år nå hvertfall alene dag inn og dag ut... Litt hjelp inne mellom, men mest måtte klare meg selv...

Når dere er begge i jobb... Hvordan blir det da??
Noe anledes en etter dere har fått barn??

hvorfor jeg spør er for har ofte følt jeg gjør alllt for mye.. Men er noe med det at man har barn i hus[;)]

her deler vi ganske likt, men absolutt ikke flinke nok til å gjøre det ofte nok.... hektisk når begge er i jobb føler jeg,men tror vi gjør omtrent like mye

Vi er ganske flinke på å dele på det[:)] Heldigvis, så tar han i et tak på eget initiativ, skulle bare mangle egentlig[;)]hehe..
Og begynner jeg, så hjelper han til..[:D][:D]

Støvsuger gjør vi flere ganger i uka, pga vi har 2 hunder[:)]
Men vasker gulv, tørker støv, og sånne ting ca 1 gang i uka[;)]

Men hender jo selvfølgelig det sklir litt ut i en hektisk hverdag.

Men jeg jobber kun nattevakter, så har fri 20 dager i mnd, så jeg går å pusler litt på formiddagene når jeg er alene hjemme også[:D]

har en veldig flink mann som tar det han ser[:D]vi støvsuger vel annen hver dag,rydder hver dag,vaske og slikt går veldig i rykk og napp,ønsker å gjøre det hver uke,men det skjer skjelden.deilig når det er gjort,men med to barn som farer ut og inn så nytter det ikke stort.

men er alltids noe å gjøre,klær vasker vi hver dag opptil flere ganger,oppvask og som nevnt rydding.
alle med barn skulle fått tildelt vaskehjelp en gang i uka...hehe...neida[:D]

kunne ønsket at sambo kunne hjulpet litt til innimellom, spes. når han klager over støv under sengen eller i krokene i stuen... [:@]  han har ikke gjort noe som helst husarbeid.. men han tror jo at det er bare jenter som skal gjøre sånt og IKKE mannfolka, for de jobber jo.. nei jobber jo ikke jeg heller, og kan være vi går en arbeids dag uten pauser, vist det er myye og gjøre. men sambo skjønner ikke at man blir sliten av det.. men han er sliten han, stakkart jobber fra 10- 14. helt alvorlig men er det jeg som er helt teit her når jeg sier at jeg syns han kan hjelpe litt til i huset og? eller skal ike mannfolk gjøre sånne ting?  skal de bare "jobbe" med og skru på ting? går ann og værtfall rydde opp etter seg selv i det minste syns no jeg... off var mye som kom ut her no [8|] hihi. men blir litt frustret når det gjeller han og ikke gjøre noe som helst av husarbeid...[:@]

Hmm... Sambo er veldig handy og sånn altså..... Men han klarer jo ikke å rydde opp etter seg... Jeg finner hammern og andre verktøy liggende rundt i huset... Og verktøykassa er aldri på hylla si, den står på fryser'n.... MANNFOLK altså!
Han er flink til å brått vaske og rydde... Blir egentlig sjokkert hver gang jeg kommer hjem til ett ryddig hus... Det er ikke ofte...

Syntes absolutt ikke det er "kvinnfolk arbeid"
De er like mye med på å rote og møkke til huset. Så det ser jeg på som en selvfølge at det er noe man skal dele på[:D] Og samme syntes sambo

Samboeren her også synes vi skal dele nå når vi begge har kommet ut i jobb, men det skulle jo bare mangle i grunn[8D]

Men han som er mer hjemme en meg så da blir det jo han som gjøre mest her, men aner ikke hvordan jeg skal få inn husarbeid på disse tiden jeg jobber og hvordan vi skal få delt dette husarbeide jeg da..[8D]

For enten jobber jeg i fra 10-16(17) eller 12-20 eller 14-20 men så må jeg alltid reise en time før jeg begynner på jobb også tar det jo meg 1 time hjem igjen...

også jobber jeg alltid annen hver helg som han bare jobber 1helg i mnd lørdag og søndag 12timer da[X(] hehe

han jobber skift så han har fri hver 14 dag så han er så heldig at han burde jo ha fått all husarbeid tanke på arbeidstidene mine... men kan jo ikke forlange at han skal gjøre alt for da blir det vel ikke sikkelig vasket på gulv[:o]

Kjære er kjempe flink! Lager middag, rydder og vasker...
Men jeg tror ikke jeg hadde funnet med i noe annet heller...vi har jo en lik hverdag ellers...[8|]

Det er vel jeg som gjør mest husarbeid hjemme, delvis for jeg er bitt litt perfeksjonist, pluss at jeg koser meg husarbeid[:D] ellers deler vi på vasking av klær.. Prøver å lage middag sammen, det er koselig [:)] støvsuger 1-2 ganger i uken, og rydder når det det noe å rydde[;)]

ORIGINAL: 78mod

kunne ønsket at sambo kunne hjulpet litt til innimellom, spes. når han klager over støv under sengen eller i krokene i stuen... [:@]  han har ikke gjort noe som helst husarbeid.. men han tror jo at det er bare jenter som skal gjøre sånt og IKKE mannfolka, for de jobber jo.. nei jobber jo ikke jeg heller, og kan være vi går en arbeids dag uten pauser, vist det er myye og gjøre. men sambo skjønner ikke at man blir sliten av det.. men han er sliten han, stakkart jobber fra 10- 14. helt alvorlig men er det jeg som er helt teit her når jeg sier at jeg syns han kan hjelpe litt til i huset og? eller skal ike mannfolk gjøre sånne ting?  skal de bare "jobbe" med og skru på ting? går ann og værtfall rydde opp etter seg selv i det minste syns no jeg... off var mye som kom ut her no [8|] hihi. men blir litt frustret når det gjeller han og ikke gjøre noe som helst av husarbeid...[:@]

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Når det skal sies, så sitter (satt) vi akkurat og diskuterer det nå. Kan vel kalle det krangel, for jeg har fått så nok.
Jeg er ikke ute etter å finne ut hvem som gjør mest og alt det, bokstavelig talt - men jeg føler vel at det er en del ting han burde hjulpet til med her i huset som jeg må gjøre selv.
Han mener selvsagt han gjør nok da, og at jeg maser og krever for mye. Men det er nå en gang sånn at om han ikke gjør det, så er det jo en annen som må - og det er jo meg. Men det tror jeg ikke han forstår, han tror nok jeg leier inn ett menneske som gjør det eller noe. Kanskje Skybert som kommer innom og tar sånne ting som han ikke ser.

Jeg kjenner jeg blir litt frustert jeg da. For han er jo så sliten etter jobb - og det er jo ikke jeg som jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Han jobber på dekk og felg butikk (sitter i kassa) så det er vel minst like slitsomt (litt ironi der...:P )
Han er hvertfall fast bestemt på at han gjør det han greier, og resten må jeg ta hvis jeg irriterer meg over det.

Føler vel at han ikke ser de tingene jeg gjør, og tror at å gå med søpla, pante flasker, handle ett brød når jeg har glemt det, klipper gresset og skrur bil er nok - for han roter tross alt ikke. Jeg har aldri kommet hjem til rydda/vaska hus, og jeg ber stort sett om alt han må gjøre - så begynner å lure på om det er jeg som har støv på hjernen. Nei, det har jeg absolutt ikke, jeg kunne aldri hatt det "besøksklart" her 24timer i døgnet. Jeg har en fireåring, og det skal syns spør du meg. "Messy floor, dirty dishes, happy kids" leste jeg ett sted, og det er jeg litt enig i.
BLÆÆ, ut med litt frustrasjon.

Ser jeg er litt alene om å ha det sånn, alle andres menn er jo så flinke :P Hehe.

Vi har ikke faste dager, men støvsuger iallefall 2 dager i uken. Rydde gjør vi litt av hver dag. Det blir fort sånn at vi må det med en liten snupp som er glad i å "rydde ut" [;)]
Her deler vi på husarbeidet, men jeg sjør nok litt mer enn min kjære. Vi pusser opp huset vi bor i også, så ofte blir det til at han gjør litt ekstra på den fronten mens jeg tar meg av støv- og skitttørkinga, middag og klesvask.
Måten vi gjør det på fungerer utmerket [:)]

ORIGINAL: Mamii 25

ORIGINAL: 78mod

Kjenner meg veldig igjen i det du skriver. Når det skal sies, så sitter (satt) vi akkurat og diskuterer det nå. Kan vel kalle det krangel, for jeg har fått så nok.
Jeg er ikke ute etter å finne ut hvem som gjør mest og alt det, bokstavelig talt - men jeg føler vel at det er en del ting han burde hjulpet til med her i huset som jeg må gjøre selv.
Han mener selvsagt han gjør nok da, og at jeg maser og krever for mye. Men det er nå en gang sånn at om han ikke gjør det, så er det jo en annen som må - og det er jo meg. Men det tror jeg ikke han forstår, han tror nok jeg leier inn ett menneske som gjør det eller noe. Kanskje Skybert som kommer innom og tar sånne ting som han ikke ser.

Jeg kjenner jeg blir litt frustert jeg da. For han er jo så sliten etter jobb - og det er jo ikke jeg som jobber på småbarnsavdeling i barnehage. Han jobber på dekk og felg butikk (sitter i kassa) så det er vel minst like slitsomt (litt ironi der...:P )
Han er hvertfall fast bestemt på at han gjør det han greier, og resten må jeg ta hvis jeg irriterer meg over det.

Føler vel at han ikke ser de tingene jeg gjør, og tror at å gå med søpla, pante flasker, handle ett brød når jeg har glemt det, klipper gresset og skrur bil er nok - for han roter tross alt ikke. Jeg har aldri kommet hjem til rydda/vaska hus, og jeg ber stort sett om alt han må gjøre - så begynner å lure på om det er jeg som har støv på hjernen. Nei, det har jeg absolutt ikke, jeg kunne aldri hatt det "besøksklart" her 24timer i døgnet. Jeg har en fireåring, og det skal syns spør du meg. "Messy floor, dirty dishes, happy kids" leste jeg ett sted, og det er jeg litt enig i.
BLÆÆ, ut med litt frustrasjon.

Ser jeg er litt alene om å ha det sånn, alle andres menn er jo så flinke :P Hehe.

Du er IKKE alene!! Akkurat slik er mannen min også...han jobber hele dagen mens jeg går "bare" på skole... så han har alltid rett til å være mest sliten.. [:-] Men vi jobber med det, bare ikke gi opp, prøv å dra han med deg når du skal gjøre noe. Det er ikke enkelt det der og har skapt myyyyyyye frustrasjon og krangel hos meg.. Jeg har endelig innsett at huset ikke kan være perfekt 24/7, spesielt ikke når vi har en 2 åring som springer rundt og roter å griser.. Så her jobber jeg stort sett etter skippertak prinsippet, ellers hadde jeg ikke gjort annet enn å rydde å vaske!

Stå på og ikke føl du er alene hvertfall [;)] vi er nok mange som har det sånn [:-]

Her har vi fordelt enkelte ting mellom oss, mens andre er "begges" ansvar (dvs ender det opp med at den gjør det som blir først lei, dvs stort sett meg). Han vasker badet (når jeg ber ham om det) og tar ut søppel (men ser kun at kjøkkensøpla er full, de andre bøttene rundtomkring må jeg ta ut posen og sette i gangen for at han skal se at det skal ut), han går med papirsøppel, glass til containeren og panter flasker.
jeg støvsuger og vasker gulv og slikt, og vi deler i teorien på både mat/oppvaskansvar (type middagsuker), handling, rydding og klesvask. Men iom jeg jobber 7-15(-16-17) og han jobber 9-17(-18-20) så blir det gjerne til at jeg rydder litt, slenger på en klesvask, og rekker å tenke mye på middag før han kommer hjem...

Her i huset kan han heller ikke skryte på seg at han gjør "mannetingene" for han er heeeelt ubrukelig til sånt (er da for pokker jurist, ikke teknisk).

Det snodige er at det virker som han er helt overbevist om at han gjør minst like mye som meg i huset. Nå skal jeg ikke si for sikkert hvem som gjør mest, iom man som regel ser sin egen innsats best, men jeg føler det stort sett motsatt. Og det er spesielt den ansvarsbiten som jeg tenker er viktig. Det spiller liksom ingen trille om han gjør ting når han får beskjed om det, han må nesten også få den radaren så han ser hva som må gjøres...

Ifht hvor ofte, så er det trist å si det, men vi får ikke gjort noen av tingene så ofte som vi skulle ønske, det blir vel stort sett når vi skal få besøk at vi tar en ryddeøkt. Men jeg og en tidligere kollega har en teori; før man har barn så har man jo tid til å slaffe på sofaen når man er hjemme, så da gjør man selvsagt det. Men når man har en unge som kryper rundt, eller rusler og tar tak i ting for å velte dem, så har man ikke tid til å sette seg ned, og da blir det mye lettere å rydde litt her og der mens man likevel er i gang[:)]

Så jeg bekymrer meg ikke så veldig ennå, satser på at det går seg til etterhvert.

Her i huset har vi fast ordning. Jeg har ansvaret for alle overflater/do/vask osv.. Sambo har ansvaret for alle gulv [:)] Så deler vi på oppvaskmaskin/klesvask å sånne ting..

Jeg tørker over alle overflater + vasker lett over badet annenhver dag.
Sambo støvsuger/mopper tre ganger i uka.

Rydding skjer vel sånn omtrent hele tiden.. Har en liten leilighet, så må holde det ryddig [:)]

Vi deler for det meste på allt, siden jeg jobber og Sambo ikke.. Så gjør nok han litt mer da!

En gang i uken Støvsuger vi, og om det trengs vasker vi gulvet!
Oppvasken tar vi annen hver gang, så den blir også tatt ca annen hver dag..
Jeg vasker som regel badet, og Sambo tar seg av stua!
Og resten deler vi på når det trengs[:D]

vi gjør lite vi har vaskedame hver fredag, kjempe deilig :)
men vi støvsuger jo osv nnoen ganger da deler vi likt..

Vi er enig om at det er begge sin oppgave å gjøre/holde leiligheten rein. Men problemet er at jeg er en KONTROLLFREAK og har STØV PÅ HJERNEN. :) så det kan ende med at jeg gjør mye mer! Når det passer så tar vi felles vask hver fredag der vi deler opp rommene og vasker :) Går kjempebra!

Lurer litt på om jeg skal skaffe vaske hjelp her selv også... for jeg jobber så mye at jeg rekker nesten ikke tenke husarbeid.. vil heller bruke tiden på familien om vi kan få vaske hjelp[:)]

Back
Topp