Ang Hund

Chupachups

Glad i forumet
Vi har en familiehund hos mamma og pappa, og den er litt under 1 år.
Den er utrolig vill, og ligger nesten ikke stille iløpet av en dag, fordi han skal ha med seg alt! Og er veldig å skal hoppe på folk, og sånn. Nå har mamma og pappa bestemt at dem skal selge han, og det har jo ikke vi søstrene lyst til [:(]
Noen som vet hva vi kan gjøre for at han skal bli roligere? [:(][:(]

komme dere på hundetrening og få hjelp fra en trener...
Høres ut som hunden kansje har MYE energi som må ut, blir den trent mye?

I fare får å virke slem...
Men hvem skaffer seg en valp om de ikke tåler at den er vill???
Selvfølgelig er den vill...Er helt vanlig det får en så ung hund.
Det er som regel først i tre års alderen at de roer seg ordentlig

ORIGINAL: Zera

Er ikke så stor mulighet for hundetrening her i bygda. [&o]
Hunden får en lang tur om dagen på ca 3-4 km, pluss noen småturer. Men 5 min etter vi kommer hjem begynner han å mase og styre igjen.
Han har snev av sauehund i seg, og er ikke kastrert.

ORIGINAL: MammaTilEnSnupp

I fare får å virke slem...
Men hvem skaffer seg en valp om de ikke tåler at den er vill???
Selvfølgelig er den vill...Er helt vanlig det får en så ung hund.
Det er som regel først i tre års alderen at de roer seg ordentlig

Dem hadde jo seff regna med at han er vill, men ikke SÅ vill, han ble sånn etter at jeg og lillesøstra mi flytta ut, så han har jo på en måte "mista" en del av flokken sin. Men jeg veit ikke jeg, vil bare ikke at dem skal sende han vekk [:(]

Høres ut som om denne hunden trenger mye mer stimulans enn hva den får. Kom dere ut på trening igjennom en hundeklubb og tren hver dag, så skal du se at hunden roer seg. Grunnen til at dem følger etter overalt er for å stimulere hodet sitt på et vis. Og den vet ikke bedre når den hopper på folk, fordi det ikke er trent på at den ikke får lov til å hoppe.

kanskje den trenger mer psykisk aktivitet enn fysisk? Vår er slik.. kan gå milevis med han og er hyyyper etterpå... men gi han noen utfordringer hvor han må bruke hodet og han er kjempesliten etter 10 min[:)]

ORIGINAL: tone86

kanskje den trenger mer psykisk aktivitet enn fysisk? Vår er slik.. kan gå milevis med han og er hyyyper etterpå... men gi han noen utfordringer hvor han må bruke hodet og han er kjempesliten etter 10 min[:)]

Men hvilke utfordringer da?
Han er btw ganske rolig når det bare er 1 sammen med han, og da kan han ligge å slappe av, uten å få tulltak [8D]

ORIGINAL: **Anim**

Høres ut som om denne hunden trenger mye mer stimulans enn hva den får. Kom dere ut på trening igjennom en hundeklubb og tren hver dag, så skal du se at hunden roer seg. Grunnen til at dem følger etter overalt er for å stimulere hodet sitt på et vis. Og den vet ikke bedre når den hopper på folk, fordi det ikke er trent på at den ikke får lov til å hoppe.

Fortsatt, ingen hundeklubber i mils omkrets her, dem bor i ei lita bygd.
Han er trent på at han ikke får lov å hoppe jo!! Men han blir så gla og overlykkelig når det kommer folk, at han ja.. Hopper. [8D]

ORIGINAL: Chupachups

Men hvilke utfordringer da?
Han er btw ganske rolig når det bare er 1 sammen med han, og da kan han ligge å slappe av, uten å få tulltak [8D]

vår er og sånn... når bare jeg og sambo er hjemme kan han være så rolig at man nesten glemmer at han er her... og får vi besøk blir han helt "idiot"...

Men gjemme godbiter rundt om kring og få han til å lete hjelper her (både inne og ute)... hender vi også leker "gjemsel" med han ute... Få han til å hente spesifikke ting (vi er kun på ball og flaske-stadie, men han har skjønt forskjellen)..

Noen hunderaser er forøvrig litt hypre av natur... Hunden vi har er kjent for å være "valp fra han er liten til han dør..."...

Hunden får en lang tur om dagen på ca 3-4 km, pluss noen småturer. Men 5 min etter vi kommer hjem begynner han å mase og styre igjen.

hva mener du med sauehund? border collie? hjelper ikke med 3-4 km hver dag for en border collie blanding hvis den ikke får noe hjernetrim! jeg har 2 border collier og hvis de ikke får noe noe hjernetrim i løpet av dagen så finner de på ting og gjøre selv (ikke positive ting). hva med agility?

Den er fremdeles valp/unghund, da kan de være ganske ville av seg. Høres nesten ut som dere har kjøpt feil rase. Som mange her sier så kan det hende at det hjelper med litt hjernetrim. Hva med å dra på ukeskurs om sommeren? Siden dere ikke har noen hundeklubber i nærheten?

du får kjøpt hjerne leker til hunder på de fleste dyrebutikker, sånne brett en gjemmer godbiter i så må de enten flytte på noe, eller åpne bokser for å finne dem. De koster ikke all verdens, det kan kanskje hjelpe dere så hunden får brukt hjernen litt mer,
evt prøve å gjemme ting ute å lære til å finne. forskjellige sopparter f.eks, om det er noen som er glad i sopp i familien og dere bor nær skogen. [:)]
har dere god plass, prøv å lag en hinderløype på udsiden å tren med ham der, så får han brukt mer enn bare beina. [:)]

vi hadde hunden vår kastrert pga det her. men det var ikke før han var fyllt tre år.. de fleste hunder er over med den "trass"-alderen da, som jeg kaller det..
han er kjempe rolig og snill hund nå ihvertfall [:)]

Mer i ro trening. Bruk gjerne leiebånd inne ved besøk så hunden forstår sine grenser.

Tren masse spor, det er mulig uten store hjepemidler. En kan gjerne ta hundens måltid (tørrôret) og spre det utover plene og så la hunden snuse dette opp og spise mate sin. DA bruker den sansene sine og blir sliten i hode.

Få ta i mer mentalstimulerende leker eller lag noe selv.

Få mer fart på aktiviteten hans. ast ball med hunden, lag evt en flirtpole som han kan utfordre seg på, da skal du se han får brukt opp energien sin.

[:-]Synes ikke en 5 km tur er lang i det hele tatt jeg da.... Vi har også en blandingshund ,med Border Collie i seg.. Han får to turer på 6 km hver dag + 1 times tur på kvelden.... Og enda har jeg dårlig samvittighet fordi jeg synes det blir litt lite tur.
Vi underholder ham med hjernetrim leker, det trenger han! Enda han er "hyper-passiv[8D]" Makelig anlagt hund.... (Han er Chow Chow,New Foundlender - med en bestefar som var Border Collie)
 En 1 åring er jo bare i slyngelalderen ennå ,og å gi ham mental trening er nok et must for å få ham sysselsatt i hodet. BC er jo en krevende hunderase ,nettopp fordi den er så intelligent,og krever mye av eieren.

Ja,men dt er jo en valp.. Og de har jo MYE energi som må UT!! [:)]
Da får dere prøve å utfordre den litt med leker som gjør at den må jobbe med HODE! de blir veldig slitne av det også[:)]
Når våres var valp, så trente vi daglig lydighet hver dag som innkalling fks: *Jeg løp bak et tre, ropte på henne, så møte hu komme å finne meg.
*Eller kastet mat over alt i hagen og hu fekk gå å lete det frem
*kjøpte iq leker til henne så hu fekk bryne seg litt på.fks: Sånne terninger som de må trille på for å få ut godbiten, kunne også ha måltidet hennes i en sånn og da jobbet hu litt for mat

osvosv[:)]

DET ER HELT NORMALT :D

Jeg har selv en hund som var sånn, hun er nå 2,5 år, og har først i sommer begynnt å roe seg. Blanding av Border Collie, Labrador, Boxer og Buhund.
Det er en grunn til at de fleste hunder som omplasseres på finn.no er i nettopp i ettårs alderen. De prøver ut eieren for å se hvor langt de kan tøye strikken, selvom det kan virke helt håpløst, må man bare holde ut. Trene konsekvent, være bestemt og gi masse ros når den gjør noe bra. Jeg var på flere kurs med min første året, fordi jeg trodde dette var helt håpløst, men fikk lite ut av de. Men tok altså enda 1,5 år før jeg så noe serlige resultater. Hunden må rett og slett få lov til å bli litt voksen først. Gi den en sjans før den selges/omplasseres. Viktig å gi den fysisk og minst like mye psykisk stimmulering. Det eneste som roet min hund, var å få den til å ligge på plassen sin mens jeg gjemte godbiter høyt og lavt i HELE huset, og ga kommandoen SØK. Hun kan snuse rundt i over en time etter at det er tomt. Etterpå ligger hun som et slakt.

Syntes det er så synn at så mange "kvitter" seg med hunden de første to årene fordi den er vill. Ungene våres har jo forskjellige trassaldere de også, samme med hunden. Gi den en sjans, ikke gi opp!

Masse Lykke til :)

Tenkte det samme [:)] Finnes jo en del bøker om dette, og i bladet Vi med hund har de sider med forskjellige tips og triks!

Man trenger ikke gå på kurs eller noen sånt for å trene med hunden. De kan fint holde på med diverse hodetrening, lydighetstrening og turgåing. Alt dette gjør at hunden får ut energi. Hunder elsker søkeleker. F,eks gjemme små godbiter (pølesbiter) rundt omkring i et rom å la den leke.

Back
Topp