Ang. hovedomsorg

Masie

Betatt av forumet
Hei [:)]

Tidlig i sommer valgte bf og jeg å gå fra hverandre.
Da ble fordelings ansvaret slik Hovedomsorg og 52 % på meg og 48 % på bf.
Jeg får da skatteklasse 2 og dobbel barnetrygd, bf slipper å betale barnebidrag, men jeg får litt hjelp til klær og han betaler halvparten av bhg
frem til jeg får dobbel barnetrygd.
Dette har fungert helt greit.

Nå har jeg en veldig god kamerat og vi har følelser for hverandre, men er ikke kjærster ikke enda iallefall. Jeg syntes det er litt raskt
etter seperasjonen så jeg ønsker ikke å ha noen nye forpliktelser enda.
Bf vet om dette og har blitt skeptisk til avtalen, spes fordi han er redd jeg skal flytte ut av kommunen.
Han vil at vi da skal ha helt delt omsorg for vår datter.
Jeg har ingen planer om å flytte fra kommunen, vår datter har begge foreldre her, alle besteforeldrene sine her og barnehagen som alle 3 er veldig fonøyd med og i tillegg bor jeg 10 min gange fra jobb. Kunne ikke falle meg inn å flytte herfra.

Jeg er litt usikker på hva jeg vil gjøre, jeg stoler jo på barnefar ifht vår datter, men det er noe med det at som mor så føler jeg litt
på å gi fra meg hovedomsorgen. Ja jeg vet far har like mye rett på barnet som meg, derfor gikk jeg med på den samværsfordelingen som vi
nå har. Men er noe usikker på konsekvensene på å gi fra meg hovedomsorgen.

Hvilken stor forskjell vil det være egentlig?
Noen som vil hjelpe meg å svare på dette? Har prøvd å titte litt på nettet selv, men ble ikke veldig klok på forskjellen.

[:)]

Det vil bety for deg at du mister en barnetrygd, og har ikke lenger krav på OS.
dere får en barbetrygd hver, og skatteklasse 2 annen hvert år.

Du mister som sagt retten på de fleste økonomiske stønader, men dere kan faktisk ha avtale om delt omsorg med "skjevfordeling" av tidsfordelingen.

Forskjellen på å ha delt foreldreansvar og å ha delt omsorg er at begge foreldrene nå kan/må være med på bestemmelser om skole, barnehage, flytting osv.
Du kan altså ikke lenger flytte med barnet uten BFs tillatelse, ei heller velge å la barnet bytte skole m.m.
Men dere kan ha denne ordningen og allikevel ha f.eks. 45/55-deling, eller 40/60-deling - delt omsorg betyr i så fall mest at BF (eller mor) har en forsikring om at omsorgsforelder ikke bare kan flytte vekk med barnet.

Hmmm.... Har ikke søkt om OS nå jeg, har jeg krav på det altså???
Kan man lage en avtale på at kun den ene skal ha skatteklasse 2? Om begge er enig i det?

Du har krav på OS i tillegg ja. Du får jo redusert i og med at du har inntekt. Det med skatteklasse kan jeg desverrre ikke svare på.

Så stønadene går på omsorg, ikke hvor mye moren eller faren er med barnet?

NAV krever i og for seg at den forelderen som har hovedomsorgen har "markant" mer av omsorgen enn samværsforelderen - det ser visst ut til at NAV-kontorene har veldig forskjellig tolkning av dette, noen krever minst 40/60-deling, andre har "alt over 50%".

Så lenge NAV går med på at du har hovedomsorgen har du krav på redusert OS så lenge du tjener under 6 G eller noe liknende - det ligger et skjema på NAV som viser hvor mye du kan få.

Som kommende alenefar så synes jeg det bare er rett og rimelig at alt skal deles. Hvorfor skal mor sitte med alle rettigheter og økonomiske fordeler ved et brudd? Jeg kommer ikke til å godta noe annet enn 50/50, barnetrygd og skatteklasse 2 annenhvert år.
I dagens samfunn er det ikke gitt at barnefar har bedre økonomi enn mor, så jeg spør igjen, hvorfor skal mor sitte med alle "fordelene" ved et samlivsbrudd???
Frustrert alenefar.

Gutte: Jeg er prinsipielt enig med deg, men her har jeg og PtG kommet frem til at vi får bedre økonomi samlet sett når en av oss har hovedomsorgen, og siden han ikke er interessert i det foreløpig har jeg det.
Vi får da 4-5 000 i støtte fra NAV pr. måned, som vi IKKE hadde fått ved delt omsorg, og det er mye penger som går til Jr. - barnehage, klær osv. dekkes inn av dette beløpet.
Jeg tjener i utgangspunktet mer enn BF, men han har samboer og derfor vesentlig romsligere økonomi.

Vi er enige om å se på muligheten for delt omsorg når Jr. nærmer seg skolealder, om han vil det selv, og jeg er helt klart åpen for det!

Dessverre ser vi her inne mest mors side av saken, siden det er flest mødre med hovedomsorg for så små barn som de fleste av oss har (og ja, de eldre også) - og her hører vi om en overvekt av "egoistiske" BFer som "truer" mor med 50/50-deling eller å "ta" barna fra henne dersom hun har mage til å be om barnebidrag for å forsørge deres felles barn - eller som ønsker delt omsorg på papiret (for å slippe bidrag) mens mor i realiteten skal ha barnet 70% slik at far kan jobbe overtid og feste når han vil det...
Dette fører jo naturlig nok til en viss skepsis.

Ellers er jeg HELT for delt omsorg for barn over 3 år, hvor begge foreldrene kan oppføre seg som voksne og la barnets beste gå foran.
JA til fedre som bryr seg, engasjerer seg og stiller opp for barna!
HURRA for fedre som er PAPPAER, ikke bare BF! [:)]

ORIGINAL: Gutte

Som kommende alenefar så synes jeg det bare er rett og rimelig at alt skal deles. Hvorfor skal mor sitte med alle rettigheter og økonomiske fordeler ved et brudd? Jeg kommer ikke til å godta noe annet enn 50/50, barnetrygd og skatteklasse 2 annenhvert år.
I dagens samfunn er det ikke gitt at barnefar har bedre økonomi enn mor, så jeg spør igjen, hvorfor skal mor sitte med alle "fordelene" ved et samlivsbrudd???
Frustrert alenefar.

Rett og rimelig at alt skal deles? Høres ut som barn kan deles i to, gjerne på midten. Nå er det utrolig nok at barn er mennesker, og ikke bo, som kan deles likt. Det er barnas beste som er utgangspunktet for hvordan de skal "deles".

Holdninger som det her skremmer meg. Ikke fordi fedre ikke skal ha rett på det samme, men fordi du ikke nevner ETT ENESTE STED, at du vil ha barna mest mulig fordi det er bra for barnet ditt. Man har ikke 50/50 fordi man er så forbanna redd for at den andre parten skulle slumpe til å få mer penger enn en selv. Om man har det er det fordi det er det beste for barnet.

Jeg er klar over at jeg er på tynn is i et forum som dette, hvor det er et makant overtall av jenter/damer.
Men det skal sies at jeg elsker/forguder mine barn og skulle mer enn gjerne ha hatt dem 100% av tiden.
Og at jeg ønsker å ha mine barn 50 har så absolutt ikke noe med økonomi å gjøre!!
Jeg er helt sikker på at mine barn har godt av å være like mye sammen med meg og moren. Så lenge det ikke er snakk om at mor eller far ikke er skikket til å ha barn, så bør de være hos begge to!!!
En annen ting er at jeg synes mange av dere er stygge mot deres x'er når dere skriver her inne. Dere skal være klare over at dette ikke er et lukket forum og at alle kan se det dere skriver. Dere setter deres tidligere kjærester i en gapestokk for hele www.
Synes ikke dette er noe ålreit av dere. Det er greit nok at mange føler seg forsmådd og sviktet, men å legge ut om alt mulig på nettet synes jeg er stygt gjort uansett hva man har blitt utsatt for!!

Jeg er klar over at jeg er på tynn is i et forum som dette, hvor det er et makant overtall av jenter/damer.
Men det skal sies at jeg elsker/forguder mine barn og skulle mer enn gjerne ha hatt dem 100% av tiden.
Og at jeg ønsker å ha mine barn 50 har så absolutt ikke noe med økonomi å gjøre!!
Jeg er helt sikker på at mine barn har godt av å være like mye sammen med meg og moren. Så lenge det ikke er snakk om at mor eller far ikke er skikket til å ha barn, så bør de være hos begge to!!!
En annen ting er at jeg synes mange av dere er stygge mot deres x'er når dere skriver her inne. Dere skal være klare over at dette ikke er et lukket forum og at alle kan se det dere skriver. Dere setter deres tidligere kjærester i en gapestokk for hele www.
Synes ikke dette er noe ålreit av dere. Det er greit nok at mange føler seg forsmådd og sviktet, men å legge ut om alt mulig på nettet synes jeg er stygt gjort uansett hva man har blitt utsatt for!!

Jeg blåser i om du er dame eller mann, det var ikke derfor jeg reagerte på den forrige uttalelsen din.

At du mener at noen her inne utleverer eksen sin, er nok helt riktig i en del tilfeller. Nå kan jeg ikke se at trådstarter gjorde det i denne tråden. Du kan jo lage en egen tråd om dette, og jeg tar en råsjans og tipper at du får svar.

Hvorfor er du på tynn is på ett slikt forum? De færreste er uenig med deg så lenge far/mor er skikket. Det som ofte blir feil, er når det blir snakk om hvor mye mor/far har krav på barna. Det er barna som har krav på far/mor! JEG synes man skal tenke på det beste for barna, både økonomisk og selvfølgelig følelsesmessig. Alle barn har rett på samvær med både far og mor, selvfølgelig hvis mor/far er oppegående så er 50/50 det beste. Men det viktigste er vell at far og mor kan samarbeide?

Det med å legge ut på nett er jeg delvis enig i. Jeg skjønner den med å tømme seg en plass, og de færreste av bf er vell her? Så lenge navn ol ikke blir nevnt ser jeg ikke helt problemet. Og stort sett er profilene ganske anonyme også. Men jo, man skal være forsiktig i hva man legger ut på den store www.

Men du jeg kan i mange ting si meg enig med deg.

MEN det e rjo ikke mammaene som får ekstra penger - pengene går jo til å ta seg av barnet... Så lenge det er jeg som ha den daglige omsorgen for barnet og det e jeg som handler ALT av klær og annet utstyr og betaler ALT han trenger. Da er det vel rett og rimelig at jeg skal få stønader og skatteklasse 2 - til beste for barnet???

Jeg er mann, så det er sagt.
Når jeg sier jeg er på tynn is så mener jeg at det sikkert er flest jenter/damer her inne. Altså......
Vel, nå blir det mye ordkløveri her ser jeg. Men for å ha sagt det i klar tekst. Barn(a) kommer ALLTID FØRST!! Både når det gjelder økonomi og hvor og hvordan det er mest fornuftig at barnet (a) til en hver tid skal være og hvem som skal ha omsorgen. Men jeg har en klar formening om at dere damer har en egen evne til å "true" oss menn med at vi ikke får se/ha barna våre om vi ikke åpner lommeboka tilstrekkelig. (jeg personlig har ikke dette problemet, men jeg kjenner til flere tilfeller)
Og dette synes jeg er feil !!
Når det gjelder deres x'er og anonymitet. Jeg ser jo at flere her inne har bilder (om det er av dere selv da vel og merke) så er det ikke vanskelig å skjønne hvem dere snakker om hvis man kjenner deg. Ønsker dere deres tidligere kjæreste o.l. at han evt skal gå glipp av en godt betalt jobb pga den kvinnelige sjefen hans finner mye dritt om ham på nettet osv.? Hjelper det deres barn?? Dere kan argumentere i det vide og brede om at det ikke skrives navn osv, men kan man data er ikke dette så veldig vanskelig, tro meg!!
Jeg kommer ikke til å lage en ny tråd om dette temaet, for så ivrig er jeg ikke på dette. Men jeg ble bare litt provosert av det jeg tilfeldigvis kom over på min vandring på nett, at jeg ikke klarte å la være å si noe.
Men dette er jo som å legge inn et anonymt innlegg i dagbladet eller vg, alle kan slenge "dritt" om og til alle. Så jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei.
Men et lite ønske til slutt.
- Uansett om DU er mann eller kvinne, tenk over hva du skriver på nettet, hvem som kan lese det (hele verden) og hvilke konsekvenser det får for den andre personen og dermed deres barn!!

ORIGINAL: bias

Men du jeg kan i mange ting si meg enig med deg.

MEN det e rjo ikke mammaene som får ekstra penger - pengene går jo til å ta seg av barnet... Så lenge det er jeg som ha den daglige omsorgen for barnet og det e jeg som handler ALT av klær og annet utstyr og betaler ALT han trenger. Da er det vel rett og rimelig at jeg skal få stønader og skatteklasse 2 - til beste for barnet???

Jeg synes det e fantastisk at du stiller opp - bare husk å til enhver tid tenk på barnets beste. Det beste for mitt barn er ikke 50-50 og det er det IKKE bare meg som mener - noen ganger er det bare sånn - og noen ganger er det bedre at pappaen har mer enn mammaen. MEN  ide aller fleste tilfeller er det mor som har hatt hovedomsogen for barna...

Til Gutte:

Jeg mente ikke å slenge dritt om pappaen til barnet mitt her, det er ikke det jeg er ute etter i det heletatt.
Pappaen til prinsessa er verdens beste pappa for henne og han er veldig snill.
Han fortjener å ha henne like mye som meg. Pappaen er like interressert i at jeg skal bo der jeg gjør nå mtp
at det er i nærheten av han, barnehagen og samme skolekrets .

Han tjener mer en meg og er på vei til å gå opp mye i lønn. Derfor er det ikke så viktig for han å ha
skatteklasse 2. Dersom jeg ikke får beholde skatteklasse 2 så må jeg flytte ett annet sted og
det finnes ingen sted i nærheten jeg kan ha råd til å bo da. Da vil heller pappan at jeg skal beholde skatteklasse 2
og bo i nærheten av han .

Så i utgangspunktet ønsker vi det samme, bortsett fra at han er redd jeg skal flytte ut av kommunen om jeg har hovedansvaret.
Jeg vil jo ikke flytte herfra, så det å endre på denne avtalen er bare fordi han ikke stoler på meg mtp dette.

Noen som vet hvordan det er om man har deltomsorg ifht skatteklasse 2, kan foreldrene lage en gjeldene avtale om
at kun den ene skal ha skatteklasse 2??

Masie.
Det var ikke deg spesielt mine uttalelser var rettet mot, det var mer på et generelt plan.

Ja, dere kan inngå en avtale om at kun den ene skal ha skatteklasse 2.

ORIGINAL: Masie

Til Gutte:

Jeg mente ikke å slenge dritt om pappaen til barnet mitt her, det er ikke det jeg er ute etter i det heletatt.
Pappaen til prinsessa er verdens beste pappa for henne og han er veldig snill.
Han fortjener å ha henne like mye som meg. Pappaen er like interressert i at jeg skal bo der jeg gjør nå mtp
at det er i nærheten av han, barnehagen og samme skolekrets .

Han tjener mer en meg og er på vei til å gå opp mye i lønn. Derfor er det ikke så viktig for han å ha
skatteklasse 2. Dersom jeg ikke får beholde skatteklasse 2 så må jeg flytte ett annet sted og
det finnes ingen sted i nærheten jeg kan ha råd til å bo da. Da vil heller pappan at jeg skal beholde skatteklasse 2
og bo i nærheten av han .

Så i utgangspunktet ønsker vi det samme, bortsett fra at han er redd jeg skal flytte ut av kommunen om jeg har hovedansvaret.
Jeg vil jo ikke flytte herfra, så det å endre på denne avtalen er bare fordi han ikke stoler på meg mtp dette.

Noen som vet hvordan det er om man har deltomsorg ifht skatteklasse 2, kan foreldrene lage en gjeldene avtale om
at kun den ene skal ha skatteklasse 2??

Når jeg sier jeg er på tynn is så mener jeg at det sikkert er flest jenter/damer her inne. Altså......
Vel, nå blir det mye ordkløveri her ser jeg. Men for å ha sagt det i klar tekst. Barn(a) kommer ALLTID FØRST!! Både når det gjelder økonomi og hvor og hvordan det er mest fornuftig at barnet (a) til en hver tid skal være og hvem som skal ha omsorgen. Men jeg har en klar formening om at dere damer har en egen evne til å "true" oss menn med at vi ikke får se/ha barna våre om vi ikke åpner lommeboka tilstrekkelig. (jeg personlig har ikke dette problemet, men jeg kjenner til flere tilfeller)
Når det gjelder deres x'er og anonymitet. Jeg ser jo at flere her inne har bilder (om det er av dere selv da vel og merke) så er det ikke vanskelig å skjønne hvem dere snakker om hvis man kjenner deg. Ønsker dere deres tidligere kjæreste o.l. at han evt skal gå glipp av en godt betalt jobb pga den kvinnelige sjefen hans finner mye dritt om ham på nettet osv.? Hjelper det deres barn?? Dere kan argumentere i det vide og brede om at det ikke skrives navn osv, men kan man data er ikke dette så veldig vanskelig, tro meg!!
Jeg kommer ikke til å lage en ny tråd om dette temaet, for så ivrig er jeg ikke på dette. Men jeg ble bare litt provosert av det jeg tilfeldigvis kom over på min vandring på nett, at jeg ikke klarte å la være å si noe.
Men dette er jo som å legge inn et anonymt innlegg i dagbladet eller vg, alle kan slenge "dritt" om og til alle. Så jeg skjønner at jeg ikke kommer noen vei.
- Uansett om DU er mann eller kvinne, tenk over hva du skriver på nettet, hvem som kan lese det (hele verden) og hvilke konsekvenser det får for den andre personen og dermed deres barn!!

Nå er jeg enig med deg i at barna kommer først. For meg er det ikke kjønn, mor/far som er viktig, men hvem av dem som er mest skikket. Jeg er ikke helt for 50/50 i omsorgsprosenten da jeg mener barnet trenger en hoved base. Men som sagt, dette er ikke kjønnsbasert da jeg mener mange fedre er vel så gode som mødre.

Når det gjelder at vi truer med at fedre ikke får se barna før de åpner lommeboken så er mitt inntrykk (på min side av gjerdet[;)]) at mange fedre bruker dette som en unnskyldning, eller kall det forklaring til at de ikke ser barnet mer. JEG ønsker at bf skal ha han mer... jeg vet han snakker om penger. Jeg har kjørt det gjennom nav nettopp av den grunn at det ikke skal være en grunn til uenighet eller at jeg forsøker å oppe han osv.... Så er nok sikkert mange sider av saken, min, din og sannheten[;)][:D]

ORIGINAL: Delia

Nå er jeg enig med deg i at barna kommer først. For meg er det ikke kjønn, mor/far som er viktig, men hvem av dem som er mest skikket. Jeg er ikke helt for 50/50 i omsorgsprosenten da jeg mener barnet trenger en hoved base. Men som sagt, dette er ikke kjønnsbasert da jeg mener mange fedre er vel så gode som mødre.

Når det gjelder at vi truer med at fedre ikke får se barna før de åpner lommeboken så er mitt inntrykk (på min side av gjerdet[;)]) at mange fedre bruker dette som en unnskyldning, eller kall det forklaring til at de ikke ser barnet mer. JEG ønsker at bf skal ha han mer... jeg vet han snakker om penger. Jeg har kjørt det gjennom nav nettopp av den grunn at det ikke skal være en grunn til uenighet eller at jeg forsøker å oppe han osv.... Så er nok sikkert mange sider av saken, min, din og sannheten[;)][:D]

Jo da, en sak har alltid to sider. Jeg ser den.
Og ja, uansett om det er mor eller far som bruker barna sine mot den andre på den ene eller andre måten, så er det FEIL!!!
Man kan ikke straffe den andre parten på denne måten, det er uansett hvordan man snur å vender på det barna som er taperne i slike saker!!
Jeg er fullstendig klar over at jeg buste ut med en god del påstander og meninger her inne. Men jeg er jo inneforstått med at dette i all hovedsak er et "dameforum" og dermed en overvekt med damer/jenter her inne, som da igjen medfører all den "dritten" som det ofte er i "kvinnemiljøer", dere skjønner hva jeg mener.
Da jeg tilfeldigvis dumpet inn på dette så ble jeg en tanke provosert av noe av det jeg leste, og klarte da ikke å holde fingrene unna tastene, nei ikke jeg eller.....

Back
Topp