Ang graviditet og eggeplomme

Mamma`n til Sandra

Gift med forumet
Ei veninne fikk beskjed av legen at hun ikke kunne spise speilegg med hel plomme (altså bare stekt på ene sia)
Noen andre som har fått beskjed om det??

Jeg har så lyst på speilegg

Er ikke så farlig her i Norge, men gravide skal ikke spise rått egg i utlandet pga. faren for salmonella smitte.

ORIGINAL: Bare Kari

Sjansen for salmonella her til lands er vel såpass liten at det er en ganske liten risiko for å få det?

ja det har jeg hørt. men vet jo at det er samme faren med spekemat og det holder jeg meg borte fra nå. og da bør jeg kanskje holde meg borte fra rå eggeplomme og da ??

dyter litt

Toksoplasmose får en gjennom jord og katteavføring o.l. Trodde ikke man fikk det gjennom maten.
I Norge er det veldig liten sjangse for å få samonella gjennom egg, kylling o.l.

Det står ikke noe om at en ikke skal spise vanlige egg på matportalen.no, er bare måseegg en ikke skal spise hvis jeg ikke husker feil.

Matportalen sier vel ikke noe om eggeplomme?
Det er såpass trygt å spise egg og kylling her til lands, at man ikke fraråder gravide å spise det..

MEN, det er jo opp til deg selv. Hørte om ei som ikke ville spise majones en gang fordi hun ikke ville ha i seg rå eggeplomme... [8D]
Eller ei jeg kjenner som nektet å spise reker når hun gikk gravid, hun tok ikke sjansen. Så gikk hun ut å tok seg en røyk.. Hehehehe!!

ORIGINAL: Labambie

Matportalen sier vel ikke noe om eggeplomme?
Det er såpass trygt å spise egg og kylling her til lands, at man ikke fraråder gravide å spise det..

MEN, det er jo opp til deg selv. Hørte om ei som ikke ville spise majones en gang fordi hun ikke ville ha i seg rå eggeplomme... [8D]
Eller ei jeg kjenner som nektet å spise reker når hun gikk gravid, hun tok ikke sjansen. Så gikk hun ut å tok seg en røyk.. Hehehehe!!

Ganske ironisk da.. hehe

Back
Topp