ang godterier og slikt...

Klesklypa

Gift med forumet
Kor streng er du??
er det fortsatt nulltoleranse på alt av sukker? det går i tørka frukt og vann til kos? eller spiser din lille på smågodt, sjokolade, brus og kake?
kordan er det heime hos deg??

og.. ingen dømming takk
 
Sjølv har eg vert streng lenge. rett og slett fordi ho ikkje har mast eller strekt seg etter det og da har eg ikkje sett vitsen med å gi det til ho. Ho har liksom ikkje vert så opptatt av ka vi har spist.. men det har jo forandra seg no.

ho elsker frukt da! så voldsomt at vi må begrense frukta, for ho kunne spist kun det. og maser ganske masse etter frukt. alt slags frukt!
ellers får ho tørka frukt til kos. det er super stas!
når vi er på kafe får ho bolle, vaffel eller svele. de har vi av og til heime som kos også.
og når farmor klarer å stikke det til ho uten at vi ser har ho fått en og anna marie eller bixit kjeks, men vi har ikkje gitt det til ho sjølv. og no rundt jul har ho fått litt kakemann :)
ho har aldri smakt saft, brus eller juice.
ho drikker vann, melk eller smothie.. eller biola bringebær melk.. det er favoritten! og i følge VG er dte like masse sukker i den som i Cola :)
ho har fått sjokoladekake 3 ganger. 2 ganger i bursdager og en gang i barnehagen. da hadde eg egentlig ikkje noke anna valg enn å gi det til ho.. vil ikkje si nei til ho når alle andre sitter rundt ho å spise liksom! SÅ streng er eg ikkje :)
men ho har foreløpig ikkje smakt smågodt, sjokolade eller nugatti. og det er deilig å kunne sitte å spise ei skive nugatti foran ho uten at ho bryr seg i det heile tatt :) men eg venter på at ho snart skal smake da... Ho har blitt meir utprøvende i det siste. noke som jo egentlig er bra!
 
Jeg er ganske så streng på det, ja. Men det gjelder begge ungene da ;)

Er selvfølgelig mer streng med gullet da, ettersom jeg ikke ser det nødvendig for han i den alderen å spise godteri og søtsaker.
Så ingen godterier på han heller ikke brus. Han har fått litt utvannet saft av og til. 

Kaker får han litt av når vi en sjelden gang har det i huset (jeg lager jo mest til andre he he), men det er ikke snakk om å trøkke i tryne :p
 

Min lille mann får spise boller, kake, kjeks når det blir servert.

Sjokolade spiser han og litt av hvis det står på bordet (men det har det kanskje bare gjort 5 ganger i hans liv mens han har vært våken).

Smågodt (som i annet enn sjokolade) har han aldri smakt og aldri vist noen interesse for. 

Brus vil han ha hvis han ser det, men spytter det alltid ut igjen. Så nå gjør vi som så at vi fyller vann i glasset hans og har noen få dråper brus opp i og så er han fornøyd ;)

 
Jeg er streng, men ikke helt nazi på det. Han får smake kaker, boller, is og lignende hvis anledningen er der. Han har fått både saft og juice når han har vært syk, f.eks, men det er unntaket. Han får ikke brus. Smakt sjokolade, men det er langt ifra noe han får daglig eller ofte. Hin dagen pyntet han pepperkaker med nonstop i bhg. Jeg sier ikke nei til at han får spise det med de andre. Han elsker frukt, grønt og bær, så det går mye av det ellers.
 
her hadde han nesten ikkje fått smake slikt dersom det ikkje var for pappaen :P
han får heldigvis ikkje så ofte, men eg synes det er ofte nok. Gruer meg litt til juletida, for då kjem det sikkert til å bli vanskeligare å begrene. Men han får ikkje snop, men får smake kake eller vaflar osv osv når vi har det..

Men han får ein del frukt, og det er heldigvis sunt samtidig som det er sukker i :)

Og så synes han fremdeles tran er namnam og det samme med yoghurt naturell, så han har ikkje blitt for avhendig av søtsaker endå!;)
 
Han får kake når vi er i selskap, og vann eller melk i ukedagene. En sjelden gang saft. Juice har vi liksom aldri, vi......biola liker han godt. Youghurt får han også. Kjeks eller rosun i hånda på tur. Jah.....og muligens en sånn liten kindersjokolade til lørdagsgodt.....og det er kun for de to andre får. Og da vil han jo ha det de har.....

Brus har han aldri smakt.
 
ehm... Jenta er veldig glad i cola! digger når det er mye fres  Så er hun selvfølgelig veldig glad i sjokolade - hun er et lite godtetroll! På lørdagene kjøper vi litt smågodt (har gjort det to lørdager nå da).. Men hun synes det er litt plagsomt når det setter seg i tennene, haha! Hun prøver seg i butikkene å ta smågodt, men det får hun IKKE lov til, hun har gjort det et par ganger jeg ikke har vert rask nok...

Men vi har snop og brus i helgene og prøver å holde oss unna ellers. 
Hun kan selvfølgelig spise frukt og er veldig glad i det, skal liksom ikke kun ha sjokolade når hun får noe godt

Men ærh - tar det ikke så hytt så lenge som hun ikke får hele tiden, hun må forstå at snop har vi av og til. 

Hun er jo glad i tran og andre ting som "ikke er godt" så hun er ikke sukkeravhengig akkurat 
 
Vi er strenge med godteri i ukedagene, men på fredager pleier han å få noen bokstavkjeks og saft. Fredag er liksom kosedagen vår. På lørdag kan han få en sjokoladebit eller litt potetgull, men det er tilpasset mengde til den lille magen hans, altså : )
Ellers hvis det er noe spesielt, og vi spiser f.eks. kake i bursdag e.l., så får han smake av oss. Han får ikke et helt kakestykke for seg selv.
I ukedagene drikker han vann eller melk og spise det samme som oss. Masse frukt!
 
Snuppa her får juice el. saft på fredagene, da har vi kosedag med taco til middag. Er vi på kafe (er kanskje ca en lørdag i mnd) får hun juice og en vaffel el bolle. Is har hun også fått smakt hos oss.Er vi i selskap med kake får hun selvsagt smake kake, men prøver å begrense det. Det går stort sett greit, hun er ikke overivrig etter sånt. Har vel smakt en liten bit sjokolade et par ganger i sitt liv, men siden det er så sjelden husker hun det jo ikke og "ber" da heller ikke om det. Annet godteri el brus har hun aldri smakt. Men setter heller aldri fram sånt når hun er til stede - vil holde henne unna så lenge som overhodet mulig. De har jo ikke vondt av å glipp av det de ikke vet finns - snop for henne er rosiner, mais eller paprika  - sååå lykkelig hvis hun får en skål med det
 
Sander har aldri fått smake skikkelig snop, som smågodt, sjokolade osv. 
Han er glad for tørket frukt, melon og druer enno =) Ellers får han en del av kornmo kjeks, bixitkjeks uten sjokolade og digistive kjeks. 
Hans mistanke om melkeallergi har jo og begrenset han en del. Men no har eg laget sjokoladekake uten melk og fryst ned så det får han ett lite stykke av til besøk og lignende for eg får så vondt av han når han ikkje kan spise det samme som de andre. Ellers får han pepperkake eller kakemenn innimellom no når det er jul =) 
Brus har han fått smake litt av den siste måneden, men det liker han ikkje så vi holder oss unna. Saft og juice får han "ofte" siden han ikkje er så glad i havremelken sin og han får div. medisiner/avføringsmiddel osv. oppi det, eg vanner det alltid ut. Smoothie har han vært glad i frem til den siste tiden så det og får han :) 
 
oy da, tror kanskje vi har sklidd litt ut. Julian Emíl har vel smakt det meste... han får en pepperkake innimellom, ofte juice eller saft til middagen og brus i helgene eller i besøk. sjokolade elsker han men vi serverer selvfølgelig ikke uten at det er en anledning. men til tross for at han er glad i søtsaker så spiser han mye sunn mat også, liker mange grønnsaker og andre bra saker... ;)
 
Her har snuppa smakt litt av hvert :) men er ikke glad i det.. hun liker ikke sjokolade eller noen type kake.. ikke fløteis..men hun liker smågodt gummi.. så hun får noen biter det og klementiner + jordbær til lørdagsgodt :) hun elsker frukt og kunne levd på det :) 
Ellers så liker hun sånne små vannis,så det pleier jeg å ha på lur når hun er syk og ikke vil ha noe :) Juice er hun veldig glad og jeg skal ærlig innrømme at det har blitt en del juice i det siste.. blander 50/50 med juice og vann :) men hun drikker bare vann og melk til måltidene :) 
 
Jeg er ikke kjempe streng på det. Syns ikke det er rettferdig at hun ikke skal få smake dersom vi er borte på besøk. Det blir selvsagt ikke mye om gangen da, men hun får dersom hun har lyst på.

Hun får i stedet mariekjeks, klementiner, banan, bær eller yoghurt hjemme dersom hun har lyst til å spise noe. Eller rett og slett rosiner eller nøtteblanding. :)

Brus og saft får hun også, men holder oss til sukkerfri så godt det lar seg gjøre :)
 
Drikker kun vann, biola og melk på ukedagene. I helgene får han utvanna saft el juice. Eller de sukkerfrie boksene med barnejuice. Foresten...hver Torsdag når de har turdag i barnehagen får han med seg varm kakao eller toddy på termos. På lik linje med resten av barna :)

Det hender han får kindersjokolade på lørdager og kanskje en liten skål med potetskruer (noe han levde på når han var syk tidligere i høst!)  Ellers ikke noe godterier. Har heller ikke fått brus.

Kaker får han der det blir servert. Boller får han f.eks på byturer o.l. På søndager får han vafler eller sveler. (som ikke er noe værre enn pannekaker som vi spiser kanskje 2 ganger i mnd.)

Is får han hver gang han er hos mormor og morfor og det kan være flere gang i uka. Ikke streng der...han elsker is:)
 
Back
Topp