Ang gåstol og husarbeid

Februarprinsesse16

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Jenta vår er så knyttet av meg at ho vill ikke ligge på matten lenger enn fem minutter om gangen. Bruker bære sele KONSTANT og begynner å få fryktelig vondt i rygg og bein. Har elektrisk huske til henne, men ho vill kunn være med meg. Så den liker ho ikke. Er glad får at vi har ett sterkt bånd. Men jeg får ikke gjort husarbeid slik jeg ønsker! Og derfor lurer jeg på det med gå stol. Har lest litt og det er mye negativt sagt om det, om at det ødelegger barnets utvikling osv. Men så lurer jeg på om det hadde gått ann å ha ho der kunn når jeg skal gjøre husarbeid?
Veit at ho skal helst gå selv før man tar ho i en gåstol...
Eller noe annet forslag?
 
Men hvordan får hun utviklet seg om hun bæres hele tiden? De skal jo helst bruke masse tid på gulvet. Er nok lurt å øve på det, og ikke vær redd for litt grin. ;) Mi hater å ligge på magen, men er jo pent nødt til det uansett. :p

Vet det ikke var det du spurte om, altså. ;)
 
Men hvordan får hun utviklet seg om hun bæres hele tiden? De skal jo helst bruke masse tid på gulvet. Er nok lurt å øve på det, og ikke vær redd for litt grin. ;) Mi hater å ligge på magen, men er jo pent nødt til det uansett. :p

Vet det ikke var det du spurte om, altså. ;)

Ikke sant, går ikke ann å bære heletiden!
Men når jeg setter ho på gulvet å hun går lei begynner ho å hyl skrike! o_O
 
Storesøster her brukte gåstol litt innimellom etter hun var 6mnd, korte perioder innimellom, hun tok ikke noe skade av det:) prøv å ligg litt på gulvet å lek med lille og gi forskjellige leker osv som kanskje kan være spennende sånn at mini liker å ligge å styre litt på gulvet til slutt? Her får han nye ting å leke med å studere om han begynner å sutre og kjede seg osv men tar han alltid opp når han gråter:)
 
Ikke sant, går ikke ann å bære heletiden!
Men når jeg setter ho på gulvet å hun går lei begynner ho å hyl skrike! o_O
Må bare prøve, altså. Og gjøre det så artig som mulig å ligge der. Husarbeidet får bare vente så lenge. ;) Snakk med henne hele tiden mens du beveger deg bort fra henne, så hun skjønner at du ikke blir borte. Det løsner nok etter hvert, men du må sikkert jobbe litt med det. :)
 
Ta med babygym eller ett teppe å ha henne på, på golvet mens du gjør det du skal. Det er viktig å lære barna at de må være litt alene også, ellers gjør man både seg selv og ungen en stor bjørnetjeneste. Man skal kunne gjøre litt husarbeid, gå på do, spise mat osv fordi om man har barn. Sier ikke at man skal legge fra seg ungen å ta helgevasken uten å se om ungen, men ungen tåler å ligge alene i 3-5 minutter. Det vil også ha betydning den dagen ungen starter i barnehagen.

Og nei, jeg kunne aldri satt ungen min i gåstol, sa ville jeg faktisk heller gitt blanke i husarbeid og sånt enn så lenge i stedet. Man vil ikke merke om de tar skade av det nå, det merkes først om 10-20 år. Man vet dessverre ikke hvor lite som kan være med å gjøre skade.
 
Vi måtte trene på å ligge i vippestolen. Han hatet den til å begynne med men nå sitter han fint i den og har babygym over som underholdning mens jeg dusjer f.eks. Funker kjempebra nå.
Ellers får han ligge på matta si med en del leker rundt seg. Ikke bestandig det funker, men han kan være der opp til 1 time. Jeg hadde nok unngått gåstol for å være helt ærlig. Vi fikk også en sånn huske til førstemann der du setter babyen oppi med beina ned i gulvet. Aldri brukt. Jeg hadde dårlige hofter som barn, så jeg er livredd for at de skal få det.
 
Etter å undersøkt enda mere med gå stol skal jeg ikke tenke tanken på å anskaffe det!
Prøvde istad å leke med henne på matta\ baby gymmen som vanlig men ho vill bare opp, gir ho forskjellige aktivitets leker men tilslutt begynner ho å hyl skrike :eek:
Ho gjør gjerne det når det er noe ho ikke vill.. Så da ble det selen igjen når jeg skulle spise... Ellers så har jeg prøvd å ta henne i mat stolen å det fungerte faktisk i noen minutter:)

Også en annen ting ho skriker\hyler hvergang ho ikke får som ho vill. F.eks ho vill ha brus burken,ho vill ikke ligge, sove, ta på klær, bleie osv. Hvordan skal jeg gjøre det når ho hyler så innmari høyt? Når kan jeg si nei til henne :)? Eller hva bør jeg gjøre eller si når ho skriker?
 
Etter å undersøkt enda mere med gå stol skal jeg ikke tenke tanken på å anskaffe det!
Prøvde istad å leke med henne på matta\ baby gymmen som vanlig men ho vill bare opp, gir ho forskjellige aktivitets leker men tilslutt begynner ho å hyl skrike :eek:
Ho gjør gjerne det når det er noe ho ikke vill.. Så da ble det selen igjen når jeg skulle spise... Ellers så har jeg prøvd å ta henne i mat stolen å det fungerte faktisk i noen minutter:)

Også en annen ting ho skriker\hyler hvergang ho ikke får som ho vill. F.eks ho vill ha brus burken,ho vill ikke ligge, sove, ta på klær, bleie osv. Hvordan skal jeg gjøre det når ho hyler så innmari høyt? Når kan jeg si nei til henne :)? Eller hva bør jeg gjøre eller si når ho skriker?
Hvordan er det om natten? Ligger hun for seg selv på rygg da? Hvis ikke, kanskje hun får vondt i f.eks nakke eller rygg når hun legges på rygg, men at smerten er borte i bæreselen...?? Bare et forslag. Det går jo an å prøve en tur til osteopat eller kiropraktor for å sjekke ut eventuelle stivheter eller låsninger som kan plage henne.
 
Hvordan er det om natten? Ligger hun for seg selv på rygg da? Hvis ikke, kanskje hun får vondt i f.eks nakke eller rygg når hun legges på rygg, men at smerten er borte i bæreselen...?? Bare et forslag. Det går jo an å prøve en tur til osteopat eller kiropraktor for å sjekke ut eventuelle stivheter eller låsninger som kan plage henne.
Om natten sover hun på ryggen, men når du sier det så har hun hatt låsninger i nakke,rygg og bekken. Gikk hos kiropraktor 5-6ganger og da mente han at ho var 80% frisk og at det ikke var mere å gjøre. Men det var får 2måneder siden, kanskje det har kommet tilbake igjen :/ Fint du nevnte det får det tenkte jeg faktisk ikke på. :)
 
Last edited:
Gåstol er fyfy. Men jeg forstår frustrasjonen din, vår første hyla på gulvet mens minste nå ELSKER å ligge i gymmen! Han ruller og roterer og kan leke selvstendig i opp mot en time - de gangene han hyler er det fordi han ikke når tak i det han vil ha. Men han er avhengig av at jeg er i umiddelbar nærhet ja, om jeg skal skyndte meg å slenge inn en klesvask blir det hyl og skrik.
 
Back
Topp