Ang gå over termin..

Nurkis

Gift med forumet
sitter og tenker og lurer på en ting....

Det er vel naturens gang at kroppen setter igang fødselen selv?
Så hvis en går over termin, så er det vel meningen for kroppen er vel ikke klar før da?? Eller??

ORIGINAL: Bdancer

Jeg tror kroppens måte er den beste i de fleste tilfeller. Men desverre er det ikke alltid den klarer å ordne opp selv. Synes overtid er skummelt[&:] Tror ikke 40+2 gjelder for alle. Tror UL-termin ikke alltid stemmer, fostre vokser i rykk og napp. Noen føder barn med tegn på god modning i uke 37 mens de som går noen dager på overtid har en baby "til termin"... Vanskelig å vite på forhånd. Så til spm ditt: oftest så kommer vel babyen når den er klar. Men noen ganger tror jeg overtid kan være for mye fordi babyen kan ha vært klar lenge...

Helt enig. Syns det er skremmende å tenke på, og er glad jeg slapp overtid med førstemann ihvertfall. Han var 3790 gram når han ble født 12 dager før termin. Jeg kunne jo hatt han i magen nesten 1 hel mnd til. Nå hadde jeg UL-termin bare 1 dag etter menstermin, så den stemte nok ganske bra. Men noen får jo terminen flyttet opptil flere uker - skummelt!

Jeg fødte selv (igangsatt pga. vannavgang) 20 dager over UL termin... Som ble 32 dager over menstermin.. Og siden jeg "så" mannen min EN gang i løpet av 10 uker ,så vet jeg godt når jr. ble laget[8D] - mensterminen var den riktige. Vel ,jr. ble født - og havnet noen timer senere i hui og hast i en sykebil ,til nyfødtintensiven på Rikshospitalet. De hadde ikke tid til å vente på meg ,så jeg kom etter 6 timer senere... Diagnosen hans var "KLART POSTMATUR,med komplikasjoner". Vi var heldige ,jr. klarte seg fint og vi var på riksen bare en uke. Men ,det var en svært slitsom uke,spesielt når legene fortalte meg at jeg burde vært igangsatt senest på ul termin dagen... Fikk også et skriv som jeg skulle levere ved en ev. senere graviditet ,slik at jeg skulle settes igang på termin.  Siden jeg aldri i evigheten skal ha fler barn så er det jo uaktuelt - men det er merkelig at sykehus har så forskjellig praksis adg. igangsetting!!

Lillegutt ble født 1 dag over termindato, og han var 4800 gram.. jeg vet 100% sikkert når han ble laga[:D]  Synes det er ekkelt å tenke på hvor stor han kunne blitt hvis jeg hadde gått 2 uker over..
huff.. nei.. det skulle vært en MAX grense på 1 uke..

Jeg gikk 14 dager over UL og 22 dager over mens. Her var det veldig kristisk også. Vi endte med å bli værende på sykehus i 14 dager. Vil absolutt ikke gå over termin igjen.

Det er ikke alltid kroppen gjør det. Jeg gikk 14 dager over tiden med Mathias. Ble da satt i gang på sykehuset. Da de tok fostervannet så var det farget, jordmoren sa jeg kunne være glad jeg ikke hadde gått lenger.

ORIGINAL: Gullungen nr 2

Når kroppen ikke setter igang en fødsel selv, så er det pga det er ett hormon i kroppen som skal starte fødselen som svikter. Det er derfor det er så mange som må bli satt igang, nettopp pga dette hormonet svikter..

dette visste jeg faktisk ikke.
Syns sykehusene burde satt igang flere før.

Men er det noen som veit om man forlange å bli satt igang da??

Back
Topp