Ang formueskatt...

*p!nk smile*

Forumet er livet
Hva i huleste betyr det?
Jeg har ei venninne som solgte leiligheten sin nettopp...fikk rundt 2 mill for den (hadde hun betalt ned lånet så hadde hun hatt rundt 700 000 i fortjeneste) Men så er det ikke sikker hun skal betale ned lånet pga formue skatt???''''

Hvor mye er det snakk om at hun må betale i skatt da???[:)]

HELP...hehe[:D]

Gjerne for tidlig på morgenen til å spørre om slikt[:D][:D][:D]

Formuesskatt vil si at du har store verdier i forhold til gjeld.
Men uansett om hun betaler ned lånet eller ei så får hun jo formuesskatt om hun sitter igjen med en fortjeneste på 700000.

Noe nøyaktig regnestykke er umulig å sette opp her å nå.. må nok ha mer opplysninger enn som så.[;)]

ORIGINAL: Bens mamma

Noe nøyaktig regnestykke er umulig å sette opp her å nå.. må nok ha mer opplysninger enn som så.[;)]

Ikke noe ca?? Lurer på om det er snakk om 10 000 - 100 000 eller mer??[:D]

ORIGINAL: *p!nk smile*

Gjelder for: 2007

Formuesskatt til kommunen

Skatteklasse 0
0 og over
0.7 pst.

Skatteklasse 1 og 2
0-220 000 kr
0,0 pst.

Skatteklasse 1 og 2
220 000 kr og over
0,7 pst.

Skatteklasse 2
Egen beløpsgrense oppheves

Beløpsgrensene gjelder for enslige skattytere i skatteklasse 1 og 2. For ektefeller som lignes under ett for felles formue, er beløpsgrensene i 2007 det dobbelte av hva tabellen viser.
Formuesskatt til staten

Skatteklasse 0, 1 og 2
0-220 000 kr
0,0 pst.

220 000-540 000 kr
0,2 pst.

540 000 kr og over
0,4 pst.

Skatteklasse 2
Oppheves
Beløpsgrensene gjelder for enslige skattytere skatteklasse 1 og 2. For ektefeller som lignes under ett for felles formue, er beløpsgrensene i 2007 det dobbelte av hva tabellen viser.

Gjelder for: 2007

Formuesskatt til kommunen

Skatteklasse 0
0 og over
0.7 pst.

Skatteklasse 1 og 2
0-220 000 kr
0,0 pst.

Skatteklasse 1 og 2
220 000 kr og over
0,7 pst.

Skatteklasse 2

Beløpsgrensene gjelder for enslige skattytere i skatteklasse 1 og 2. For ektefeller som lignes under ett for felles formue, er beløpsgrensene i 2007 det dobbelte av hva tabellen viser.
Formuesskatt til staten

Skatteklasse 0, 1 og 2
0-220 000 kr
0,0 pst.

220 000-540 000 kr
0,2 pst.

540 000 kr og over
0,4 pst.

Skatteklasse 2
Oppheves
Beløpsgrensene gjelder for enslige skattytere skatteklasse 1 og 2. For ektefeller som lignes under ett for felles formue, er beløpsgrensene i 2007 det dobbelte av hva tabellen viser.

Takk,men sier meg ingenting[:)]

ORIGINAL: Asil

Om hun har eid den i mindre enn ett år før hun solgte igjen, må hun skatte av overskuddet. Vanlig inntektsskatt mon tro..
Har hun eid lengre enn det, skattes det ikke. Om hun da ikke har dem på bok og går i pluss i regnskapet sitt ved årsslutt.. Da blir det skatting av innskuddet. Husker ikke hva formueskatten ligger på, men tviler på at det "lønner" seg å holde på et lån for noe hun ikke eier lenger for å slippe unna formueskatt. Og hun skal kanskje kjøpe noe nytt?

Men jeg er ingen skatte-ekspert, så ta dette med en klype salt. Vi endte i alle fall opp med formueskatt det året vi solgte og enda ikke hadde kjøpt noe nytt, men husker ikke hvilken prosent vi måtte ut med..

Hun har hatt det i rundt 3 år..nå skal hun leie en liten stund  (lang historie) for så å kjøpe når hun og samboeren finner et hus eller leilighet de liker[;)] 

Godt under 10tusen, ja, vil jeg si. Staten tar sitt, men ikke sååååå mye. [8D][:D]

Okey..da er det jo bare teit å ikke betale formueskatten mener jeg da[;)]

ORIGINAL: Emmeline

Om hun har solgt i år og setter 700.000 i banken fordi hun leier vil det komme som formue på neste års selvangivelse og hun må da betale formueskatt. Er det ikke sånn da?

Solgt i år ja..hun setter 2 mill på en høyrente konto om hun ikke bestemmer seg for å betale ned lånet 1,3 mill[:D]Betaler hun ned lånet så setter hun inn 700 000 på høyrente konto[:)]

Godt under 10tusen, ja, vil jeg si. Staten tar sitt, men ikke sååååå mye. [8D][:D]

Okey..da er det jo bare teit å ikke betale formueskatten mener jeg da[;)]

For sikkerhets skyld hadde jeg tatt en telefon til likningskontoret og spurt. [:)]

Ja og gjerne avtale et møte med rådgiver i bank å høre hva de sier[:D]

You must log in or register to reply here.
Back
Topp