• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold februar 11. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Ang foreldrepenger/ permisjon

kosemor

Glad i forumet
På NAV sine sider må du fylle inn inntekt 3 siste år pluss siste mnd utbetaling for å regne ut foreldrepenger.. Alle andre sier At de regner ut fra 6 av 10 siste mnd.. Disse to tingene gjør at det skiller nesten 4000 kr totalt i utbetaling i foreldrepenger i mnd for min del.. Hvorfor har Internett siden og kontorene to forskjellige regnemåter ?

Og hva er riktig?

ikke peiling..huff gruer meg til den papirmølla!Når bør man ordne dette?nå?

Jeg har hørt at de rekner 6 av 10 siste mnd.

mannan var student sist og begynte i jobb rett før jeg ble gravid, da hadde han forskjellig utbetalt hver måned. Da regnet de hvertfall ett gjennomsnitt av de månedene han hadde jobbet. Årene før det var ikke nevnt i det hele tatt..

Sist regnet de utifra de 3 siste månedene, men det er over 3år siden, så de har kanskje endret noe siden den tid :-/

Mener også at de tar å regner ut gjennomsnittet av inntekten de siste 6-10mnd. Det er anbefalt at den blir sendt inn etter uke 26. Og da skal også kopi av termin så den må legges ved.. Det er lurt å sende den inn like etter,mda nav ikke er de som behandler ting fortest. Da er man iallefall sikker på at alt er iorden til man skal føde

Oki.. Da blir det nok 100. % dekning på meg...

Hos oss regna de utfra det som ble best for oss, sist var det regna ut fra de 3 siste åra.. Men det kommer jo an på hvem man møter også sikkert.. Grur meg til dette jaa.. Men heldigvis er det mannen som må gjennom det meste nå ;)

Jeg la inn alle data for beregninger på NAV sine sider, og da så det ut som det ble regnet utifra de siste månedene.
Jeg har nemlig litt høyere lønn nå, enn jeg har hatt de siste 2-3 årene da jeg har jobbet redusert..

Som jeg ble fortalt så er det kun et krav at du skal ha hatt pensjonsgivende inntekt de siste 6 mnd. De regner kun foreldrepengene ut i fra de siste mnd. Er det derimot slik at du har hatt en betydlig større inntekt tidligere år/mnd(mer enn 25% differanse) regner de det ut på en annen måte. :-)

Jeg la inn alle data for beregninger på NAV sine sider, og da så det ut som det ble regnet utifra de siste månedene.
Jeg har nemlig litt høyere lønn nå, enn jeg har hatt de siste 2-3 årene da jeg har jobbet redusert..
Jeg hadde dobbelt så stor inntekt i fjor enn i år

Ja dette har jeg undret på også!

Men husk at den utregningen kun gjelder for de so føder før 1. juli 2013 :) Etter det kommer det nye regler! Vent med papirmølla til de nye skjemaene ligger ute folkens!

Forresten er det jo helt fantastisk at vi får lenger permisjon! Hurra!

Blir det lengre permisjonstid etter 1 juli. Hvor mye lenger totalt ?

Maksimal stønadsperiode: 49 uker (100% dekningsgrad), 59 uker (80% dekningsgrad)

Fordelt slik:

Før fødsel: 3 uker
Mødrekvote: 14 uker
Fedrekvote: 14 uker
Felles kvote som foreldrene kan dele mellom seg: 18 uker (100% dekn.grad), 28 uker (80% dekn.grad)

:happy093

I utgangspunktet bare to uker lengre periode, men fordi de tre ukene før fødselen ikke lenger er en del av mødrekvoten blir perioden lengre for mor hjemme :)

Ja dette har jeg undret på også!

Men husk at den utregningen kun gjelder for de so føder før 1. juli 2013 :) Etter det kommer det nye regler! Vent med papirmølla til de nye skjemaene ligger ute folkens!

Forresten er det jo helt fantastisk at vi får lenger permisjon! Hurra!

Men vi som har termin i begynnelsen av sept.bør jo søke før?

De anbefaler faktisk på nettsidene til NAV at vi bør vente til de nye skjemaene kommer ;) Så skal NAV prioritere disse slik at de blir behandlet i tide... (Tror jeg ikke på før jeg ser det). Evt kan du bruke skjemaene som allerede ligger der, og så legge med bekreftelse på terminen eller noe sånt... Vi skal jo ikke søke før hvertfall uke 26, og da er de fleste av oss kommet til juni:)

(Jeg er 19+1 i dag)

Back
Topp