Ang. foreldrepenger osv... Og dere studenter!

Frøkenfriken

Forelsket i forumet
Jeg er student og har fast stilling ved siden av. Når baby kommer skal jeg fortsette på skolen etter 6 uker, men ta permisjon fra jobben. Jeg jobber to forskjellige steder, hvor det ene stedet er fast ansettelse, mens det andre er som vikar. Det jeg lurer på er om jeg kan ta på meg ekstravakter på arbeidsplassen jeg har rammeavtale? Eller er ikke det "lov" når jeg mottar foreldrepenger fra min faste arbeidsplass?

Og en ting til! Er det flere studenter her som skal fortsette med studiene etter fødsel? :)

Du vil motta foreldrepenger ut i fra din samlede inntekt - som betyr at du får både for den ene og den andre jobben. Det regnes et gjennomsnitt ut i fra de beste lønnsmnd i løpet av et halvt års tid (det siste er muligens kanskje ikke helt korrekt, husker ikke eksakt det med måneder).

Men - hvis du uansett har tenkt å fortsette å studere kan dere kanskje heller tenke på om mannen skal ta permisjonen? Så blir det litt mindre travelt, og du kan fortsatt motta studielån/stipend.

Og da kan du ta ulønnet permisjon fra din jobb for eksempel. Vil ikke anbefale deg å både jobbe og studere når du har spedbarn. Du er likevel den som ammer (mye nattevåk) og blir fort dobbeltarbeidende når du både skal være nær omsorgsgiver hjemme og studere. Jeg var fulltidsstudent med forrige barn. Det gikk bra, men var veldig slitsomt selv om mannen hadde permisjon.

Last edited:
Jeg er student og har fast stilling ved siden av. Når baby kommer skal jeg fortsette på skolen etter 6 uker, men ta permisjon fra jobben. Jeg jobber to forskjellige steder, hvor det ene stedet er fast ansettelse, mens det andre er som vikar. Det jeg lurer på er om jeg kan ta på meg ekstravakter på arbeidsplassen jeg har rammeavtale? Eller er ikke det "lov" når jeg mottar foreldrepenger fra min faste arbeidsplass?

Og en ting til! Er det flere studenter her som skal fortsette med studiene etter fødsel? :)