Ang. foreldrepenger osv... Og dere studenter!

Frøkenfriken

Forelsket i forumet
Jeg er student og har fast stilling ved siden av. Når baby kommer skal jeg fortsette på skolen etter 6 uker, men ta permisjon fra jobben. Jeg jobber to forskjellige steder, hvor det ene stedet er fast ansettelse, mens det andre er som vikar. Det jeg lurer på er om jeg kan ta på meg ekstravakter på arbeidsplassen jeg har rammeavtale? Eller er ikke det "lov" når jeg mottar foreldrepenger fra min faste arbeidsplass?

Og en ting til! Er det flere studenter her som skal fortsette med studiene etter fødsel? :)

Du vil motta foreldrepenger ut i fra din samlede inntekt - som betyr at du får både for den ene og den andre jobben. Det regnes et gjennomsnitt ut i fra de beste lønnsmnd i løpet av et halvt års tid (det siste er muligens kanskje ikke helt korrekt, husker ikke eksakt det med måneder).

Men - hvis du uansett har tenkt å fortsette å studere kan dere kanskje heller tenke på om mannen skal ta permisjonen? Så blir det litt mindre travelt, og du kan fortsatt motta studielån/stipend.

Og da kan du ta ulønnet permisjon fra din jobb for eksempel. Vil ikke anbefale deg å både jobbe og studere når du har spedbarn. Du er likevel den som ammer (mye nattevåk) og blir fort dobbeltarbeidende når du både skal være nær omsorgsgiver hjemme og studere. Jeg var fulltidsstudent med forrige barn. Det gikk bra, men var veldig slitsomt selv om mannen hadde permisjon.

Last edited:
Jeg er student og har fast stilling ved siden av. Når baby kommer skal jeg fortsette på skolen etter 6 uker, men ta permisjon fra jobben. Jeg jobber to forskjellige steder, hvor det ene stedet er fast ansettelse, mens det andre er som vikar. Det jeg lurer på er om jeg kan ta på meg ekstravakter på arbeidsplassen jeg har rammeavtale? Eller er ikke det "lov" når jeg mottar foreldrepenger fra min faste arbeidsplass?

Og en ting til! Er det flere studenter her som skal fortsette med studiene etter fødsel? :)
Jeg er nesten ferdig med bachelor og skal fortsette med master til høsten. Har termin 22. nov og noen eksamener i begynnelsen av desember. Planen er å fortsette å studere, men evt ta litt færre fag :)

Jeg kommer nok ikke til å klare å studere 100%, være mamma og jobbe i tillegg.

Jeg skal fortsette på studiene :) jeg tar kun ut mødre-kvoten av permisjonen, så skal mannen ta felleskvoten og pappadelen av permisjonen. Nå har jeg ikke noe obligatoriske forelesninger da, så regner med det blir en del lesing hjemme fremfor forelesning i begynnelsen kanskje, vi får se hvordan det går rett og slett :)

Så jobber jeg annenhver helg + en fredag og en mandag i mnd. Det tror jeg blir verre en studiene :P

Men - hvis du uansett har tenkt å fortsette å studere kan dere kanskje heller tenke på om mannen skal ta permisjonen? Så blir det litt mindre travelt, og du kan fortsatt motta studielån/stipend.

Og da kan du ta ulønnet permisjon fra din jobb for eksempel. Vil ikke anbefale deg å både jobbe og studere når du har spedbarn. Du er likevel den som ammer (mye nattevåk) og blir fort dobbeltarbeidende når du både skal være nær omsorgsgiver hjemme og studere. Jeg var fulltidsstudent med forrige barn. Det gikk bra, men var veldig slitsomt selv om mannen hadde permisjon.

Pappaen skal være hjemme ja, og jeg mottar fortsatt stipend. Det er ikke noe problem :) Ulønnet perm er uaktuelt, det taper jeg jo masse penger på.. Jeg skal som sagt ta permisjon fra min faste stilling. Er ikke avhengig av å ta ekstravakter, jeg lurte mest fordi jeg vet det er stort behov, og det hadde vært deilig å ha råd til en ekstra sydenferie ;) Er på mitt siste år av bachelorstudie, og har allerede tatt noen av emnene, så jeg skal ikke studere fulltid :)

Jeg skal fortsette på studiene :) jeg tar kun ut mødre-kvoten av permisjonen, så skal mannen ta felleskvoten og pappadelen av permisjonen. Nå har jeg ikke noe obligatoriske forelesninger da, så regner med det blir en del lesing hjemme fremfor forelesning i begynnelsen kanskje, vi får se hvordan det går rett og slett :)

Så jobber jeg annenhver helg + en fredag og en mandag i mnd. Det tror jeg blir verre en studiene :p

Jeg har heller ingen obligatoriske forelesninger, heldigvis! Har praksis da, men det er jo bare 8 uker. Så det skal vel la seg gjøre :) Spent på hvordan mannen kommer til å takle å være hjemme med en liten bebis.. Han er superflink med sønnen min på 4,5år, men tror ikke helt han vet hva han begir seg ut på, haha:p

Pappaen skal være hjemme ja, og jeg mottar fortsatt stipend. Det er ikke noe problem :) Ulønnet perm er uaktuelt, det taper jeg jo masse penger på.. Jeg skal som sagt ta permisjon fra min faste stilling. Er ikke avhengig av å ta ekstravakter, jeg lurte mest fordi jeg vet det er stort behov, og det hadde vært deilig å ha råd til en ekstra sydenferie ;) Er på mitt siste år av bachelorstudie, og har allerede tatt noen av emnene, så jeg skal ikke studere fulltid :)

Godt du ikke skal studere fulltid :) Er det ditt første barn? Det går jo heldigvis bra å være student med spedbarn når det ikke er obligatorisk oppmøte. Jeg hadde av og til med meg sønnen min, og det var litt stas rett og slett. Pumpa i pauser de dagene jeg måtte være på universitetet og ble vant til rutinene underveis :) Jeg hadde heldigvis en baby som ikke hadde vondt i magen og sov godt. Med min første hadde det neppe gått like greit, for hun hadde kolikk. Jeg tok noen få fag da også og da var jeg alenemamma. Denne gangen gleder jeg meg til å få nyte permisjon uten å måtte tenke på skole ❤ Jeg tenker at det kommer helt an på barnet om det går greit å være student. En baby tar mye energi og tid (og sånn skal det jo være), og pass nå bare på så du ikke sliter deg ut. Jeg var sliten et år etterpå fordi jeg nok la litt for mye i å skulle klare alt til det ypperste. Hadde et halvår med kun A første tiden med babyen, og jeg var superstrukturert. Men i ettertid ser jeg også at det egentlig var litt mye på en gang. Babyen er jo nettopp bare baby en gang og nettene kan være laaaange! :)

Godt du ikke skal studere fulltid :) Er det ditt første barn? Det går jo heldigvis bra å være student med spedbarn når det ikke er obligatorisk oppmøte. Jeg hadde av og til med meg sønnen min, og det var litt stas rett og slett. Pumpa i pauser de dagene jeg måtte være på universitetet og ble vant til rutinene underveis :) Jeg hadde heldigvis en baby som ikke hadde vondt i magen og sov godt. Med min første hadde det neppe gått like greit, for hun hadde kolikk. Jeg tok noen få fag da også og da var jeg alenemamma. Denne gangen gleder jeg meg til å få nyte permisjon uten å måtte tenke på skole ❤ Jeg tenker at det kommer helt an på barnet om det går greit å være student. En baby tar mye energi og tid (og sånn skal det jo være), og pass nå bare på så du ikke sliter deg ut. Jeg var sliten et år etterpå fordi jeg nok la litt for mye I å skulle klare alt til det ypperste. Hadde et halvår med kun A første halvår med babyen, og jeg var superstrukturert. Men I ettertid ser jeg også at det egentlig var litt mye på en gang. Babyen er jo nettopp bare baby en gang og nettene kan være laaaange! :)

Nei, har storebror på 4,5 år fra før❤️ Jeg har vært veldig frem og tilbake på om jeg skal fortsette studiene til høsten eller ikke, men heldigvis kan jeg ombestemme meg hvis jeg ser at det blir alt for tøft. Men jeg har veldig lyst til å bli ferdig med skolen nå☺️ Heldigvis er pappaen veldig flink og ansvarsfull, så jeg tror nok det skal gå fint så lenge vi ikke får en bebis med kolikk eller noe:arghh:

Nei, har storebror på 4,5 år fra før❤️ Jeg har vært veldig frem og tilbake på om jeg skal fortsette studiene til høsten eller ikke, men heldigvis kan jeg ombestemme meg hvis jeg ser at det blir alt for tøft. Men jeg har veldig lyst til å bli ferdig med skolen nå☺️ Heldigvis er pappaen veldig flink og ansvarsfull, så jeg tror nok det skal gå fint så lenge vi ikke får en bebis med kolikk eller noe:arghh:

Krysser fingrene for en smertefri baby med snilt søvnmønster :) Har nesten inntrykk av at mange nr.2 babyer oftere er mer harmoniske. Viktig med flinke fedre! ❤ Det beste med ei sånn ordning er jo nettopp det at begge foreldre blir mye hjemme sammen. Men jeg var så trøtt.... Og hadde ei på nesten 2 år i tillegg, så det var ganske heftig selv om det var mest begeistring :))

Jeg har heller ingen obligatoriske forelesninger, heldigvis! Har praksis da, men det er jo bare 8 uker. Så det skal vel la seg gjøre :) Spent på hvordan mannen kommer til å takle å være hjemme med en liten bebis.. Han er superflink med sønnen min på 4,5år, men tror ikke helt han vet hva han begir seg ut på, haha:p

Nei, regner med mannen her også får seg er lite sjokk :P han har jo hatt baby før, men da hadde jeg permisjon og han var vel ikke så mye alene med baby tror jeg. Han tok ikke flaske, så jeg måtte jo være i nærheten.. Denne gangen skal vi jo gi flaske mye oftere så håper denne babyen tar flaske fint - om ikke får vi et problem :P

Jeg fortsetter også med studiene, men deler opp høstsemesteret opp over høsten og våren. Jeg og min mann har planer om å starte delt permisjon to måneder etter fødselen, slik at jeg kan være på skolen imellom. Lurer bare på om den regelen til Lånekassen om maksimal 49% pappapermisjon for full foreldrestipend til mor, om den regnes over uker eller måneder. Noen som vet?

så flinke dere er som ser for dere å fortsette på studiene!
Jeg har ikke bestemt meg ennå, men jeg tviler på at jeg fortsetter. Jeg vil nyte tiden, og slippe å stresse med studier og eksamner.

så flinke dere er som ser for dere å fortsette på studiene!
Jeg har ikke bestemt meg ennå, men jeg tviler på at jeg fortsetter. Jeg vil nyte tiden, og slippe å stresse med studier og eksamner.
Hadde jeg fortsatt vært student hadde jeg denne gangen lagt studiene på hylla i permisjonstiden. Dyrebar tid hvor det er viktig å være mentalt tilstede. Går an å studere (har jo erfart det), men det går litt på bekostning av kvalitetstiden som er så viktig det første året. Syntes jeg selv.

Back
Topp