Ang. ferber, medisinering osv.

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Jeg savner litt vinkling på hva lite søvn faktisk kan føre til jeg, i søvndiskusjoner som  blandt annet ferber, søvnmedisinering osv. Det er det så mye fokus på at barna kan bli utrygge av og ligge og gråte, bivirkninger av medisiner ol, men hva kan skje om barnet får alt for lite søvn over lengre tid? Det er noe jeg synes det er minst like viktig og belyse i disse diskusjonene!

De færreste bruker ferber eller medisinering som første løsning. De fleste som har barn med søvnproblemer har forsøkt mye annet, før de begir seg ut på ferber eller medisinering.

Hva skal man gjøre om barnet får alt for lite søvn, og det aller meste er forsøkt uten bedring? Hva skal man gjøre om barna har en dårlig hverdag pga. for lite søvn?

Jeg synes det er viktig og sette konsekvensen av for litesøvn opp mot konsekvensen av ferber/medisinering el. Den kan selvfølgelig være forskjellig fra barn til barn, med tanke på hvor stort søvnproblemet er og hvordan barnet påvirkes av for lite søvn, men jeg synes alikevel det er på tide at folk forsøker og sette seg litt inn i hva for lite søvn kan gjøre!

Her er noen linker som er veldig kjapt rasket sammen, så jeg kunne helt sikkert funnet noen bedre om jeg brukte lenger tid, men disse illustrerer i allefall litt!

Det nyeste(?); astma:
http://www.lommelegen.no/829976/nattlig-oppvaakning-kan-gi-astma

Overvekt
http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=531336

For lite søvn over tid kan ødelegge barnets appetitt og humør. Det kommer i veien for samspillet med andre barn og går også utover konsentrasjon og læreevne
http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7775553

For lite søvn kan føre økt risiko for hjerte og karsykdommer.
http://www.if.no/web/no/bedrift/radogtips/nyhetsbrev/pages/artikkel22.aspx

Mange barn får ADHD-lignende symptomer. Andre blir deprimerte. Noen får dårligere skoleresultater
http://www.helsedirektoratet.no/psykiskhelse/fagnytt/barn_og_unge_f_r_for_lite_s_vn_55145

Mange av barna og ungdommene med søvnforstyrrelser har psykososiale problemer – emosjonelle vansker, atferdsforstyrrelser og et vanskelig forhold til jevnaldrende, foreldre og skole. Noen undersøkelser knytter søvnforstyrrelser i småbarnsalderen til psykiske vansker senere i livet
http://www.abcnyheter.no/nyheter/Helse/110827/god-sovn-er-viktig-som-mat

Thank you!

Vi hadde en ettåring på 8 kg, hun lå under den nederste percentilen på vektskjemaet. Hun sov ikke, hun spiste ikke.. Vi måtte få henne til å sove, og ferber ble til slutt siste løsning. Heldigvis gråt hun ikke mer enn 10 minutter før hun sovna, mammahjertet hadde ikke klart timesvis med gråt, altså.. Tre dager tok det, og ungen sov. Ooog spiste! Halleluja! 

Jeg anbefaler ikke ferber, det er ikke det jeg sier - men må man, så må man. Og som du jo har linker til her, så er det absolutt ikke bra om barna får for lite søvn.

KLART man må medisinere barnet hvis det får for lite søvn og alle andre metoder er prøvd, tenker jeg.

Sånn jeg ser det så er ikke ferber en metode for å få barnet til å sovne, men å få barnet til å sovne på egen hånd.
Mulig jeg tar feil da.
Hvis det er den eneste måten å få barnet til å sovne på så er det jo klart man må veie opp fordeler og ulemper.
Men strengt tatt så tror jeg ikke ferberbarn sovner tidligere på kvelden av den metoden vs barn som har foreldrene hos seg... eller?

Jeg hadde heller gitt barna mine medisiner for å sovne enn å la de miste all tillitt og trygghet.

Men først og fremst så hadde jeg heller bysset de i søvn i flere timer enn å la de grine alene...

Tøsa skrev:
KLART man må medisinere barnet hvis det får for lite søvn og alle andre metoder er prøvd, tenker jeg.

Sånn jeg ser det så er ikke ferber en metode for å få barnet til å sovne, men å få barnet til å sovne på egen hånd.
Mulig jeg tar feil da.
Hvis det er den eneste måten å få barnet til å sovne på så er det jo klart man må veie opp fordeler og ulemper.
Men strengt tatt så tror jeg ikke ferberbarn sovner tidligere på kvelden av den metoden vs barn som har foreldrene hos seg... eller?

Jeg hadde heller gitt barna mine medisiner for å sovne enn å la de miste all tillitt og trygghet.

Men først og fremst så hadde jeg heller bysset de i søvn i flere timer enn å la de grine alene...

Jeg har IKKE denne erfaringen, heller tvert i mot! Eldste gutten min ville IKKE sove da han var 9-10 mnd og å sitte inne med ham nyttet ikke (og ja jeg forsøkte en god stund). Han reagerte på at jeg var der rett og slett, ble urolig og ville opp OG han skrek.. Når jeg gikk ut skrek han litt mer, MEN når jeg lot det gå litt tid (begynte først med 1 min men det var for kort tid for han ble bare rasende når jeg gikk ut igjen så økte jeg til 3 min) så roet han seg ned! Og det er jo også målet - å få barnet til å roe seg og sove.. Så min gutt roet seg ned og sovnet mye tidligere enn han gjorde i perioden fram til jeg forsøkte Ferber der jeg satt inne med ham ved siden av sengen (og tildels på fanget fordi jeg var "svak" og ga meg).. Det tok 3 kvelder (2 timer første kveld, 45 min andre kveld og 15 min siste kveld) så kunne jeg legge han i våken tilstand og han sovnet av seg selv..
Med alt som er skrevet om medisinering ville jeg absolutt forsøkt en lett variant av ferber heller enn å gi tabletter!!!

Tøsa skrev:

Mulig jeg tar feil da.

Hele situasjonen er jo forskjellig fra barn til barn, så det finnes selvfølgelig ikke fasitsvar, men jo, noen barn sovner fortere ved og ligge alene og gråte, enn med foreldre sittende stille inne på rommet.

Vi forsøkte alt før vi prøvde ferber. Nå var vel jentungen rundt to når vi forsøkte da. Når vi satt inne på rommet hennes gikk det to timer før hun sovnet, hver eneste kveld, uansett når hun ble lagt. (Forsøkte forskjellige leggetider over tid.) Med ferber sovnet hun fort.

Desverre fikk vi store problemer igjen når vi tok vekk grindsengen, så dermed endte vi opp på melatonin i perioder. Rett og slett fodi HUN led av for lite søvn, ikke av egoistiske årsaker, selv om vi riktignok ble sprø vi også.

Nå har jo ikke hun bare hatt problemer med innsovning, men også oppvåkninger da.

Men det er liksom måte på hvo9r mange år man kan bysse barnet i timesvis hver kveld. Vi sliter fortsatt medlegging og søvn, og jentungen blir fire i februar liksom..

Jo, det er interessant! Jeg er enig med deg i at dette med skadevirkninger av for lite søvn er et viktig aspekt av saken. Uansett hvilken vinkling man innleder en Ferberdiskusjon med havner fokuset på hvor grusomt det er, uten at folk nødvendigvis begrunner så veldig hva de mener er grusomt utover at barnet gråter noe lenger enn mamaminstinktet egentlig klarer å holde ut. Selvsagt er jeg helt med på at små barn ikke skal ligge alene på rommet og utmattes av sin egen gråt - det kommer jeg heller aldri til å gjøre med mitt barn - men så lenge man forsikrer barnet om at man er der vil jo den fundamentale tryggheten ligge til grunn likevel. Tror de aller fleste er enige i at metoden er mildt sagt mindre bra i sin originale form. MEN så lenge omsorgspersonene er tydelig overfor barnet om at de er til stede til tross for at de ikke blir tatt opp med en gang de gråter må det kunne gå an å diskutere hvorvidt det kan være minst like skadelig å (SATT PÅ SPISSEN HER NÅ, FOLKENS) la det gå på bekostning av barnas behov for søvn.

Som det ble nevnt i den andre Ferbertråden sier det vel seg selv at det er urealistisk å forvente at et lite barn skal sove natten igjennom, men samtidig er det jo et spørsmål om man ikke gjør barnet en bjørnetjeneste ved å ikke i alle fall forsøke å innføre en søvnrytme og et godt innsovningsmønster ved hjelp av en mild og fornuftig bruk av Ferber om man ikke ser andre alternitiver. Så vidt jeg har forstått omhandler Ferbermetoden både innsovning og søvnmønster natten igjennom?

Når det gjelder medisinering har jeg ikke kjennskap til det i forhold til bruk på barn, men jeg synes man skal være forsiktig med å dømme de som tyr til det nord og ned - kan ikke tenke meg at noen foreldre velger den type alternativ med lett hjerte. Dette innlegget ble kanskje litt på siden av hva HI handler om, men jeg følte bare for å kommentere:)

er nok mange som ikke ser hellhetten av hva konsekvensene kan bli med et barn som ikke får nok søvn
Og jeg tviler sterkt på at de som velger enten feber eller medisinering på barna ikke har prøvd alt før de tar det steget for å få barne til å få nok søvn.

bondekone skrev:
er nok mange som ikke ser hellhetten av hva konsekvensene kan bli med et barn som ikke får nok søvn
Og jeg tviler sterkt på at de som velger enten feber eller medisinering på barna ikke har prøvd alt før de tar det steget for å få barne til å få nok søvn.

Nettopp:)

Synes det er interressant å se at den andre tråden om Ferber har fått 29 svar, og denne tråden bare 9 svar (før mitt svar nå).. Det sier jo noe om hvor fokuset er - ferber er SÅ forferdelig og farlig, men mange velger åpenbart glatt å overse farene ved søvnmangel over tid.... Jeg som voksen har i perioder hatt problemer med søvnen og har da slitt med konsentrasjonsvansker, irritasjon, nedsatt matlyst og en generell følelse av å føle meg syk - hvordan oppleves det da ikke for små barn som har enda større behov for søvn enn voksne??

Pearl skrev:
Synes det er interressant å se at den andre tråden om Ferber har fått 29 svar, og denne tråden bare 9 svar (før mitt svar nå).. Det sier jo noe om hvor fokuset er - ferber er SÅ forferdelig og farlig, men mange velger åpenbart glatt å overse farene ved søvnmangel over tid.... Jeg som voksen har i perioder hatt problemer med søvnen og har da slitt med konsentrasjonsvansker, irritasjon, nedsatt matlyst og en generell følelse av å føle meg syk - hvordan oppleves det da ikke for små barn som har enda større behov for søvn enn voksne??

Ja, jeg må si jeg ble litt skuffet, dog ikke overrasket, over responsen på denne siden av saken..

Jeg synes det er helt nyttesløst og diskutere ferber, medisibnering ol. uten og ha en viss tanke for hva for lite søvn også kan føre til, men det er visst ikke så veldig mange som er enig.

Kanskje det er fordi denne diskusjonen er ny, og man må tenke selv, ikke bare kaste seg på bølgen av meninger som har gått igjen her opp igjennom tiden?

Jeg synes det er skummelt jeg, at man velger og ignorere farene ved for lite søvn, fordi man har noen prinsipper og meninger man har gjort seg opp for lenge siden. Barn trenger energi og overskudd både for og vokse og utvikle seg, det er det barn gjør og skal gjøre, er det ikke da veldig viktig og hjelpe de til og få denne energien om de mangler den?

Hvis det er sånn at enkelte barn ikke får sove hvis foreldrene er i rommet så må jeg nok si at Ferber er et bedre alternativ enn at barnet ikke sover ja. Helt klart.
Jeg er i utgangspunktet motstander av den metoden hvis den blir brukt for å få barna til å sovne på egen hånd, men dersom det er den eneste måten å få barnet til å sove på så har man vel ikke så særlig mye valg?

Men som regel når barn sovner sent, så sover de jo lenger? Eller?

Tøsa skrev:
Hvis det er sånn at enkelte barn ikke får sove hvis foreldrene er i rommet så må jeg nok si at Ferber er et bedre alternativ enn at barnet ikke sover ja. Helt klart.
Jeg er i utgangspunktet motstander av den metoden hvis den blir brukt for å få barna til å sovne på egen hånd, men dersom det er den eneste måten å få barnet til å sove på så har man vel ikke så særlig mye valg?

Nei, det stemmer overhodet ikke, og har også vært ganske mye framme i media. Det er en typisk felle mange foreldre går i, fordi de ønsker ogsove lenger om morgenen selv.

De fleste barn våkner til akkurat samme tid selv om de sovner senere. Noen våkner også tidligere om de sovner sent.

Tøsa skrev:

stemmer nok ikke det
'her så våkenet jenta på de tmeste 10 ganger om natta og hvis ho sovnet på kvelden etter mye fram og tilbake kl 23 så var ho våken igjen kl 04
Så her var det en vond sirkel samme hva vi gjorde så ville ho ikke få nok sammenhengende søvn.
Her så var det litt andre forhold også som påvikret søvnkvaliteten til barne
Men vet om flerre barn som har vært i slik vond sirkel som i alt i alt så hadde de toppen 2-3 timer sammenhengende søvn som leger sier er alt for litte for et barn

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Tøsa skrev:

Nei, det stemmer overhodet ikke, og har også vært ganske mye framme i media. Det er en typisk felle mange foreldre går i, fordi de ønsker ogsove lenger om morgenen selv.

De fleste barn våkner til akkurat samme tid selv om de sovner senere
. Noen våkner også tidligere om de sovner sent.

Det vet jeg jo egentlig. Mine gjør også det...
Men ja, noen ganger må man veie fordeler opp mot ulemper, og søvnunderskudd er jo en veldig stor ulempe da... ingen tvil om det. Både psykisk og fysisk.

Skal man først benytte seg av denne metoden får man veie opp mot hverandre. Er risikoene verdt det man gagner? Om man kommer til at svaret er ja, så javel... 

For MEG finnes det ingen grunn tungtveiende nok til at jeg vil utsette barnet mitt for det ei heller de potensielle skadevirkningene på sikt.

Labambie skrev:
Skal man først benytte seg av denne metoden får man veie opp mot hverandre. Er risikoene verdt det man gagner? Om man kommer til at svaret er ja, så javel... 

For MEG finnes det ingen grunn tungtveiende nok til at jeg vil utsette barnet mitt for det ei heller de potensielle skadevirkningene på sikt.

Så om barnet ditt får alt for lite søvn,tydelig preges av dette i hverdagen, ikke har ork og krefter til og følge barnehagehverdagen,ikke fungerer skikkelig i samspill med andre, ikke har energi til og leke og være barn, og du har forsøkt alt annet,hva da?

Er det bedre at barnet lider på denne måten, og utsettes for all risikoen for lite søvn medfører, uansett?

Altså,jeg har full forståelse for at folk ikke ønsker og bruke ferber, og det er kanskje vanskelig og sette seg inn i situasjonen til ett barn som virkelig ikke fungerer pga. for lite søvn, men jeg synes det er litt rart og kunne si noe så bastant..

Vil du virkelig at barnet ditt skal ha det så vanskelig dag ut og dag inn,i flere år? Eller tror du at de som velger denne løsningen ikke har forsøkt alt, og at du garantert kunne funnet andre metoder som funket?

Selfølgelig, har man prøvd alt annet, og søvproblemene er så store at det går utover barnet, så må man prøve...
Men jeg mener at alt for mange forventer alt for mye av babyene sine, de tror de skal sove natten rundt fra de er bitte små, og de tåler ikke en liten time med kos om natta.

Det skal ganske drastiske søvnproblemer til før det får store konsekvenser for barnet og før man tyr til metoder som Ferber og medisinering.

Her inne på bv er de fleste mammar så opplyst at de har en del metoder og råd de kan prøve ut før de går til det steget.
Men problemet er at få helsesøstre har samme opplysningen, og fort råder foreldre til å bruke ferber, ometrert hver eneste brosjyre om barn og søvn, råder til ferber...
Og det mener jeg er helt helt feil! 

Frk. Tvert I. Mot skrev:

Labambie skrev:

Så om barnet ditt får alt for lite søvn,tydelig preges av dette i hverdagen, ikke har ork og krefter til og følge barnehagehverdagen,ikke fungerer skikkelig i samspill med andre, ikke har energi til og leke og være barn, og du har forsøkt alt annet,hva da?

Er det bedre at barnet lider på denne måten, og utsettes for all risikoen for lite søvn medfører, uansett?

Altså,jeg har full forståelse for at folk ikke ønsker og bruke ferber, og det er kanskje vanskelig og sette seg inn i situasjonen til ett barn som virkelig ikke fungerer pga. for lite søvn, men jeg synes det er litt rart og kunne si noe så bastant..

Vil du virkelig at barnet ditt skal ha det så vanskelig dag ut og dag inn,i flere år? Eller tror du at de som velger denne løsningen ikke har forsøkt alt, og at du garantert kunne funnet andre metoder som funket?

Jeg vet ikke faktisk. Om jeg hadde vært på de 2 (eller er det3?) søvnsentrene som finnes her i landet for hjelp uten virkning så får man som sagt, legge risiko opp mot hva man får igjen for det.

Back
Topp